HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S

REF: 8545706

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S

2019

Horské kolo určené na tréninky a závody XC maraton. Překonejte své limity a změřte síly s ostatními!

Vaše výkony podpoří 29" celoodpružený rám z karbonu a hliníku. Díky 120mm zdvihu budete při dlouhých závodech jistě první v cíli.

Představení horského kola rockrider xc 900 s

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S

První použití

Jak zajet brzdy?

Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není stoprocentní. Příliš silné a dlouhé brzdění za studena (např. při sjezdu) by mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" destiček. Pak by byly brzdy dále nepoužitelné. Abyste tomuto problému předešli, doporučujeme brzdy tzv. zajet. Stačí každou brzdou 10krát krátce zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

Určení tlaku v pláštích při montáži s duší

Hodnoty minimálního a maximálního nahuštění původní montáže s duší (Tubetype) jsou uvedené na bočnicích pláště.

Mějte však na paměti, že nahuštění plášťů je možné přizpůsobit podle hmotnosti jezdce, terénu a pocitu z jízdy.
Potřebujete najít vyhovující kompromis mezi valivým odporem při šlapání (vyšší tlak) a pohodlím a přilnavostí (nižší tlak).

K určení správné hodnoty nahuštění můžete postupovat tímto způsobem:
Najděte si krátkou trasu (na 5–10 minut), která vede co nejrozmanitějším terénem (bláto, kamení, kořeny, dlažba...). Nahustěte pláště na maximální doporučený tlak a poté si trasu projeďte. Pokud se vám plášť zdá příliš tuhý, jízda není příliš pohodlná a necítíte dostatečnou přilnavost v zatáčkách, snižte tlak v pláštích. Opět projeďte testovací trasu a postup opakujte, dokud nenaleznete optimální tlak.

Dejte však pozor na to, abyste pláště nepodhustili – musí být nahuštěné minimálně na hodnotu uvedenou na bočnicích, jinak riskujete častější defekty.
Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.

Určení tlaku v pláštích při bezdušové montáži

Bezdušová neboli TUBELESS montáž je dobrý způsob, jak naplno využít vlastností pláště. Při této montáži se hustí na nižší tlak (v řádu o 0,5 bar) než při montáži s duší. Díky menšímu nafouknutí se "kostra" pláště dostane do kontaktu se zemí. V kolu totiž chybí duše, která by ji zastavila.

Plášť se tak stává pružnějším a má lepší jízdní vlastnosti.Při tubeless montáži se snižuje tlak v pláštích, aby bylo možné naplno využít jejich vlastností, nesmí však být tak nízký, aby se ráfek při najetí na překážku dotýkal země a hrozilo tak riziko defektu

Dávejte pozor, abyste při tubeless montáži nepřesáhli hodnotu 2,5 bar, jinak riskujete deformaci karbonových ráfků.

Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.

Jak na předělání kol na tubeless?

Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušovou (tubeless) montáž.
Zároveň tím zlepšíte jízdní vlastnosti a snížíte váhu kol.K této montáži budete potřebovat:

Těsnicí roztok.

DECATHLON: TĚSNICÍ ROZTOK NA TUBELESS MONTÁŽ (8550735)

POSTUP:
1. Odmontujte kolo
2. Plášť pouze z jedné strany odražte z patky a vyndejte původní duši
3. Nasaďte do ráfku pásku TUBELESS.
4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek
5. Do ventilku nalijte těsnicí roztok
6. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS READY plášť
7. Kolo silně a rychle nahustěte, aby plášť zaklapl do ráfku

Pokud se vám zdá postup příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.

HK-ROCKRIDER-TUBELESS

Seřízení sag na vidlici

Když víte, na jaké hodnoty by vaše vidlice měla být nastavena, můžete přikročit k samotnému seřízení vidlice. Budete potřebovat jednu osobu k asistenci, vysokotlakou pumpu k nafouknutí vidlice a skládací metr, pravítko nebo svinovací metr.

Nejprve nafoukněte vidlici na tlak doporučený v tabulce na levém ramenu vidlice. Poté požádejte asistující osobu, aby kolo podržela, zatímco na něj nasednete. Jakmile se na kole usadíte, změřte délku kluzáků vidlice. Pokud naměříte 90 mm, znamená to, že se kluzáky zanořily 30 mm do ramen vidlice. Jinými slovy, SAG vidlice je 25 % (120 × 25 % = 30). Pro zvýšení SAG snižte tlak v tlumiči, pro snížení SAG tlak v tlumiči o něco zvyšte.

