VAN RYSEL EDR KARBON SRAM FORCE eTap AXS (2022): Návod k použití, oprava  : upozornění, oprava

REF: 8788491

VAN RYSEL EDR KARBON SRAM FORCE eTap AXS (2022): Návod k použití, oprava : upozornění, oprava

2022

Podívejte se na poprodejní servis Decathlon pro  Vítejte na stránce poprodejního servisu vašeho kola EDR KARBON SRAM FORCE eTap AXS. Toto kolo s kotoučovými brzdami je součástí dlouhé série VAN RYSEL. 

1/ MONTÁŽ KOLA

Přišlo vám kolo v krabici a chystáte se na jeho montáž? Připravili jsme pro vás video s návodem, jak na to.  

Pozor na montáž představce, šrouby spojující řídítka s představcem musejí být utažené do kříže a na moment 6 Nm.

Při prvním použití kola je velmi důležité zajet brzdové destičky.

Jak zajet brzdy?
Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není na 100% úrovni. Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.

Tím by se destičky staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet. K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

Pokud na destičkách vidíte tenkou hladkou a lesklou vrstvičku, jsou bezpochyby vyhlazené. Jak to napravit, abyste je nemuseli hned vyhazovat? Lehce je zdrsněte pomocí jemnějšího brusného papíru (p120). Nezapomeňte si na tuto činnost vzít rukavice a respirátor nebo ochrannou masku. Poté destičky namontujte zpět a znovu je zajeďte podle návodu výše.

Jak na to se dozvíte v tomto videu:

3/ ÚDRŽBA

Všechny informace ke správné údržbě kola naleznete zde

Nezbytné nářadí k údržbě kola

Abyste svému kolu mohli poskytnout kvalitní údržbu, budete potřebovat odpovídající nářadí.

Jak správně čistit kolo?

1. krok: Odmaštění

2. krok: Čištění

3. krok: Promazání

Pro více informací klikněte na tento odkaz:

Na jaký tlak nahustit pláště silničního kola?

Pláště zajišťují jediný kontakt kola se zemí, proto je třeba dbát na jejich optimální přilnavost prostřednictvím jejich nahuštění na správný tlak. 

Naše doporučení k tlaku v pláštích naleznete zde:

Co dělat, když slyším při jízdě praskání?

Toto kolo má karbonový rám a karbonovou sedlovku, které mohou při jízdě občas vydávat praskavý zvuk.

Často je to způsobené tím, že sedlovka není dostatečně promazaná.

V takovém případě odmontujte sedlovku, naneste na ni malé množství maziva na karbonové díly a vraťte ji zpět.

Jak správně utáhnout sedlovku?

Pro optimální seřízení sedla je třeba správně utáhnout sedlovku. Špatně utažená sedlovka může při jízdě nečekaně zajet do sedlové trubky rámu. 
Na druhou stranu pokud je utažená příliš, hrozí její prasknutí a tím poškození celého kola.


Nejlepší je utahovat sedlovku pomocí momentového klíče. Doporučené utažení je 6 až 7 Nm.


Pozor – nepřekračujte maximální výšku vytažení uvedenou na sedlovce.

Jak správně utáhnout sedlovku?
Kdy je třeba vyměnit řetěz?

Řetěz spojuje převodník s kazetou a

zajišťuje přenos energie pro účinný pohyb vpřed.

Je klíčovým prvkem převodového systému kola, proto je nezbytně nutné, aby byl v dobrém stavu.

V tomto článku se dozvíte, jak poznat opotřebení řetězu:

Kdy je třeba vyměnit lanka?

Nedá se říci, po jakém počtu ujetých kilometrů je třeba lanka vyměnit.

Záleží to jednak na stylu jízdy (cykloturistika, sportovní jízda, závodní jízda),

ale i na zacházení s převody, tzn. jak často při jízdě používáte přehazovačku.

První známky opotřebení jsou následující:

Zdá se vám, že přehazovačka špatně přehazuje?
I po tom, co jste ji seřídili?
Může to znamenat, že je třeba vyměnit řadicí lanka, aby se nepovolila uprostřed jízdy.

