Ref: 8545706
2019
Horské kolo určené na tréninky a závody XC maraton. Překonejte své limity a změřte síly s ostatními!
Vaše výkony podpoří 29" celoodpružený rám z karbonu a hliníku. Díky 120mm zdvihu budete při dlouhých závodech jistě první v cíli.
Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není stoprocentní.
Hodnoty minimálního a maximálního nahuštění původní montáže s duší (Tubetype) jsou uvedené na bočnicích pláště.
Mějte však na paměti, že nahuštění plášťů je možné přizpůsobit podle hmotnosti jezdce, terénu a pocitu z jízdy.
Potřebujete najít vyhovující kompromis mezi valivým odporem při šlapání (vyšší tlak) a pohodlím a přilnavostí (nižší tlak).
K určení správné hodnoty nahuštění můžete postupovat tímto způsobem:
Najděte si krátkou trasu (na 5–10 minut), která vede co nejrozmanitějším terénem (bláto, kamení, kořeny, dlažba...). Nahustěte pláště na maximální doporučený tlak a poté si trasu projeďte. Pokud se vám plášť zdá příliš tuhý, jízda není příliš pohodlná a necítíte dostatečnou přilnavost v zatáčkách, snižte tlak v pláštích. Opět projeďte testovací trasu a postup opakujte, dokud nenaleznete optimální tlak.
Dejte však pozor na to, abyste pláště nepodhustili – musí být nahuštěné minimálně na hodnotu uvedenou na bočnicích, jinak riskujete častější defekty.
Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.
Bezdušová neboli TUBELESS montáž je dobrý způsob, jak naplno využít vlastností pláště. Při této montáži se hustí na nižší tlak (v řádu o 0,5 bar) než při montáži s duší. Díky menšímu nafouknutí se "kostra" pláště dostane do kontaktu se zemí. V kolu totiž chybí duše, která by ji zastavila.
Plášť se tak stává pružnějším a má lepší jízdní vlastnosti.Při tubeless montáži se snižuje tlak v pláštích, aby bylo možné naplno využít jejich vlastností, nesmí však být tak nízký, aby se ráfek při najetí na překážku dotýkal země a hrozilo tak riziko defektu
Dávejte pozor, abyste při tubeless montáži nepřesáhli hodnotu 2,5 bar, jinak riskujete deformaci karbonových ráfků.
Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.
Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušovou (tubeless) montáž.
Zároveň tím zlepšíte jízdní vlastnosti a snížíte váhu kol.K této montáži budete potřebovat:
Těsnicí roztok.
DECATHLON: TĚSNICÍ ROZTOK NA TUBELESS MONTÁŽ (8550735)
POSTUP:
1. Odmontujte kolo
2. Plášť pouze z jedné strany odražte z patky a vyndejte původní duši
3. Nasaďte do ráfku pásku TUBELESS.
4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek
5. Do ventilku nalijte těsnicí roztok
6. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS READY plášť
7. Kolo silně a rychle nahustěte, aby plášť zaklapl do ráfku
Pokud se vám zdá postup příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.
Když víte, na jaké hodnoty by vaše vidlice měla být nastavena, můžete přikročit k samotnému seřízení vidlice. Budete potřebovat jednu osobu k asistenci, vysokotlakou pumpu k nafouknutí vidlice a skládací metr, pravítko nebo svinovací metr.
Nejprve nafoukněte vidlici na tlak doporučený v tabulce na levém ramenu vidlice. Poté požádejte asistující osobu, aby kolo podržela, zatímco na něj nasednete. Jakmile se na kole usadíte, změřte délku kluzáků vidlice. Pokud naměříte 90 mm, znamená to, že se kluzáky zanořily 30 mm do ramen vidlice. Jinými slovy, SAG vidlice je 25 % (120 × 25 % = 30). Pro zvýšení SAG snižte tlak v tlumiči, pro snížení SAG tlak v tlumiči o něco zvyšte.
Poznámka: Nezapomeňte, že šroubovací zátka ventilku slouží pouze k ochraně ventilku před prachem a v žádném případě nepřispívá k udržení tlaku v tlumiči. Proto nemá smysl ji příliš silně utahovat!
Aby se kolo při jízdě chovalo stejnoměrně, doporučujeme nastavit SAG na tlumiči stejný jako na vidlici. Postup je v podstatě stejný, jako u vidlice:
Potřebujete jednu osobu k asistenci, vysokotlakou pumpičku na vidlice a tlumiče a skládací metr, pravítko nebo svinovací metr.
Nejprve nafoukněte tlumič na doporučený tlak uvedený na tlumiči. Poté požádejte asistující osobu, aby kolo podržela, zatímco na něj nasednete. Jakmile se na kole usadíte, změřte zanoření tlumiče. Pro zvýšení SAG snižte tlak v tlumiči, pro snížení SAG tlak v tlumiči o něco zvyšte.
