První použití
MECHANICKÉ ČÁSTI
REF: 8623039
2021
Toto horské elektrokolo je určené na vyjížďky v přírodním horském terénu.
S kolem STILUS E-ST si jízdu v horách opravdu užijete:
díky celoodpruženému rámu je velmi pohodlné a díky elektropohonu dojedete dále.
MECHANICKÉ ČÁSTI
V původní montáži s duší je doporučený tlak v pláštích 1,8 bar.
Pokud preferujete pohodlnější jízdu a větší přilnavost, A/NEBO vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v pláštích snížit zhruba o 10 %. Zvýšíte tím však riziko defektu při jízdě v rozbitém terénu. Nikdy nenechávejte tlak v pláštích nižší než je minimální hodnota uvedená na bočnici pláště.
Tlak v plášti pravidelně kontrolujte.
Brzdové kotouče a destičky u nového kola, které právě opustilo prodejnu, ještě nemají stoprocentní brzdné vlastnosti.
Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.
Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet.
K zajetí destiček postačí 10krát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.
Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušovou (tubeless) montáž.
V původní montáži je v ráfcích již instalována nepropustná páska, musíte si však pořídit Tubeless Ready pláště.
K nim budete muset ještě přidat:
- Tubeless ventilky
https://www.decathlon.cz/sada-ventilku-tubeless-id_8551979.html
- Těsnicí roztok (preventivní tmel):
https://www.decathlon.cz/preventivni-tmel-tubeles-ready-id_8550735.html
Pak už je to jednoduché! Postupujte krok za krokem podle našeho návodu. Na postup se můžete podívat i na videu.
1. Odmontujte kolo.
2. Sejměte plášť a původní duši z ráfku.
3. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek.
4. Do ventilku nalijte těsnicí roztok.
5. Nasaďte na ráfek nový Tubeless Ready plášť.
6. Silně nahustěte, aby plášť zapadnul do ráfku
Pokud se vám postup zdá příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.
Vidlice SUNTOUR umožňuje přesné nastavení podle vašeho stylu jízdy, terénu a vašich preferencí, hlavně však podle vaší hmotnosti.
Tlak ve vidlici určuje její tuhost. Čím větší je ve vidlici tlak, tím je vidlice tužší. K seřízení tlaku budete potřebovat vysokotlakou pumpu na vidlice a tlumiče. Pro přístup k ventilku odšroubujte zátku na levé straně korunky vidlice. Nastavením tlaku regulujete hodnotu nazývanou SAG, která označuje procento zdvihu zanoření vidlice při zatížení jezdcem. Na celoodpružených XC horských kolech, pro pružnější a pohodlnější jízdu se doporučuje vyšší SAG (mezi 20 a 30 %). Kolečko na pravé straně slouží k uzamčení pružení. To využijete například při jízdě po tvrdém, dobře sjízdném povrchu.
Uvolnění pružení (neboli odskok) určuje, jakou rychlostí se vidlice po ztlumení nárazu vrátí do výchozí polohy. Kolečko pro nastavení odskoku se nachází pod pravým ramenem vidlice.
Aby se kolo při jízdě chovalo stejnoměrně, doporučujeme nastavit SAG na tlumiči stejný jako na vidlici. Postup je v podstatě stejný, jako u vidlice:
Potřebujete jednu osobu k asistenci, vysokotlakou pumpičku na vidlice a tlumiče a skládací metr, pravítko nebo svinovací metr.
Nejprve nafoukněte tlumič na doporučený tlak uvedený na tlumiči. Poté požádejte asistující osobu, aby kolo podržela, zatímco na něj nasednete. Jakmile se na kole usadíte, změřte zanoření tlumiče. Pro zvýšení SAG snižte tlak v tlumiči, pro snížení SAG tlak v tlumiči o něco zvyšte.
