Unselected
HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

Huštění plášťů horských kol: jaký tlak je nejlepší?

Přilnavost, rychlost, bezpečnost...: tlak v pláštích významně ovlivňuje ovládání kola. Vysvětlíme vám, jak zvolit správný tlak pro pláště vašeho horského kola.

Unselected

Pláště na horských kolech je třeba hustit přímo na individuálně určenou hodnotu. Typ pláště, hmotnost jezdce, terén, počasí... Společně se podíváme na všechny faktory, které je třeba při volbě tlaku v pláštích brát v úvahu.

Tlak v pláštích má vliv na přilnavost plášťů k povrchu, na rychlost a namáhavost jízdy i na váš pocit pohodlí. Správný tlak v pláštích navíc chrání pláště před propíchnutím a jejich předčasným opotřebením.

Postup volby správného tlaku nyní probereme krok za krokem.

Unselected

Před huštěním plášťů: podívejte se, co je uvedeno na bočnici pláště

Údaje se mohou lišit podle výrobce. Když se chystáte hustit pláště na svém horském kole, je dobré nejdříve udělat jednu věc: podívat se na bočnici pláště. Uvidíte na ní řadu čísel. Co znamenají?

> Rozměry pláště v palcích a/nebo podle normy ETRTO (např. 29x2,3" a 55-622)
> Model a značku výrobce
> Maximální a minimální povolený tlak v plášti (pozor, hodnota maximálního tlaku může být u ráfku jiná než u pláště, zejména u karbonových kol)
> Směr montáže pláště
> Výrobní číslo, sériové číslo...

Tyto údaje vám pomohou stanovit správný tlak. Nebojte se, vše vám vysvětlíme!

Hodnoty tlaku na bočnici pláště často udávají minimální a maximální tlak pro montáž pláště s duší, nejde o "doporučený" tlak pro vaše použití. Nikdy nehustěte plášť na vyšší hodnotu, aby nedošlo k jeho prasknutí nebo k poškození kola. Pokud je na bočnici uvedený doporučený tlak, je to výslovně uvedeno (např.: Rec. Pressure 29 PSI / 2 BAR)

Unselected
HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

Volba tlaku pro pláště horského kola: co je třeba brát v úvahu?

Při volbě správného tlaku v pláštích musíte brát v úvahu:

> Typ pláště

> Hodnotu maximálního a minimálního tlaku (v bar a/nebo PSI)

> Celkovou hmotnost kola a jezdce s veškerým vybavením

> Rozměry pláště

> Typ terénu

> Počasí

> Rozdíly mezi předním a zadním kolem

Unselected

1/ Typ pláště

Nejprve je třeba si odpovědět na otázku: jaký typ plášťů na horská kola budete hustit? Obecně existují 2 typy plášťů na horská kola:

> Běžnější jsou tzv. pláště TubeType, které se používají s duší uvnitř.

> Pláště Tubeless Ready mohou být používány s duší i bez duše. Pokud jsou tyto pláště namontovány jako tubeless (bez duše), je možné v nich tlak oproti montáži s duší snížit (zhruba o 0,5 bar). Tím dojde ke zvýšení přilnavosti pláště k povrchu a k plnému využití vlastností kostry pláště.

Hlavní výhodou tubeless montáže je to, že se vyhnete mnoha defektům. Díky těsnicímu roztoku uvnitř pláště můžete pokračovat v jízdě, i když dojde k propíchnutí pláště. Díky absenci duše je riziko píchnutí velice malé, nicméně stále může dojít k proříznutí pláště, které už těsnící roztok nezalepí. Při tubeless montáži také nedochází ke tření mezi duší a pláštěm. Díky tomu jede kolo lépe a nedochází k takovým deformacím pláště.

Unselected

Zoom: jaký tlak je vhodný pro tubeless pláště?

Tubeless technologie díky absenci duše výrazně snižuje riziko defektu.