Poznámka: Nezapomeňte, že šroubovací zátka ventilku slouží pouze k ochraně ventilku před prachem a v žádném případě nepřispívá k udržení tlaku v tlumiči. Proto nemá smysl ji příliš silně utahovat!

Seřízení sag na tlumiči

Aby se kolo při jízdě chovalo stejnoměrně, doporučujeme nastavit SAG na tlumiči stejný jako na vidlici. Postup je v podstatě stejný, jako u vidlice:

Potřebujete jednu osobu k asistenci, vysokotlakou pumpičku na vidlice a tlumiče a skládací metr, pravítko nebo svinovací metr.

Nejprve nafoukněte tlumič na doporučený tlak uvedený na tlumiči. Poté požádejte asistující osobu, aby kolo podržela, zatímco na něj nasednete. Jakmile se na kole usadíte, změřte zanoření tlumiče. Pro zvýšení SAG snižte tlak v tlumiči, pro snížení SAG tlak v tlumiči o něco zvyšte.

Poznámka: Nezapomeňte, že šroubovací zátka ventilku slouží pouze k ochraně ventilku před prachem a v žádném případě nepřispívá k udržení tlaku v tlumiči. Proto nemá smysl ji příliš silně utahovat!

SEŘÍZENÍ TLUMIČE

Jak namontovat teleskopickou sedlovku

Vaše horské kolo je kompatibilní s teleskopickými sedlovkami o průměru 31,6 mm.

Lanko s bowdenem je vedeno vnitřkem horní trubky rámu, přístup k němu usnadňuje Internal Routing Access na levé straně středového složení.

Jak správně namontovat novou teleskopickou sedlovku se dozvíte v tomto videu. Nezapomeňte, že sedlovku pro vás mohou namontovat i technici v servisu v jakékoli prodejně Decathlon.

vybavení-st120-rockrider

Vybavení pro případ většího defektu

Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.

Mám problém

Kolo není vycentrované

Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.

To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, způsobené zbytkovou energií z kroucení drátů při výrobě.

Pokud máte prohnutý ráfek (osmu), obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde vám kolo vycentrují. Můžete využít bezplatné servisní prohlídky po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.

Mám defekt

Defekt může mít různé příčiny:
- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)
- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek).

Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:
- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše
- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)
- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti.

Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?

Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:
Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět.

Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutoriálech níže.

Defekt na horském kole ST120
Vidlice je příliš tuhá

Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:

1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI

2- Proveďte základní údržbu: vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Kápněte pár kapek oleje na krk vidlice a trochu s ní zapumpujte, aby se olej dostal i do ramen vidlice.

3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.

Zadní rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:

1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li koncovka bowdenu špatně nasazena, ručně její nasazení opravte.

1b. Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.

Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.


 2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka rámu:
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci. Postavte se za kolo a zkontrolujte rovnou pozici měniče, jak je znázorněno na obrázku níže.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.

NEZAPOMEŇTE: garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY
Výměna řadicího lanka vedeného vnitřkem rámu

Když jsou lanka vedená vnitřkem karbonového rámu, je při výměně řadicího lanka nutné nejprve odpojit lanko od měniče. Stačí je uvolnit inbusovým klíčem. Staré lanko poslouží jako vodítko pro natažení vodicího bowdenu. Vodicí bowden je vnitřní provizorní bowden, který usnadňuje průchod a vedení lanka rámem.

Jakmile je lanko odpojené od měniče, je třeba na něj po celé délce navléci vodicí bowden, dokud nevyleze z rámu (v úrovni vstupu lanka). Dávejte pozor, abyste vodicí bowden opravdu navlékli na lanko a nedošlo k tomu, že by lanko TLAČIL před sebou!

Jakmile je vodicí bowden protažený rámem, můžete vytáhnout staré řadicí lanko. Díky vodicímu bowdenu je cesta pro nové lanko v rámu připravená. Zasunutí a nalezení lanka na druhé straně rámu je tak mnohem snazší.

Jakmile je lanko vnitřkem rámu protažené, můžete vytáhnout vodicí bowden.

Brzdové páčky jdou stisknout příliš snadno až k řídítkům

Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek:

je čas vyčistit celý brzdový systém. Přivezte své kolo do servisu v prodejně Decathlon a naši technici se o údržbu hydraulických brzd postarají.

Obecně doporučujeme provést čištění a odvzdušnění brzd alespoň jednou ročně.

Patka rámu je ohnutá nebo zlomená

Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.

Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.

Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.

Řetěz je přetržený

Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:

1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku. 

2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.

Údržba horského kola

Čištění horského kola

Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.

Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.
Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.
Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Kolo opláchněte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.

Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.

Čištění a promazávání převodů

K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.

Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva. Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.

Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.
Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.

Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.

Výměna řadicího lanka

Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé? 

Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, nůžky na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.

Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.

Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.

Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.

Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.

Oprava defektu

Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.

Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch. Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady. Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.

Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.
Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.
Stlačováním směrem od středu záplaty k okrajům se snažte vymačkat případné vzduchové bubliny.Poté je duše připravena na další jízdu!

Výměna brzdových destiček kotoučových hydraulických brzd

Na tuto výměnu budete potřebovat: brzdové destičky, plochý šroubovák a inbusový klíč 3 mm.

Nejprve odmontujte kolo. Poté velkým šroubovákem oddalte destičky a navraťte písty do původní polohy.

Následně uvolněte závlačku, která destičky drží, a vyjměte destičky ze třmenu. Připravte nové destičky, vložte mezi ně pružinu.

Vložte nové destičky do třmenu brzdy a upevněte je pomocí závlačky.

Nasaďte zpět kolo a vizuálně zkontrolujte, že jsou destičky na správném místě a nedotýkají se kotouče.

Nastavení třmenu hydraulické brzdy

Budete potřebovat inbusový klíč 5 mm.

Odšroubujte třmen brzdy, roztočte kolo a stiskněte brzdovou páčku. Před našroubováním třmenu zpět je důležité nechat brzdovou páčku stisknutou.

Nakonec vizuálně zkontrolujte, že kotouč a destičky jsou stále v kontaktu.
UPOZORNĚNÍ:Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!

Výměna patky rámu

Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.

Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.

Novou patku umístěte na rám.

Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.

Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.

Výměna řetězu

Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.

Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník. Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.

Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku. Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče. Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.

Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.

SRAM-KAZETA 10 RYCHLOSTÍ

Náhradní díly

Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu ST520 najdete zde.

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S

Potřebujete pomoci?

Návody

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S
Záruční list

Potřebujete návod ke kolu?

BRZDY

Potřebujete návod k brzdám?

ODPRUŽENÍ

Potřebujete návod k vidlici?

PŘEHAZOVAČKA

Potřebujete návod k přehazovačce?

KOLA

Potřebujete návod ke kolům?

NÁVODY

Potřebujete přehled utahovacích momentů rámu?

Jak správně čistit kolo?

Jak správně čistit kolo?

Na této stránce naleznete všechna naše doporučení k čištění kola. Členové našeho týmu se s vámi podělí o své tipy, jak se o kolo starat, aby vydrželo co nejdéle v bezvadném stavu. Díky pravidelné a pečlivé údržbě se vyhnete rozbití kola a budete se těšit z příjemné a pohodlné jízdy. Pokud budete údržbu zanedbávat, může se stát, že dojde k poškození kola, jehož oprava vaši peněženku určitě nepotěší!

Seřízení nového kola

Seřízení nového kola

Zakoupili jste jízdní kolo z eshopu Decathlon.cz? Níže najdete návody, tipy a rady na kompletaci kola z krabice

Jak seřídit odpružení?

JAK SPRÁVNĚ SEŘÍDIT ODPRUŽENÍ U HORSKÉHO KOLA?

Přidání odpružené vidlice a zadního tlumiče zásadně proměnilo jízdu na horském kole. Aby se jejich výhody daly při jízdě co nejlépe využít, je třeba se naučit, jak je správně seřídit. Správné seřízení musí vycházet z hmotnosti a stylu jízdy jezdce. Představíme vám faktory a parametry, které musíte při seřizování brát v úvahu, aby byla vaše jízda náročným terénem vždy bezpečná.

HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

Přilnavost, rychlost, bezpečnost...: tlak v pláštích významně ovlivňuje ovládání kola. Vysvětlíme vám, jak zvolit správný tlak pro pláště vašeho horského kola.

Jak nastavit sedlo?

JAK SEŘÍDIT 3 TYPY SEDEL PRO POHODLNOU JÍZDU

Sedlo je zásadním prvkem, který ovlivňuje pohodlí při jízdě na kole, ať už jde o kolo horské, městské, silniční nebo gravel. Správné seřízení sedla pomáhá předcházet nepříjemným pocitům a bolesti při jízdě.

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC 900 S

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na řídítka a představec a 5letou záruku na karbonový rám tohoto kola (při používání za běžných podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.