Triban RC520 Flat Bar

REF: 8543912

TRIBAN RC520 FLAT BAR

2019

Vítejte na stránce poprodejního servisu pro Triban RC520 Flat Bar.

Univerzální kolo, které díky hliníkovému rámu, karbonové vidlici a ergonomickým řídítkům zaručuje pohodlnou jízdu. Má výkonné hydraulicko-mechanické kotoučové brzdy a kola umožňující bezdušovou úpravu, která snižuje riziko defektu. Sada Shimano 105 zajišťuje rychlé a plynulé řazení.

1. Montáž kola

Aby pro vás montáž kola byla snazší, připravili jsme pro vás videonávod!

Pozor na montáž představce: šrouby, které spojují představec s řídítky, se utahují do kříže na moment 6 Nm.

Při prvním použití kola je důležité zajet brzdové destičky. Destičky zajíždějte v klidném prostředí, kde vám nebude hrozit nebezpečí např. parkoviště či obytná zóna, kde nebudete ohroženi rychle jedoucími automobily. Kolo rozjeďte rychlostí cca 15 km/h a pak několik desítek metrů s citem brzděte. Toto několikrát opakujte. Důležité je mezi brzděními nechat vychladnout kotouč.

Triban RC520 Flat Bar

2. Seřízení

Seřízení brzd - Zmáčkněte brzdovou páku. Pokud se po zmáčknutí dotýká řidítek, bude třeba přiblížit destičky ke kotouči. Toho dosáhneme přitažením lanka stavitelným šroubem, který se nachází přímo na brzdovém třmenu.

Seřízení hlavového složení - Řidítka srovnejte do roviny. Představec musí směřovat přímo nad přední kolo. S citem dotáhněte horní šroub, který stahuje představec k vidlici. Tento šroub se nikdy neutahuje na doraz. Řidítky by nemohlo být volně otáčeno a mohlo by dojít k poškození ložisek. Dva šrouby z boku představce utáhněte nejlépe momentovým klíčem. Předepsaný moment je 5-6 Nm. Pokud takový klíč nemáte, dotahujte pevně, ale s citem, aby nedošlo ke stržení šroubu. Nakonec zkuste řidítky otočit na obě strany. Otočení musí jít hladce.

Seřízení měniče - Na měniči se nachází dva šroubky označené písmeny L a H. K jejich otočení potřebujete inbus vel. 2.
Nejprve přeřaďte na nejtěžší převod kazety a převodníku. Poté zkontrolujte, zda je ramínko měniče v jedné linii s nejmenším pastorem. Pokud ne, lehce přitáhněte šroub H (ramínko se přiblíží) nebo povolte (ramínko se oddálí). Zkuste zatočit pedály. Řetěz nesmí přeskakovat, být hlučný nebo dokonce padat. Šroubek s písmenem L lehce přitahujeme v momentě, kdy máme přeřazeno na nejlehčí převod a řetěz by měl tendenci přeskakovat do výpletu.

Druhým krokem je zkouška řazení. Postupně řaďte po jedné rychlosti nahoru. Pokud je měnič línější nebo dokonce nechce řadit, bude nutné přitáhnout lanko. To uděláte přitažením stavitelného šroubu, ,který se nachází na měniči (vede do něj bowden s lankem). Šroub dotahujte postupně. Obvykle stačí o půl otáčky a opět řazení vyzkoušejte. Pokud by byl problém s řazením dolů (řetězu se nechce), je lanko přetaženo a bude potřeba ho šroubem naopak povolit.

Seřízení přesmykače - viz. odkaz na video. Silniční kola mají oproti horským ještě tzv. mezipolohy. Ty slouží k maximálnímu využití převodů, aniž by docházelo v extrémních pozicích ke škrtání řetězu o přesmykač.

Pokud si nejste seřízením jistí, navštivte náš servis.

3 / Údržba

Všechny informace ke správné údržbě kola naleznete zde

Nezbytné nářadí k údržbě kola

Abyste svému kolu mohli poskytnout kvalitní údržbu, budete potřebovat odpovídající nářadí.

Jak správně čistit kolo?

1. krok: Odmaštění řetězu.

2. krok: Čištění řetězu a kazety kartáčkem a umytí kola šamponem.

3. krok: Vysušení a promazání řetězu vhodným olejem

Pro více informací klikněte na tento odkaz:

Jak ověřit stav kola před vyjížďkou?

Před vyjížďkou je třeba především zkontrolovat tlak v pláštích (podhuštěné pláště jsou náchylnější k defektu), stav řetězu (promazání, vytažení) a stav brzd (opotřebení brzdových destiček). Během roku je vhodné několikrát pečlivěji zkontrolovat stav kola, zvláště pokud na něm jezdíte častěji. V odkazu na článek se dozvíte, jak na to.

