HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC50

REF: 8575904

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER XC50 MODRÉ

2020

Kolo je určeno na začátky cross country (XC).

Trénujte na horském kole XC50 s hliníkovým rámem, převody SRAM SX 1 × 12, koly Sun Ringle 29" a vidlicí ROCKSHOX Judy 100 mm.

První použití

Jak zajet brzdy?

Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není stoprocentní. Příliš silné a dlouhé brzdění za studena (např. při sjezdu) by mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" destiček. Pak by byly brzdy dále nepoužitelné. Abyste tomuto problému předešli, doporučujeme brzdy tzv. zajet. Stačí každou brzdou 10krát krátce zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

Jak na předělání kol na tubeless?

Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušovou (tubeless) montáž.
K této montáži budete potřebovat:

Preventivní tmel (proti defektu).

PREVENTIVNÍ TMEL PROTI DEFEKTU TUBELESS READY (8550735)



POSTUP:1. Odmontujte kolo. 2. Sejměte plášť a původní duši z ráfku. 3. Nasaďte do ráfku pásku. 4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS Schrader ventilek. 5. Do ventilku nalijte těsnicí roztok. 6. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS plášť. 7. Kolo silně a rychle nahustěte, aby plášť zaklapl do ráfku

Pokud se vám zdá postup příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.

HORSKÉ KOLO-ROCKRIDER-TUBELESS

Jak seřídit vidlici?

Pro seřízení vidlice ROCKSHOX se podívejte na odkaz níže.

vybavení-st520-rockrider

Vybavení pro případ většího defektu

Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.

Mám problém

Kolo není vycentrované

Je normální, že při prvních jízdách na novém kole se díly ještě usazují. Můžete slyšet například praskání paprsků, které je způsobené kroucením drátů při výrobě. Toto kolo je vybavené koly s dvoustěnnými ráfky, které jsou odolnější. Neměly by se tedy ohnout. Pokud by k tomu došlo, využijte garanční prohlídku nabízenou zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola, ráfek vám bude bezplatně opraven.



Prohnutí kol XC50
Mám defekt

Defekt se bohužel může stát každému z nás.

- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)

- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:

- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše

- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)

- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti. Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?

1- Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:

Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět



2- Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.

 

Defekt na horském kole XC50
Vidlice je příliš tuhá

Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:

1. Proveďte základní údržbu: pomocí oleje. Kápněte pár kapek oleje na krk vidlice a trochu s ní zapumpujte, aby se olej dostal i do ramen vidlice.2- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.

Zadní rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení přesmykače postupujte následovně: 1- Zkontrolujte lanka a bowdeny. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně. Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Lanka a bowdeny je potřeba vyměnit. 3. Přiveďte kolo do servisu Decathlonu a nechte si seřídit přehazovačku.

4. Pro optimální nastavení přehazovačky Sram, použijte NÁŘADÍ SRAM. Nářadí umožňuje nastavit vzdálenost mezi horní kladkou a kazetou.

5. Zkontrolujte, zda není zkřivena patka rámu. Pokud je tomu tak, podívejte se na kapitolu PATKA RÁMU JE ROZBITÁ   

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY

Brzdové páčky jdou stisknout příliš snadno až k řídítkům

Vaše brzdová páčka jde stisknout příliš snadno a/nebo se dotýká řídítek při brzdění: Je potřeba odvzdušnit brzdy. Zajděte do jednoho z našich servisů Decathlon, kde naši pracovníci úkon provedou.

Patka rámu je ohnutá nebo zlomená

Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.

Stoupněte si za kolo a zkontrolujte pohledem zarovnání měniče. Pokud je patka ohnutá či zlomená, je potřeba ji vyměnit. Můžete to provést sami podle návodu v tomto videu, nebo se obraťte na servis v jakékoli prodejně Decathlon.

PATKA RÁMU ROCKRIDER

Řetěz je přetržený

Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:

1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku. 

2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.

OPRAVA ŘETĚZU

Údržba horského kola

Čištění horského kola

Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.

Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.

Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.

Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.

Kolo oplachujte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.

Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.

ČIŠTĚNÍ HORSKÉHO KOLA

Čištění a promazávání převodů

K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.

Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva.

Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.

Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.

Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.

Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.

ČIŠTĚNÍ A PROMAZÁVÁNÍ PŘEVODŮ

Výměna řadicího lanka

Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé? 

Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, kleště na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.

Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.

Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.

Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.

Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.

VÝMĚNA ŘADICÍHO LANKA

Demontáž zadního kola

Pro demontáž a montáž kola, které je vybaveno rychloupínákem a ramínkem, je potřeba následovat specifické kroky.

Nejprve nasaďte řetěz na nejmenší pastorek a poté uvolněte vodítko.

Otevřete rychloupínák a sundejte zadní kolo.