Stejně tak pokud si všimnete, že jsou lanka nebo bowdeny roztřepené, co nejdříve je vyměňte!

Kdy je třeba vyměnit lanka?
Kdy je třeba vyměnit brzdové destičky?

Brzdové destičky je třeba vyměnit ve chvíli, kdy přestanou reagovat tak, jak reagovaly na začátku, tzn. když se jejich drsný povrch částečně ohladí.

Pokud se při prudším brzdění začnou ozývat neobvyklé zvuky, může to být způsobené opotřebením destiček.

Opotřebení můžete zjistit i kontrolou brzdné směsi zbývající na destičce.
Pokud je slabší než 0,5 mm, je třeba destičky preventivně vyměnit, aby nedošlo ke snížení účinnosti brzdění.

Kdy je třeba vyměnit brzdové destičky?
Kdy je třeba vyměnit brzdové kotouče?

I když jsou kotoučové brzdy navržené tak, aby se opotřebovávaly především brzdové destičky, které lze snadno vyměnit, vlivem namáhání časem dojde i k opotřebení brzdových kotoučů.

Jízda s velmi opotřebenými kotouči může být nebezpečná, protože mohou selhat při prudkém intenzivním brzdění.

Maximální hodnota opotřebení kotouče odpovídá zhruba 10 % jeho původní hodnoty.

Kdy je třeba vyměnit brzdové kotouče?

4/ OPRAVA

Odpověď určitě naleznete ve FAQ

VÝMĚNA PEDÁLŮ

Rozbily se vám pedály? Chcete pedály vyměnit za nášlapné? Podívejte se na tutorial, který jsme pro vás připravili.

Pozor, nezapomeňte, že levý pedál má obrácený závit, to znamená, že se šroubuje proti směru hodinových ručiček. Pravý pedál má závit klasický.

K demontáži pedálů použijte co nejvhodnější nástroj, protože k jejich odšroubování je potřeba vyvinout značnou sílu.

JAK VYMĚNIT DUŠI?

Pokud máte píchlou duši, podívejte se na náš tutorial, jak ji opravit.

Jak vyměnit omotávku na řídítkách?

Časem dochází k opotřebení omotávky na řídítkách a je třeba ji vyměnit.

KOLO ŠPATNĚ BRZDÍ

Pokud si všimnete, že kolo nebrzdí tak dobře jako dříve, máte několik možností:

- Očistěte brzdový kotouč odmašťujícím přípravkem.

- Ověřte, že brzdové destičky nejsou opotřebené.

- Ověřte napětí brzdového lanka.

KOLO ŠPATNĚ BRZDÍ
JAK VYMĚNIT BRZDOVÉ DESTIČKY?

Jsou brzdové destičky opotřebené? Chcete je vyměnit?

V tomto videu se dozvíte, jak na to:

BRZDOVÝ KOTOUČ SKŘÍPE

Pokud brzdový kotouč skřípe:

-Zkontrolujte, zda je kolo řádně vycentrované. Nejprve je uvolněte a poté zase utáhněte. 

- Ověřte, že třmen brzdy je správně seřízený.

- Ověřte, že brzdové destičky nejsou sjeté.

- Ověřte napětí brzdových lanek.

JAK VYMĚNIT BRZDOVÁ LANKA A BOWDENY?

Potřebujete vyměnit brzdové lanko a/nebo bowden?

Podívejte se na tutoriál, který jsme pro vás připravili.

JAK VYMĚNIT BRZDOVÁ LANKA A BOWDENY?
ŘETĚZ PŘESKAKUJE NA PASTORCÍCH

Pokud vám řetěz přeskakuje po pastorcích, musíte ověřit:

- opotřebení kazety.

- napětí lanek přehazovačky.

Poté seřiďte přehazovačku.

JAK VYMĚNIT ŘADICÍ LANKA A BOWDENY?

Potřebujete vyměnit lanko a/nebo bowden přehazovačky?