Poznámka: Nezapomeňte, že šroubovací zátka ventilku slouží pouze k ochraně ventilku před prachem a v žádném případě nepřispívá k udržení tlaku v tlumiči. Proto nemá smysl ji příliš silně utahovat!
ELEKTRICKÉ ČÁSTI
Displej BOSCH PURION přehledně zobrazuje všechny důležité informace, které při jízdě potřebujete. K jeho zapnutí a vypnutí slouží tlačítko v horní části displeje.
Pomocí tlačítek + a - se pohybujete mezi jednotlivými režimy asistence elektromotoru:
OFF: žádná asistence.
ECO: Maximálně efektivní režim asistence, který pomáhá šetřit baterii a prodlužuje dojezd.
TOUR: Konstantní míra asistence, která příliš nezkracuje dojezd.
EMTB/SPORT: Výkonná asistence, která se spouští postupně, aby nenarušovala pocit přirozeného šlapání, a která zajišťuje optimální kontrolu kola při jízdě v náročném terénu.
TURBO: Přímá výkonná asistence až k nejvyšší kadenci šlapání.
Ve spodní části displeje se nachází tlačítko "WALK", které slouží k zapnutí mírné asistence s maximální rychlostí 6 km/h. Pro větší bezpečnost jsou ke spuštění tohoto režimu pomáhajícího při vedení kola potřeba dva úkony: stiskněte tlačítko "WALK", poté podržte tlačítko + , tím aktivujete asistenci. Pro její deaktivaci přerušte stisk tlačítka.
Poznámka: Pokud je nastavený režim OFF, není možné využít ani funkci WALK.
Kompletní manuál k displeji BOSCH PURION naleznete dole na stránce v sekci NÁVODY.
Zobrazení funkcí na displeji si můžete upravit podle svých preferencí.
Podržte stisknuté tlačítko - a vyberte si z informací, které displej nabízí:
- Stálé zobrazení režimu asistence
- Okamžitou ujetou vzdálenost pod označením "Trip"
- Celkovou vzdálenost ujetou na kole pod označením "Total"
- Zbývající dojezd odhadnutý na základě nabití baterie, označený "Range"
Pro vynulování okamžité ujeté vzdálenosti zvolte funkci "Trip" a dlouze podržte stisknutá současně tlačítka + a -. Zobrazí se nápis "Reset" a počitadlo ujetých kilometrů se vynuluje.
Pokud chcete změnit zobrazení vzdálenosti z kilometrů na míle či naopak, podržte stisknuté tlačítko - a krátce stiskněte tlačítko On/Off.
Pro nastavení jasu displeje nejprve displej vypněte a poté současně přidržte tlačítka + a - a stiskněte tlačítko On/Off. Displej se zapne a objeví se na něm verze softwaru jednotlivých částí kola. V tuto chvíli můžete zvýšit jas displeje tlačítkem + či jej snížit pomocí tlačítka -.
Video připravujeme.
Značka Bosch na svých stránkách zveřejnila aplikaci, která umožňuje vypočíst výdrž baterie na základě jejího používání.
Pokud si nejste jistí, zda vám baterie vydrží na celou dobu plánované vyjížďky, můžete využít tuto aplikaci – zadáte, jaké režimy asistence budete používat, hmotnost kola včetně jezdce a případného příslušenství, vaši kadenci šlapání, osazení kola a detaily o terénu, jímž pojedete.
Když chcete vyjmout baterii z rámu, odklopte kryt a otočte klíčem v zámku. Tím se baterie uvolní. Pro její vyjmutí zatlačte na západku, která se nachází v horní části. Poté ji můžete bezpečně vyjmout.
Když nasazujete baterii do rámu zpět, začněte spodní částí a horní část poté zatlačte dovnitř, až uslyšíte "zaklapnutí" západky. Poté uzavřete dvířka a opět je zamkněte klíčem.
Video připravujeme.
Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit.
Připravili jsme pro vás seznam výrobků, které se vám budou při opravách defektů hodit.