Pro nasazení kola nasaďte řetěz na největší pastorek, zavřete rychloupínák a zablokujte vodítko!

DEMONTÁŽ ZADNÍHO KOLA

Oprava defektu

Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.

Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch.

Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady.

Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.

Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.

Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.

Prstem přitlačujte záplatu směrem od středu k obvodu záplaty, abyste vytlačili maximální množství vzduchu.Poté je duše připravena na další jízdu!

 

OPRAVA DEFEKTU

Výměna brzdových destiček kotoučových hydraulických brzd

Na tuto výměnu budete potřebovat: brzdové destičky, plochý šroubovák a inbusový klíč 3 mm.

Nejprve odmontujte kolo. Poté velkým šroubovákem oddalte destičky a navraťte písty do původní polohy.

Následně uvolněte závlačku, která destičky drží, a vyjměte destičky ze třmenu. Připravte nové destičky, vložte mezi ně pružinu.

Vložte nové destičky do třmenu brzdy a upevněte je pomocí závlačky.

Nasaďte zpět kolo a vizuálně zkontrolujte, že jsou destičky na správném místě a nedotýkají se kotouče.

VÝMĚNA BRZDOVÝCH DESTIČEK KOTOUČOVÝCH HYDRAULICKÝCH BRZD

Nastavení třmenu hydraulické brzdy

Budete potřebovat inbusový klíč 5 mm.

Odšroubujte třmen brzdy, roztočte kolo a stiskněte brzdovou páčku. Před našroubováním třmenu zpět je důležité nechat brzdovou páčku stisknutou.

Nakonec vizuálně zkontrolujte, že kotouč a destičky jsou stále v kontaktu.
UPOZORNĚNÍ:Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!

NASTAVENÍ TŘMENU HYDRAULICKÉ BRZDY

Výměna patky rámu

Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.

Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.

Novou patku umístěte na rám.

Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.

Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.

VÝMĚNA PATKY RÁMU

Výměna řetězu

Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.

Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník.

Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.

Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku.

Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče.

Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.

Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.

VÝMĚNA ŘETĚZU

Jak vyměnit plášť

Zde si můžete spustit ilustrační video jak vyměnit plášť

JAK VYMĚNIT PLÁŠŤ

SRAM-KAZETA 10 RYCHLOSTÍ

Náhradní díly

Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu XC50 Eagle modré najdete zde.

Návody

HORSKÉ KOLO 29" ROCKRIDER XC50 "
BRZDY

Brzdy

Návod brzdy

ODPRUŽENÍ

Odpružení

Návod odpružení

PŘEHAZOVAČKA

Přehazovačka

Návod přehazovačka

KOLA

Kola

Návod kola

Jak správně čistit kolo?

Jak správně čistit kolo?

Na této stránce naleznete všechna naše doporučení k čištění kola. Členové našeho týmu se s vámi podělí o své tipy, jak se o kolo starat, aby vydrželo co nejdéle v bezvadném stavu. Díky pravidelné a pečlivé údržbě se vyhnete rozbití kola a budete se těšit z příjemné a pohodlné jízdy. Pokud budete údržbu zanedbávat, může se stát, že dojde k poškození kola, jehož oprava vaši peněženku určitě nepotěší!

Seřízení nového kola

Seřízení nového kola

Zakoupili jste jízdní kolo z eshopu Decathlon.cz? Níže najdete návody, tipy a rady na kompletaci kola z krabice

Jak seřídit odpružení?

JAK SPRÁVNĚ SEŘÍDIT ODPRUŽENÍ U HORSKÉHO KOLA?

Přidání odpružené vidlice a zadního tlumiče zásadně proměnilo jízdu na horském kole. Aby se jejich výhody daly při jízdě co nejlépe využít, je třeba se naučit, jak je správně seřídit. Správné seřízení musí vycházet z hmotnosti a stylu jízdy jezdce. Představíme vám faktory a parametry, které musíte při seřizování brát v úvahu, aby byla vaše jízda náročným terénem vždy bezpečná.

HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

HUŠTĚNÍ PLÁŠŤŮ HORSKÝCH KOL: JAKÝ TLAK JE NEJLEPŠÍ?

Přilnavost, rychlost, bezpečnost...: tlak v pláštích významně ovlivňuje ovládání kola. Vysvětlíme vám, jak zvolit správný tlak pro pláště vašeho horského kola.

Jak nastavit sedlo?

JAK SEŘÍDIT 3 TYPY SEDEL PRO POHODLNOU JÍZDU

Sedlo je zásadním prvkem, který ovlivňuje pohodlí při jízdě na kole, ať už jde o kolo horské, městské, silniční nebo gravel. Správné seřízení sedla pomáhá předcházet nepříjemným pocitům a bolesti při jízdě.

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

Pro ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.