První použití
Příprava horského kola před jízdou
REF: 8400336
2018
Horské kolo na nenáročné vyjížďky v přírodě. Užijte si jízdu v mírně náročném terénu!
Při navrhování kola jsme mysleli především na vaše pohodlí, proto má rám CGF umožňující vzpřímený posed, zdvih 80 mm, sedlo ERGOFIT s prohnutým profilem, FLEX sedlovku a kola o velikosti 27,5'' (26" ve vel. XS) pro jistější jízdu v terénu.
Příprava horského kola před jízdou
Doporučený tlak v pláštích je kolem 2,0 bar.
Pro pohodlnější jízdu a větší přilnavost pláště, a/nebo pokud vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v pláštích snížit o 10 %. Nikdy však nehustěte pod 1,8 bar (minimální doporučený tlak). Snížení tlaku však zvyšuje riziko proděravění pláště na rozbitém povrchu.
Tlak v plášti pravidelně kontrolujte.
Řídítka jsou ve výchozím nastavení nastavena nejníže (nejnataženější pozice, tedy nejsportovnější).
Pro větší pohodlí, můžete řídítka dát výš. Tedy vzpříměnější poloha.
K nastavení výšky představce slouží podložky. Postup je zobrazen na videu.
Správné zarovnání řídítek je důležité, aby vás nebolely paže a ramena a jelo se vám lépe. Podívejte se na tomto videu, jak řídítka srovnat.
Vidlice SUNTOUR XCT je vybavena 2 kolečky pro nastavení předpětí.
Obě kolečka fungují samostatně.
Nejprve použijte první kolečko. Pokud není úroveň předpětí dostatečná při zašroubování prvního kolečka nadoraz, dokončete seřízení druhým kolečkem.
Točením po směru hodinových ručiček zvyšujete tuhost vidlice, točením proti směru ji snižujete.
Zajetí špalíkových brzd V-Brake není nutné.
Avšak první kontakt brzdových špalíků s ozdobným černým ráfkem kol může způsobovat značný hluk.
Ale nemějte obavy. Brzděním se brzy na ráfku vytvoří tenounká vrstva gumy, která tento hluk eliminuje.
Podívejte se na tomto videu, jak nastavit výšku sedla.
Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně natočit.
Na postup výměny pedálů se můžete podívat na tomto videu. Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům.
Horské kolo ST100 je určené pro začínající jezdce na první vyjížďky do terénu, proto má ráfkové brzdy, které jsou pro toto použití dostačující.
Bohužel není možné je vyměnit za kotoučové brzdy – bylo by třeba vyměnit i vidlici (pro přední brzdu) a celý rám (pro zadní brzdu).
Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.
Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.
To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, které způsobuje jejich usazování.
Toto kolo má kola s dvoustěnnými ráfky, která jsou odolnější. Neměly by se tedy ohnout.
Pokud by k tomu došlo, využijte garanční prohlídku nabízenou zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola, ráfek vám bude bezplatně opraven.
Vzkaz pro rodiče: Jsou-li určité triky (smyky, skoky, atd.) prováděny opakovaně, mohou způsobit uvolnění náboje v zadním kole a ohnutí ráfku.
Pokud si všimnete, že dítě tyto triky opakovaně trénuje, upozorněte jej na to.
Defekt se bohužel může stát každému z nás.
- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)
- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:
- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše
- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)
- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti. Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?
1. Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:
Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět
Pokud se vám nepovede vyprázdnit do duše celý obsah spreje, doporučujeme duši ještě nafouknout pumpičkou.
2- Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.
Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:
1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI
2- Proveďte základní údržbu: Proveďte základní údržbu:Na kluzáky vidlice používáme silikonový olej, který čistí a konzervuje stírací kroužky.
3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny: Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí.
Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.
2/ Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.
NEZAPOMEŇTE: garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li koncovka bowdenu špatně nasazena, ručně její nasazení opravte.
1b. Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.
2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka měniče: zkřivení způsobí přetočení zadního měniče, který tak nemůže správně fungovat. Postavte se za kolo a zkontrolujte rovnou pozici měniče, jak je znázorněno na obrázku níže.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.
NEZAPOMEŇTE: garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.
Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek:
Povolujte kolečko a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha. Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.
Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček a v případě potřeby vyměňte.Nebo se obraťte na jakýkoli servis v prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem pomohou.
Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:
1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku.
2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.
První kontakt brzdových špalíků s ozdobným černým ráfkem kol a může způsobovat značný hluk.
Není však třeba se znepokojovat. Jak budete kolo používat, na ráfcích se postupně usadí tenká vrstva gumy, díky níž hluk zmizí.
Odpružená vidlice odvádí optimální výkon při teplotách vyšších než 5 °C.
Při nižších teplotách může dojít k zatuhnutí nebo dokonce zablokování odpružené vidlice. Nejde však o její poškození.
Jakmile teplota stoupne nad 5 °C, vidlice bude zase fungovat normálně.
Pokud však zjistíte na vidlici závadu nebo máte pochybnosti o jejím stavu, obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde si můžete kolo nechat odborně zkontrolovat.
Tato videa obsahují názorné návody na opravu či výměnu jednotlivých dílů.
- Montáž / demontáž zadního kola - Oprava defektu
- Výměna duše - Nastavení výšky řídítek
- Oprava řetězu - Výměna patky rámu
Podívejte se i na ostatní videa na našem kanálu na Youtube, kde naleznete mnoho dalších užitečných informací.
Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.
Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.
Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.
Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Kolo oplachujte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.
Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.
K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.
Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva.
Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.
Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.
Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.
Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.
Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé?
Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, kleště na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.
Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.
Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.
Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.
Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.
Demontáž zadního kola je názorně vysvětlena v tomto videu.
Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.
Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch.
Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady.
Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.
Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.
Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.
Prstem přitlačujte záplatu směrem od středu k obvodu záplaty, abyste vytlačili maximální množství vzduchu.Poté je duše připravena na další jízdu!
Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.
Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník.
Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.
Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku.
Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče.
Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.
Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.
Na postup výměny destiček se můžete podívat na tomto videu.
Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu ST 100 najdete zde.
Poškodily se vám nálepky? Jeden z vašich komponentů byl nahrazen standardizovaným dílem?
Podívejte se na originální nálepky vašeho kola v servisu DECATHLON!
Naši pracovníci mohou vytisknout nálepky pro vaše kolo přímo na místě a nalepit je přímo na místo.
ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).
Pro ostatní díly platí záruka 2 roky.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.