> S ELEKTRICKOU ČÁSTÍ
1. ZKONTROLUJTE ZAPOJENÍ BATERIE DO NABÍJEČKY A NABÍJEČKY DO ZÁSUVKY
Ověřte, že používáte originální nabíječku Bosch, která byla v balení s kolem.
Baterii napojte na nabíječku a tu zapojte do sítě.
Baterie je vybavena čidlem teploty, které brání nabíjení při teplotách mimo rozsah 0 až 40 °C. Pokud se baterie nachází mimo povolenou teplotu, blikají tři z pěti LED kontrolek. V takovém případě baterii odpojte z nabíječky a počkejte, dokud nedosáhne povolené teploty.
Pokud je zjištěna závada baterie, blikají dvě LED kontrolky. V takovém případě se dostavte do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde naši technici provedou diagnostiku baterie.
Pět LED kontrolek zobrazuje stav nabíjení. Každá LED kontrolka odpovídá 20 % nabití baterie. Pokud je baterie nabitá na méně než 5 %, všechny LED kontrolky jsou zhasnuté, ale stav baterie je stále zobrazený na hlavním displeji.
Úplně vybitá baterie se nabíjí 8,8 h s nabíječkou Compact, 4,9 h s nabíječkou Standard a 3,7 h s nabíječkou Fast.
2. ZKONTROLUJTE KONEKTORY
Konektory nabíječky i baterie musejí být čisté. Mezi nabíječku a baterii se nesmí dostat žádná nečistota.
3. MŮŽE SE STÁT, ŽE ZÁVADA JE POUZE NA KONTROLKÁCH NA BATERII
V tom případě se obraťte se na servis v prodejně DECATHLON.
1. Dbejte na dodržování zásad správného používání a skladování.
Výdrž baterie elektrokola závisí na mnoha faktorech:
> ZATÍŽENÍ KOLA: Pokud je kolo přetížené, má baterie nižší výdrž.
> PROJÍŽDĚNÉM TERÉNU: Při stoupání do kopců se výdrž snižuje.
> TLAKU V PLÁŠTÍCH: Nejlepší výdrž zajistí správně nahuštěné pláště.
> VENKOVNÍ TEPLOTĚ: V chladném počasí se výdrž výrazně snižuje (až o 50 %).
> REŽIMU ASISTENCE: Při nízkém stavu baterie se doporučuje použít úspornější režim asistence.
> DODRŽOVÁNÍ SPRÁVNÉHO POSTUPU U NABÍJENÍ A SKLADOVÁNÍ BATERIE.
2. Vlivem stárnutí baterie dochází ke snížení její kapacity.
Její výdrž tedy časem klesá. Pro kontrolu stavu baterie se obraťte na servis prodejny DECATHLON.
> S MECHANICKOU ČÁSTÍ
Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.
Jde například o „praskání“ paprsků kola při jízdě. To je způsobené zbytkovou energií z kroucení drátů při výrobě.
Kolo by však rozhodně nemělo být vychýlené ze své osy. Pokud tomu tak je, využijte bezplatné garanční prohlídky poskytované našimi servisy po dobu 6 měsíců od zakoupení kola, v jejímž rámci vám naši technici kolo vycentrují.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jeho nasazení opravte.
1b. Pokud měnič nereaguje na změny prováděné páčkou přehazovačky, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Pro výměnu lanek a bowdenů se můžete obrátit na servis v jakékoli prodejně DECATHLON.
2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka rámu:
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci. Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.
NEZAPOMEŇTE: bezplatnou garanční prohlídku seřízení celého kola nabízíme po dobu 6 měsíců od jeho zakoupení.
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.
Pokud jste ztratili oba klíče ke kolu, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathon, kde vám vymění zámek. K novému zámku pak dostanete nový pár klíčů.
Pokud jste ztratili pouze jeden ze dvou klíčů, můžete si jej nechat v klasické výrobně klíčů okopírovat podle zbývajícího klíče.