Tubeless montáž je dobrý způsob, jak naplno využít vlastností pláště. Při této montáži se hustí na nižší tlak (v řádu 0,5 bar) než při montáži s duší. Díky menšímu nafouknutí se " kostra" pláště dostane do kontaktu se zemí. V kolu totiž chybí duše, která by ji zastavila.

Plášť se tak stává pružnějším, má lepší jízdní vlastnosti a jízda je pohodlnější.

Unselected
HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

2/ Maximální / minimální a doporučený tlak v plášti na horská kola

Každý výrobce plášťů udává minimální a maximální tlak (případně i doporučený tlak), na který je konkrétní plášť možné nahustit. Tyto hodnoty jsou uvedené v PSI a v bar. Na pumpičkách na horská kola s manometrem najdete často obě tyto jednotky.

Kde najdete tento údaj na bočnici pláště?

Například: Competition rec. Pressure (doporučený tlak na závody) 29 PSI / 2 Bar, Max. Pressure (maximální tlak) 80 PSI / 5.5 Bar.

Znamená to, že doporučený tlak je 29 PSI / 2 bar. Maximální tlak v plášti by pak neměl přesáhnout hodnotu 5,5 bar (což je u horského kola velmi silné nahuštění).

Poznámka: Doporučený tlak nemusí být vždy na plášti uveden.

Unselected

3/ Celková hmotnost jezdce a kola

Hmotnost kola s plně vybaveným jezdcem je jedním z důležitých kritérií pro výběr typu pláště i pro stanovení správného tlaku v něm.

Čím je celková hmotnost vyšší, tím vyšší musí být i tlak v pláštích.

Někteří výrobci nabízejí tabulky doporučeného nízkého, středního a vysokého tlaku podle hmotnosti jezdce.

Mějte na paměti, že tyto doporučené hodnoty se týkají hmotnosti jezdce s veškerým vybavením (helmou, tretrami, batohem...)

Unselected

4/ Rozměry: šířka pláště

Rozměry pláště se často udávají v běžných jednotkách, v palcích.
Například: 29×2,2". První číslo (29") označuje průměr kola, druhé číslo (2,2") označuje šířku pláště.

Šířky pláště mohou být různé: 2,1, 2,2, 2,3,... dokonce i 2,8!

Čím je plášť širší, tím větší je jeho kontakt se zemí. Pro zachování dobré přilnavosti plášťů a pohyblivosti kola je třeba mít na paměti, že čím je plášť širší, tím nižší tlak v něm může být.

Abyste mohli porovnávat rozměry plášťů od různých výrobců, naleznete na pláštích také údaje podle normy ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation, Evropská technická organizace pro pláště a ráfky). Ty se udávají v milimetrech:

Příklad: 50-559. 50 mm odpovídá šířce pláště. 559 odpovídá vnitřnímu průměru pláště.

HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?
Unselected
HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

5/ Typ terénu

Chystáte se dnes do dobře sjízdného terénu? Nebo na kamenité stezky? Do kopců? Typ terénu je třeba také zahrnout do výpočtu optimálního nahuštění plášťů. 

Zdá se to samozřejmé: plášť se bude chovat jinak (tzn. bude vyžadovat jiný tlak) při jízdě v rozbitém terénu a při jízdě po rozblácených cestách.

Čím je terén kamenitější nebo vlhčí, tím nižší musí být tlak v plášti, aby lépe přilnul k zemi. Čím lépe je terén sjízdný, tím více můžete zvyšovat tlak v plášti, aby kolo jelo rychleji.

Unselected

6/ Přední a zadní kolo: rozdílný tlak v pláštích

Poslední úprava: rozdíl v tlaku na předním a na zadním kole. Pravidlo je velmi jednoduché: zadní kolo potřebuje vyšší tlak než přední kolo.

Proč? Protože hmotnost těla jezdce spočívá převážně na zadní části kola. Jsou zde i další důvody: přední kolo se musí vyrovnávat s přejezdy překážek. Proto je vhodné, aby v něm byl tlak o něco nižší, aby kolo dobře přilnulo k tvaru překážky. Zadní kolo hraje větší roli v pohonu celého kola vpřed, je tedy vhodnější, aby v něm byl tlak vyšší a toto kolo jelo rychleji.