Na jaký tlak nahustit pláště silničního kola?

Pláště zajišťují jediný kontakt kola se zemí, proto je třeba dbát na jejich optimální přilnavost prostřednictvím jejich nahuštění na správný tlak. Každý plášť má z boku vyražené údaje o minimálním a maximálním možném tlaku nebo doporučenou hodnotu huštění. Obecně se tlak u silničních kol pohybuje okolo 8 barů. V přiloženém článku se dozvíte, jak na údržbu.

Jak správně utáhnout sedlovku?

Pro optimální seřízení sedla je třeba správně utáhnout sedlovku. Nedostatečně utažená sedlovka může způsobit sjíždění sedla dolů při jízdě. A naopak, pokud je sedlovka utažená příliš, hrozí její poškození a tím i poškození celého kola. 

Nejlepší je utahovat sedlovku pomocí momentového klíče. Doporučené utažení je 6 až 7 Nm.


Pozor – nepřekračujte maximální výšku vytažení uvedenou na sedlovce.

Jak na bezdušovou montáž?

Předtím, než začnete s montáží, ujistěte se, že máte pláště kompatibilní s bezdušovou montáží (tubeless ready).

Začneme sundáním pláště. V ráfku musí být nepoškozená bezdušová páska. Ta je, na rozdíl od běžné dušové, nalepená přímo na ráfek. Pokračujeme opatrným nahozením jedné strany patky pláště, následně namontujeme na ráfek bezdušový ventilek. A nahodíme druhou stranu. Plášť zkusíme cvičně pomocí kompresoru nafouknout. Dojde k přilnutí patek a my na barometru sledujeme rychlost ztrácení tlaku. Pokud utíká opravdu pomalu, postupujeme do dalšího kroku. Pokud tlak klesá rychle, je pravděpodobné, že není páska dobře nalepená a bude jí potřeba vyměnit.

Pokud máme plášť s relativně dobře poddajnou patkou, můžeme druhou patku na ráfek asi do poloviny nahodit. Odpovídající množství tmelu potom lijeme přímo do pláště. Opatrně si slijeme tmel na polovinu ráfku, kde je již plášť nasazen. Plášť do nasadíme.
V případě, že je patka tužší a nejde ji snadno na ráfek nasadit budeme postupovat úplným nasazením pláště. Tmel dolijeme pomocí hadičky a stříkačky přes ventilek.

Kolo kompresorem nafoukneme. Následně je nutné s kolem otáčet, aby se tmel dostal do všech skulin a utěsnil je. Kolo necháme několik hodin ležet a nakonec znovu zkontrolujeme, zda v něm neklesá tlak.

Kdy je třeba vyměnit plášť?

Při jízdě s opotřebenými plášti hrozí: ztráta přilnavosti a větší riziko defektu. Pokud se na plášti objevuje například větší množství prasklin nebo jsou dokonce viditelné jiné vrstvy směsi a vlákenná kostra pláště, je čas plášť vyměnit. Na pláštích s hrubším vzorkem je opotřebení díky mizícímu vzorku snáze viditelné. Rychlost opotřebení a celkový stav pláště nám ovlivňuje více faktorů jako např. jízda po drsnějším povrchu, častější brzdění, skladování a složení směsi pláště.

Kdy je třeba vyměnit řetěz?

Řetěz je klíčovým prvkem pohonu kola. Je důležitý pro řazení rychlostí, protože spojuje převodník s kazetou. Přenáší energii a zajišťuje účinný pohyb vpřed, takže je zásadní dbát na to, aby byl v dobrém stavu. Kromě pravidelného čištění a olejování je nutné sledovat i vytahanost řetězu. V tomto článku se dozvíte, jak rozpoznat opotřebení řetězu:

Kdy je třeba vyměnit brzdové destičky?

Prvním varovným signálem mohou být nápadně měkčí brzdové páky. Pro běžnou kontrolu postačí vyndat kolo z rámu a podívat se na stav destiček přímo do brzdového třmenu. V případě pochybností destičky vyndáme. Opotřebení brzdových destiček se pozná na vrstvě brzdového obložení, která na destičce zbývá. Pokud je tato vrstva tenčí než 0,5 mm, je třeba brzdové destičky vyměnit. Došlo by ke ztrátě účinnosti brzdění. Včasnou výměnou předejdeme poničení kotouče a brzdového třmenu. 

Kdy je třeba brzdy odvzdušnit?