JAK VYMĚNIT ŘADICÍ LANKA A BOWDENY?
Patka rámu je ohnutá či zlomená.

Pokud je patka rámu ohnutá či zlomená, je třeba ji vyměnit.   

JAK VYMĚNIT ŘETĚZ?

Zde naleznete návod, jak snadno a rychle vyměnit řetěz na svém kole.

JAK VYMĚNIT KAZETU?

Je kazeta na vašem kole již opotřebená? Chcete změnit počet pastorků?

Podívejte se na tutoriál, který jsme pro vás připravili.

Pozor, toto kolo je kompatibilní s kazetou o max. velikosti 11–28.

JAK VYMĚNIT KAZETU?
JAK VYMĚNIT PŘEVODNÍK?

Jsou převodníky opotřebené? Chcete změnit počet zubů?

Výměna převodníku je jednoduchá.

Stačí pouze inbusovým klíčem odšroubovat šrouby, na kterých převodník drží.
Poté našroubujte nový převodník.

Toto kolo je kompatibilní s převodníky o minimální velikosti 36 zubů.

JAK VYMĚNIT PŘEVODNÍK?
Jak vyměnit přehazovačku?

Podívejte se na následující video, které popisuje, jak vyměnit přehazovačku:

VAN RYSEL EDR CF DB SHIMANO 105 (2021)

Asistence

Nenašli jste zde řešení svého problému? Můžete kontaktovat pracovníky našeho servisu, kteří vám rádi pomohou.

5/ VLASTNOSTI

Velikosti: S / M / L.

Barva: černá.

Rám: Karbon.
Hmotnost: 890 g.

Vidlice: Karbon.
Hmotnost: 382 g.

Kola: ZIPP 303 S.
Výška profilu: 45 mm.
Hmotnost páru: 1530 g.

Pláště: VITTORIA CORSA N.EXT.
Velikost: 700x28c.
Hmotnost pláště: 300 g.

Řídítka: DEDA ZERO 2.
Šířka od osy k ose: XS, S: 400 mm. M, L, XL: 420 mm.

Představec: DEDA ZERO 2.
Délka: XS: 90 mm, S: 100 mm, M: 110 mm, L: 120 mm, XL: 130 mm.

Sedlo: FIZIK ANTARES R5 BLACK.

Sedlovka: VR Hliník 27,2.

Přehazovačka SRAM FORCE eTap AXS.
Celková hmotnost: 2788 g.

Kazeta: SRAM FORCE 12 rychlostí
10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33.

Převodník: SRAM FORCE AXS (48-35).
Délka klik:
XS / S - 170mm,
M - 172,5 mm,
L / XL - 175mm.

Kotoučové brzdy SRAM FORCE.
Přední kotouč: 160 mm.
Zadní kotouč: 140 mm.

Hmotnost kola (ve velikosti M): 7,8 kg.

7/ SLUŽBY SERVISU

Všechny úkony zde popsané můžete provést sami, ale můžete se obrátit i na servis v jakékoli prodejně Decathlon. Více informací o službách servisu naleznete zde:

8/ Návody

Zde jsme pro Vás připravili návody 

VAN RYSEL EDR KARBON SRAM FORCE eTap AXS (2022): Návod k použití, oprava  : upozornění, oprava
VAN RYSEL EDR KARBON SRAM FORCE eTap AXS (2022): Návod k použití, oprava  : upozornění, oprava

Servisní knížka

8/ Návody

Sram eTAP řazení a brzdy

8/ Návody

Kola ZIPP

8/ Návody

Kola ZIPP bezpečnostní pokyny 

9/ ZÁRUKY

  • Náš závazek

    VAN RYSEL poskytuje na karbonový rám tohoto kola 5letou záruku (při používání za běžných podmínek).

    Na ostatní díly platí záruka 2 roky.



    Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.



    V následující tabulce naleznete hlavní díly tvořící kolo, druhy opotřebení, které nespadají do záruky, a záruční doby tak, jak jsou stanoveny v rámci Evropské unie.