5/ Jak seřídit kompresi vidlice a tlumiče?
Po nastavení SAG a odskoku je na čase seřídit kompresi vidlice. Toto seřízení je o něco složitější než v předchozích dvou případech. Pro připomenutí: seřízení komprese má vliv na rychlost, s jakou se odpružení stlačí a kluzáky zanoří. Ovládá se kolečkem (často je modré a opatřené nápisem CHARGER nebo COMPRESSION) na pravé straně korunky vidlice.
Levnější vidlice a tlumiče často možnost regulace komprese nenabízejí, jiné nabízejí pouze dvě polohy (otevřeno x uzamčeno), další umožňují jedno nastavení komprese ve více polohách a nejdražší vidlice na enduro/gravity horská kola umožňují dvojí nastavení komprese.
1. Zamykání odpružení. Některé vidlice a tlumiče mají na kolečku pro regulaci komprese pouze dvě možnosti: otevřeno a uzamčeno. Když je kolečko nastavené na pozici otevřeno, odpružení funguje normálně. Když je kolečko na pozici uzamčeno, je odpružení výrazně tužší, téměř "zablokované", což se hodí na dobře sjízdných, asfaltových cestách a při stoupání.
K uzamčení odpružení stačí otočit kolečkem, které se nachází buď na řídítkách, nebo přímo na vidlici či tlumiči.
2. Nastavení komprese pro nízkou rychlost.
Toto nastavení se týká pouze vidlic a tlumičů, které nabízejí jedno nebo dvě nastavení komprese a více možností poloh kolečka. Pokud vidlice a tlumič nabízejí pouze jedno nastavení komprese, týká se toto nastavení vždy komprese pro nízkou rychlost.
Co je komprese pro nízkou rychlost?
Jedná se o kompresi pružení na začátku závodu, při malých otřesech, při brzdění nebo ve chvílích, kdy se jezdec do kola opírá plnou vahou.
Pokud bude komprese při nízké rychlosti příliš otevřená, kolo ztratí přilnavost při zatížení jezdcem, při brzdění, při vyvýšených zatáčkách a při jízdě po nakloněné rovině. Naopak příliš uzavřená komprese při nízké rychlosti bude mít za následek příliš tuhé pružení, což při mírných otřesech pocítíte hlavně na svých pažích.
3. Nastavení komprese pro vysokou rychlost.
Jak už asi tušíte, toto nastavení se týká pouze vidlic a tlumičů, které nabízejí dvě možnosti seřízení komprese. Středový kroužek slouží pro nízkou rychlost, vnější kroužek pro vysokou rychlost.
Co je komprese pro vysokou rychlost?
Jedná se o kompresi odpružení na konec závodu, při velkých otřesech, při jízdě po hodně nerovném terénu nebo při dopadech ze skoků.
Pokud při prudkých sjezdech v náročném terénu pociťujete horší ovladatelnost kola a cítíte příliš otřesů, je to způsobeno tím, že je komprese při velkých rychlostech příliš tuhá. Naopak pokud se vám zdá, že vidlice a tlumič se při otřesech zanořují příliš, je to tím, že je komprese pro vysokou rychlost příliš otevřená.