Rozdíl by však měl být jen nepatrný: doporučujeme začít se zadním kolem nahuštěným o 0,1 nebo 0,2 bar více než je nahuštěné přední. Poté můžete tlak ještě upravit podle vlastního pocitu.

Unselected
HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

Jaká jsou rizika přehuštění nebo nedostatečného nahuštění pláště horského kola?

Podhuštění: hlavní riziko spočívá ve ztrátě rychlosti. Budete pociťovat zpomalení, zejména na dobře sjízdných úsecích. Pokud k tomu dojde, neváhejte ihned pláště dohustit. Navíc u plášťů v montáži s duší hrozí při nedostatečném nahuštění větší riziko defektu. Dochází také k rychlejšímu opotřebení běhounu pláště.

Přehuštění: dochází ke zmenšení plochy kontaktu pláště se zemí. Pocítíte to zejména při přejíždění překážek v rozbitém nebo kamenitém terénu. Při příliš vysokém tlaku se také snižuje tlumení. Jízda je kvůli tomu méně pohodlná. V "měkčích" terénech (bláto, písek...) může jít až o riziko pádu.

Unselected

Huštění plášťů horských kol

Nejlepším způsobem, jak najít vhodný tlak v pláštích, je vyzkoušet jej při jízdě!

Najděte si krátkou trasu (na 5–10 minut), která vede co nejrozmanitějším terénem (bláto, kamení, kořeny, dlažba...). Nahustěte pláště na doporučený tlak a poté si trasu projeďte. Pokud se vám plášť zdá příliš tuhý, jízda není příliš pohodlná a necítíte dostatečnou přilnavost v zatáčkách, snižte tlak v pláštích. Opět projeďte testovací trasu a postup opakujte, dokud nenaleznete optimální tlak.

Nezapomeňte s sebou vozit pumpičku na kolo. Bude se vám hodit!

Jezdci na horských kolech musejí věnovat tlaku v pláštích pozornost.

Čím bude tlak v pláštích nižší, tím více bude plášť při jízdě zapojený a jízda bude pohodlnější. Čím bude tlak v pláštích vyšší, tím rychleji plášť pojede a jízda bude výkonnější. Čím větší má plášť objem, tím nižší snese tlak.

Unselected

Nyní víte vše potřebné nejen k tomu, jak vybrat plášť, ale také jak zjistit nejvhodnější tlak pro pohodlnou a bezpečnou jízdu. Můžete vyrazit! Nasedněte na kolo a užijte si vyjížďky do přírody!

Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.

Unselected

Tyto rady pro vás také mohou být zajímavé

Jak seřídit odpružení?

JAK SPRÁVNĚ SEŘÍDIT ODPRUŽENÍ U HORSKÉHO KOLA?

Přidání odpružené vidlice a zadního tlumiče zásadně proměnilo jízdu na horském kole. Aby se jejich výhody daly při jízdě co nejlépe využít, je třeba se naučit, jak je správně seřídit. Správné seřízení musí vycházet z hmotnosti a stylu jízdy jezdce. Představíme vám faktory a parametry, které musíte při seřizování brát v úvahu, aby byla vaše jízda náročným terénem vždy bezpečná.

Seřízení nového kola

Seřízení nového kola

Zakoupili jste jízdní kolo z eshopu Decathlon.cz? Níže najdete návody, tipy a rady na kompletaci kola z krabice

Jak správně čistit kolo?

Jak správně čistit kolo?

Na této stránce naleznete všechna naše doporučení k čištění kola. Členové našeho týmu se s vámi podělí o své tipy, jak se o kolo starat, aby vydrželo co nejdéle v bezvadném stavu. Díky pravidelné a pečlivé údržbě se vyhnete rozbití kola a budete se těšit z příjemné a pohodlné jízdy. Pokud budete údržbu zanedbávat, může se stát, že dojde k poškození kola, jehož oprava vaši peněženku určitě nepotěší!