Poznámka: Nezapomeňte, že šroubovací zátka ventilku slouží pouze k ochraně ventilku před prachem a v žádném případě nepřispívá k udržení tlaku v tlumiči. Proto nemá smysl ji příliš silně utahovat!
Vaše horské kolo je kompatibilní s teleskopickými sedlovkami o průměru 31,6 mm.
Lanko s bowdenem je vedeno vnitřkem horní trubky rámu, přístup k němu usnadňuje Internal Routing Access na levé straně středového složení.
Jak správně namontovat novou teleskopickou sedlovku se dozvíte v tomto videu. Nezapomeňte, že sedlovku pro vás mohou namontovat i technici v servisu v jakékoli prodejně Decathlon.
Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.
Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.
To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, způsobené zbytkovou energií z kroucení drátů při výrobě.
Pokud máte prohnutý ráfek (osmu), obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde vám kolo vycentrují. Můžete využít bezplatné servisní prohlídky po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.
Defekt může mít různé příčiny:
- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)
- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek).
Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:
- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše
- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)
- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti.
Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?
Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:
Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět.
Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutoriálech níže.
Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:
1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI
2- Proveďte základní údržbu: vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Kápněte pár kapek oleje na krk vidlice a trochu s ní zapumpujte, aby se olej dostal i do ramen vidlice.
3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li koncovka bowdenu špatně nasazena, ručně její nasazení opravte.
1b. Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.
2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka rámu:
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci. Postavte se za kolo a zkontrolujte rovnou pozici měniče, jak je znázorněno na obrázku níže.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.
NEZAPOMEŇTE: garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.
Když jsou lanka vedená vnitřkem karbonového rámu, je při výměně řadicího lanka nutné nejprve odpojit lanko od měniče. Stačí je uvolnit inbusovým klíčem. Staré lanko poslouží jako vodítko pro natažení vodicího bowdenu. Vodicí bowden je vnitřní provizorní bowden, který usnadňuje průchod a vedení lanka rámem.
Jakmile je lanko odpojené od měniče, je třeba na něj po celé délce navléci vodicí bowden, dokud nevyleze z rámu (v úrovni vstupu lanka). Dávejte pozor, abyste vodicí bowden opravdu navlékli na lanko a nedošlo k tomu, že by lanko TLAČIL před sebou!
Jakmile je vodicí bowden protažený rámem, můžete vytáhnout staré řadicí lanko. Díky vodicímu bowdenu je cesta pro nové lanko v rámu připravená. Zasunutí a nalezení lanka na druhé straně rámu je tak mnohem snazší.
Jakmile je lanko vnitřkem rámu protažené, můžete vytáhnout vodicí bowden.
Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek:
je čas vyčistit celý brzdový systém. Přivezte své kolo do servisu v prodejně Decathlon a naši technici se o údržbu hydraulických brzd postarají.
Obecně doporučujeme provést čištění a odvzdušnění brzd alespoň jednou ročně.
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.
Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.
Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:
1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku.
2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.
Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.
Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.
Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.
Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Kolo opláchněte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.
Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.
K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.
Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva. Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.
Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.
Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.
Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.
Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé?
Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, nůžky na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.
Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.
Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.
Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.
Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.
Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.
Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch. Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady. Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.
Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.
Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.
Stlačováním směrem od středu záplaty k okrajům se snažte vymačkat případné vzduchové bubliny.Poté je duše připravena na další jízdu!
Na tuto výměnu budete potřebovat: brzdové destičky, plochý šroubovák a inbusový klíč 3 mm.
Nejprve odmontujte kolo. Poté velkým šroubovákem oddalte destičky a navraťte písty do původní polohy.
Následně uvolněte závlačku, která destičky drží, a vyjměte destičky ze třmenu. Připravte nové destičky, vložte mezi ně pružinu.
Vložte nové destičky do třmenu brzdy a upevněte je pomocí závlačky.
Nasaďte zpět kolo a vizuálně zkontrolujte, že jsou destičky na správném místě a nedotýkají se kotouče.
Budete potřebovat inbusový klíč 5 mm.
Odšroubujte třmen brzdy, roztočte kolo a stiskněte brzdovou páčku. Před našroubováním třmenu zpět je důležité nechat brzdovou páčku stisknutou.
Nakonec vizuálně zkontrolujte, že kotouč a destičky jsou stále v kontaktu.
UPOZORNĚNÍ:Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!
Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.
Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.
Novou patku umístěte na rám.
Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.
Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.
Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.
Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník. Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.
Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku. Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče. Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.
Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.
Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu ST520 najdete zde.
Potřebujete návod ke kolu?
Potřebujete návod k brzdám?
Potřebujete návod k vidlici?
Potřebujete návod k přehazovačce?
Potřebujete návod ke kolům?
Potřebujete přehled utahovacích momentů rámu?
ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na řídítka a představec a 5letou záruku na karbonový rám tohoto kola (při používání za běžných podmínek).
Na ostatní díly platí záruka 2 roky.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.