Pokud jste ztratili oba klíče a poznamenali jste si jejich číslo, můžete si objednat nové klíče na následujícím odkazu:
Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.
Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou. Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má. Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Oplachování provádějte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí kola.
Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.
Při mytí elektrického kola je důležité ponechat baterii na kole. Baterie chrání motor před vniknutím vody a nečistot!
Nikdy nepoužívejte vysokotlaký čistič, voda by se mohla dostat do kuličkových ložisek a trvale poškodit elektrické součásti kola.
Správné skladování horského kola je nezbytné pro jeho dlouhou životnost, a to zejména, pokud se jedná o elektrokolo.
Po každé vyjížďce tedy doporučujeme:
> Očistit kolo od bláta a písku, které by mohly způsobit korozi kola.
> Osušit a promazat převody (vyhněte se však brzdám)pro jejich ochranu před reznutím.
> Uložit kolo na suché chladnější místo.
Pro uskladnění kola v zimním období přidáváme pár dalších doporučení:
> Přehoďte přehazovačku na nejmenší pastorek, aby došlo k uvolnění napětí lanek.
> Baterii nabijte na úroveň 30 až 60 %.
> Kolo můžete natřít tenkou vrstvou vazelínového oleje, zejména paprsky a náboje, ráfky, řídítka a představec. Použijte k tomu čistý hadřík, na nějž nakapete malé množství oleje – ten ochrání namazané díly před prachem.
> Pokud kolo skladujete zavěšené, pověste jej raději za rám, protože při pověšení za kolo působí na plášť přílišný tlak a mohou se na něm objevit praskliny.
> Nejlepší způsob, jak kolo skladovat, je zavěsit jej koly vzhůru, aby olej z ramen vidlice stékal do kluzáků. Díky tomu se zvyšuje životnost vidlice!
Pozor: Chladnější místo neznamená místo studené! Vyhýbejte se s kolem příliš vysokým i příliš nízkým teplotám. Nevystavujte kolo slunci a v zimě dávejte pozor na mráz.
Garáž je vhodným místem pro uskladnění kola pouze pokud je v ní sucho a v zimě v ní nemrzne – v opačném případě kolo radši uskladněte uvnitř domu.
Baterie BOSCH patří mezi baterie s nejdelší životností na trhu –dosahuje až 30 000 km. Cyklistovi, který jezdí pravidelně 150 km týdně a o své kolo se dobře stará, tak tato baterie vydrží 3 až 4 roky.
Pro prodloužení životnosti baterie doporučujeme:
- Používat vždy nejúspornější možný režim (horské kolo přece jen není skútr!)
- Nabíjet baterii při okolní teplotě mezi 10 a 20 °C a nikdy při teplotách vyšších než 30 °C (používejte pouze originální nabíječku a pečujte o její dobrý stav).
- Skladovat kolo s baterií nabitou na 30 až 60 % (Nenechávejte baterii v nabíječce, pokud je již úplně nabitá, a neskladujte ji úplně vybitou)
- Parkovat kolo ve stínu nebo na chladnějších místech.
Při převozu kola nezapomeňte baterii z kola vyjmout a uložit ji do auta samostatně.
Pokud chcete ověřit verze softwarů jednotlivých částí kola, zapněte displej BOSCH PURION, stiskněte současně tlačítka + a - a krátce je podržte.
Poté stiskněte tlačítko On/Off. Zobrazí se verze softwaru. Poznamenejte si je na papír.
DISPL. označuje verzi softwaru displeje.
DU označuje verzi softwaru motoru.
Bat. označuje verzi softwaru baterie.
Poté můžete ověřit, že váš software je aktuální srovnáním s verzemi na stránkách Bosch.
Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu STILUS E-ST najdete zde.
Pokud nejsou některé díly dostupné, kontaktujte nás, abychom je mohli u dodavatelů objednat.