Horské kolo Rockrider ST560

REF: 8607110, 8607109, 8607256, 8615128, 8615127

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER EXPL520

2022

29" horské kolo určené na 2–3hodinové vyjížďky po celý rok.
Je pohodlné, dobře ovladatelné a reaktivní. Díky 29" kolům (27,5" ve vel. S), vzduchové vidlici se 100mm zdvihem a hydraulickým kotoučovým brzdám si každou vyjížďku užijete na maximum!

První použití

Na jaký tlak nafouknout pláště?

Doporučený tlak v pláštích je kolem 1,8 bar.

Pro pohodlnější jízdu a větší přilnavost pláště, a/nebo pokud vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v pláštích snížit o 10 %. Nikdy však nehustěte pod 1,6 bar (minimální doporučený tlak). Snížení tlaku však zvyšuje riziko proděravění pláště na rozbitém povrchu.

Tlak v plášti pravidelně kontrolujte.

NA JAKÝ TLAK NAFOUKNOUT PLÁŠTĚ U KOLA ROCKRIDER E-ST100

Jak nastavit výšku řídítek?

Řídítka jsou ve výchozím nastavení nastavena nejníže (nejnataženější pozice, tedy nejsportovnější).

Pro větší pohodlí, můžete řídítka dát výš. Tedy vzpřímenější poloha.

K nastavení výšky představce slouží podložky. Postup je zobrazen na videu.

JAK NASTAVIT VÝŠKU ŘÍDÍTEK ROCKRIDER-ST100

Jak srovnat řídítka?

Správné zarovnání řídítek je důležité, aby vás nebolely paže a ramena a jelo se vám lépe. Podívejte se na tomto videu, jak řídítka srovnat.

JAK SROVNAT ŘÍDÍTKA ROCKRIDER-ST120

Jak natočit brzdové páčky?

Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně natočit.

JAK NATOČIT BRZDOVÉ PÁČKY ROCKRIDER ST100

Jak namontovat gps?

GPS nebo počítač můžete připevnit přímo na představec.

PRVNÍ POUŽITÍ

Jak nastavit výšku sedla?

Rám tohoto kola je vybavený rychloupínákem.

Postavte se vedle sedla. Uvolněte rychloupínák. Sedlo nastavte do výšky své pánve.

Utáhněte a zajistěte rychloupínák pomocí páčky.

Pro přesnější postup se můžete podívat na naše video.

JAK NASTAVIT VÝŠKU SEDLA ROCKRIDER-ST530

Jak nastavit vysunutí sedla?

Podívejte se na tomto videu, jak vysunutí sedla nastavit.

JAK NASTAVIT VYSUNUTÍ SEDLA ROCKRIDER-ST530

Jak seřídit vidlici?

Vidlice má dvě samostatná otočná kolečka. Kolečko na levé straně slouží k nastavení tuhosti vidlice, kolečko na pravé straně slouží k jejímu uzamčení.

Otáčením levého kolečka po směru hodinových ručiček zvýšíte tuhost vidlice, otáčením proti směru hodinových ručiček tuhost snížíte.

Na dobře sjízdném tvrdém a rovném povrchu můžete pružení vidlice zablokovat pomocí kolečka vpravo.

Jak vyměnit pedály?

Na postup výměny pedálů se můžete podívat na tomto videu. Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům.

JAK VYMĚNIT PEDÁLY ROCKRIDER

Jak zajet brzdy?

Brzdové kotouče a destičky u nového kola, které právě opustilo prodejnu, ještě nemají stoprocentní brzdné vlastnosti. Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.

Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet. K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

JAK ZAJET BRZDY?
Jak na předělání kol na tubeless?

Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušovou (tubeless).
Zároveň tím zlepšíte jízdní vlastnosti a snížíte váhu kol.K této montáži budete potřebovat:

- Speciální Tubeless pláště:
DECATHLON: Plášť na horská kola ALL TERRAIN 9 GRIP 27,5×2,10 TUBELESS READY / ETRTO 54-584 (8386245)
- Pásku do ráfku o šířce 21 mm:
ALLTRICKS: Páska do ráfku NOTUBES YELLOW TAPE 21 mm na 5 ráfků
-Jeden pár Tubeless ventilků Schrader:
ALLTRICKS: PÁR TUBELESS VENTILKŮ NO FLATS JOE'S SCHRADER 36 MM (AUTO)
-Těsnicí roztok (proti defektu):
DECATHLON: TĚSNICÍ ROZTOK NA TUBELESS MONTÁŽ (8550735)

POSTUP:
1. Odmontujte kolo
2. Plášť pouze z jedné strany odražte z patky a vyndejte původní duši
3. Nasaďte do ráfku pásku TUBELESS.
4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek
5. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS READY plášť
6. Do ventilku nalijte těsnicí roztok
7. Kolo silně a rychle nahustěte, aby plášť zaklapl do ráfku
Pokud se vám zdá postup příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou. Pro rychlé nafouknutí je lepší použít kompresor. UPOZORNĚNÍ: Při foukání si chraňte oči - při špatné montáži může dojít u prudkému úniku těsnící kapaliny.

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 560

Vybavení pro případ většího defektu

Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. 
Připravili jsme pro vás seznam výrobků, které se vám budou při opravách defektů hodit.

Mám problém

Kolo není vycentrované

KOLO NENÍ VYCENTROVANÉ To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, které způsobuje jejich usazování.
Toto kolo má kola s dvoustěnnými ráfky, která jsou odolnější. Neměly by se tedy ohnout.
Pokud by k tomu došlo, využijte garanční prohlídku nabízenou zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola, ráfek vám bude bezplatně opraven.





Vzkaz pro rodiče: Jsou-li určité triky (smyky, skoky, atd.) prováděny opakovaně, mohou způsobit uvolnění náboje v zadním kole a ohnutí ráfku. Pokud si všimnete, že dítě tyto triky opakovaně trénuje, upozorněte je na to.

Prohnutí kol ST520
Mám defekt

Defekt se bohužel může stát každému z nás.

- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)

- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:

- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše

- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)

- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti.

Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice.

Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?

1- Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:

Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět
Pokud se vám nepovede vyprázdnit do duše celý obsah spreje, doporučujeme duši ještě nafouknout pumpičkou.


2- Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.

Defekt na horském kole ST120
Vidlice je příliš tuhá

Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:

1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI

2- Proveďte základní údržbu: vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Kápněte pár kapek oleje na krk vidlice a trochu s ní zapumpujte, aby se olej dostal i do ramen vidlice.

3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.

Zadní rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:

1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jeho nasazení opravte.

1b. 1b. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.

Dovezte své kolo do servisu DECATHLON a nechte si seřídit převody.


 2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka rámu:
zakřivení způsobí přetočení zadního měniče, který tak nemůže správně fungovat. Postavte se za kolo a zkontrolujte rovnou pozici měniče, jak je znázorněno na obrázku níže.
Je-li patka zkřivena, obraťte se na servis DECATHLON, kde vám provedeme výměnu, nebo následujte postup uvedený na videu v kapitole "PATKA RÁMU JE ROZBITÁ"

NEZAPOMEŇTE:garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY

Brzdové páčky jdou stisknout příliš snadno až k řídítkům

Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek, bude potřeba vyčistit celý brzdový systém.

Obraťte se na jakýkoli servis v prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem pomohou.

Patka rámu je ohnutá nebo zlomená

Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.

Stoupněte si za kolo a zkontrolujte pohledem zarovnání měniče. Pokud je patka ohnutá či zlomená, je potřeba ji vyměnit. Můžete to provést sami podle návodu v tomto videu, nebo se obraťte na servis v jakékoli prodejně Decathlon.

PATKA RÁMU ROCKRIDER

Řetěz je přetržený

Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:

1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku. 

2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.

OPRAVA ŘETĚZU

Údržba horského kola

Čištění horského kola

Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.

Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.

Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.

Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.

Kolo oplachujte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.

Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.

ČIŠTĚNÍ HORSKÉHO KOLA

Čištění a promazávání převodů

K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.

Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva.

Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.

Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.

Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.

Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.

ČIŠTĚNÍ A PROMAZÁVÁNÍ PŘEVODŮ

Výměna řadicího lanka

Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé? 

Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, kleště na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.

Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.

Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.

Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.

Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.

VÝMĚNA ŘADICÍHO LANKA

Demontáž zadního kola

Demontáž zadního kola je názorně vysvětlena v tomto videu.

DEMONTÁŽ ZADNÍHO KOLA ST 900 S

Oprava defektu

Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.

Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch.

Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady.

Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.

Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.

Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.

Prstem přitlačujte záplatu směrem od středu k obvodu záplaty, abyste vytlačili maximální množství vzduchu.Poté je duše připravena na další jízdu!

OPRAVA DEFEKTU

Výměna brzdových destiček kotoučových hydraulických brzd

Na tuto výměnu budete potřebovat: brzdové destičky, plochý šroubovák a inbusový klíč 3 mm.

Nejprve odmontujte kolo. Poté velkým šroubovákem oddalte destičky a navraťte písty do původní polohy.

Následně uvolněte závlačku, která destičky drží, a vyjměte destičky ze třmenu. Připravte nové destičky, vložte mezi ně pružinu.

Vložte nové destičky do třmenu brzdy a upevněte je pomocí závlačky.

Nasaďte zpět kolo a vizuálně zkontrolujte, že jsou destičky na správném místě a nedotýkají se kotouče.

VÝMĚNA BRZDOVÝCH DESTIČEK KOTOUČOVÝCH HYDRAULICKÝCH BRZD

Nastavení třmenu hydraulické brzdy

Budete potřebovat inbusový klíč 5 mm.

Odšroubujte třmen brzdy, roztočte kolo a stiskněte brzdovou páčku. Před našroubováním třmenu zpět je důležité nechat brzdovou páčku stisknutou.

Nakonec vizuálně zkontrolujte, že kotouč a destičky jsou stále v kontaktu.
UPOZORNĚNÍ:Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!

NASTAVENÍ TŘMENU HYDRAULICKÉ BRZDY

Výměna patky rámu

Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.

Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.

Novou patku umístěte na rám.

Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.

Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.

VÝMĚNA PATKY RÁMU

Výměna řetězu

Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.

Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník.

Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.

Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku.

Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče.

Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.

Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.

VÝMĚNA ŘETĚZU

Kompatibilní příslušenství

KOMPATIBILNÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ
Sada blatníků na horská kola

Kolo expl 540 můžete vybavit blatníky na horská kola

SADA BLATNÍKŮ NA HORSKÁ KOLA
Stojánek 500 spodní

Kolo EXPL 540 můžete vybavit spodním stojánkem 500

STOJÁNEK 500 SPODNÍ
Košík na láhev s bočním vstupem

Kolo EXPL 540 můžete vybavit košíkem na láhev s bočním vstupem.

Pokud chcete na rám umístit jen jeden košík na láhev, můžete zvolit i košík s klasickým vkládáním lahve shora.

KOŠÍK NA LÁHEV 500 ČERNÝ

Náhradní díly

Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu EXPL 520 najdete zde.

Návody

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST900 ŠEDO-ORANŽOVÉ
Záruční list

Potřebujete návod ke kolu EXPL 520?

BRZDY

Potřebujete návod k brzdám?

NÁVODY

Potřebujete návod k vidlici?

NÁVODY

Potřebujete návod k přehazovačce?

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST900 ŠEDO-ORANŽOVÉ

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za běžných podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.