V průběhu času dochází k degradaci brzdové kapaliny a zanášení brzdového systému vzduchovými bublinkami. Proto se doporučuje alespoň jednou za 2 roky brzdy odvzdušnit. K odvzdušnění brzd budete potřebovat odvzdušňovací sadu hadičky a nádobky odpovídající vašim brzdám a brzdovou kapalinu nebo minerální olej, opět podle typu brzd. Vzhledem k potřebě specifického nářadí doporučujeme provedení tohoto úkonu přenechat na některém z našich servisů.

4 / Opravy

Odpověď určitě naleznete ve FAQ

Výměna pedálů

Rozbily se vám pedály? Chcete pedály vyměnit za nášlapné? Podívejte se na video návod na odkazu níže.

Pozor, nezapomeňte, že levý pedál má obrácený závit, to znamená, že se šroubuje proti směru hodinových ručiček. Pravý pedál má závit klasický.
Výrobci pedály označují písmeny L = left, R = right. Většinou je ještě na konci šroubu u levého pedálu vroubkování. Před montáží na závit pedálu vždy nanášíme vazelínu. Pedály půjdou při budoucí výměně lépe povolit.

K demontáži pedálů použijte co nejvhodnější nástroj, protože k jejich povolení je potřeba vyvinout značnou sílu. Obvykle si na pedály vystačíte s klíčem velikosti 15. Ovšem některé pedály lze dotáhnout pouze inbusem vel. 8. Stoupněte si za kolo, chyťte pedál do klíče a zatlačte směrem dolů. Dojde k povolení pedálu, který pak rukou vytočíme.

Jak vyměnit duši?

Pokud máte píchlou duši, podívejte se na náš tutorial, jak ji opravit.

Jak vyměnit rukojeti?

Rukojeti se časem opotřebovávají, proto je potřeba je vyměnit. Budeme potřebovat tenký šroubovák a odmašťovač. Šroubovák zasuneme pod grip a do vzniklého prostoru vstříkneme odmašťovač. Následně grip stáhneme dolů. Pro nasazení nového gripu vstříkneme odmašťovač do gripu a nasuneme ho na řidítka. Díky odmašťovači se grip nebude na řidítka lepit. Protáčení gripů se nemusíte bát. Odmašťovač se během několika málo minut odpaří.

Brzdový kotouč skřípe

Pokud brzdový kotouč skřípe:

- Ověřte, že je kolo vycentrované a rovně upnuté v rámu. Nejprve jej uvolněte, ze shora řidítka tělem zatěžkejte, a poté zase kolo utáhněte. 

- Ověřte, že třmen brzdy je správně seřízený. Dejte kolo nad světlou plochu (dobře poslouží list papíru). Kolo roztočte a dívejte se do třmenu. Okolo kotouče by měla být z obou stran viditelní škvírka.

- Ověřte, že brzdové destičky nejsou sjeté.

- Ověřte napětí brzdových lanek.

- Ověřte, zda kotouč není zamaštěný. Použijte vhodný odmašťovač.

Kolo špatně brzdí

Pokud si všimnete, že kolo nebrzdí tak dobře jako dříve, máte několik možností:

- Očistěte brzdový kotouč odmašťujícím přípravkem.

- Ověřte, že brzdové destičky nejsou opotřebené.

- Ověřte napětí brzdového lanka.

Jak vyměnit brzdové destičky?

Je důležité brzdové destičky vyměnit ještě předtím, než jsou příliš opotřebené – jednak vzhledem k bezpečnosti jízdy, a také vzhledem k riziku předčasného opotřebení brzdového kotouče.

Jak vyměnit brzdová lanka a bowdeny?

Potřebujete vyměnit brzdové lanko a/nebo bowden? Podívejte se na video návod, který jsme pro vás připravili.

Řetěz přeskakuje na pastorcích

Pokud vám řetěz přeskakuje po pastorcích, musíte ověřit:

- opotřebení kazety.

- napětí lanek přehazovačky.

- stav patky rámu (zda není ohnutá např. po pádu kola).

Poté seřiďte přehazovačku.

Patka rámu je ohnutá či zlomená.

Patka se vyrábí z materiálu, který je měkčí než rám kola. Při nárazu či zachycení měniče o překážku funguje jako ochrana proti ohnutí rámu. Pokud je patka rámu ohnutá či zlomená, je třeba ji vyměnit. Patka není univerzálním dílem, existuje mnoho tvarových variant. Vhodnou náhradní patku konzultujte s naším servisem.

Jak vyměnit řetěz?

Zde naleznete video návod, jak snadno a rychle vyměnit řetěz na svém kole.

Jak vyměnit kazetu?

Je kazeta na vašem kole již opotřebená? Chcete změnit počet pastorků na kazetě? Připravili jsme pro vás video s návodem, jak kazetu vyměnit.
Ke stažení kazety budete potřebovat stahovák kazety, bič na kazety a plochý klíč vel. 21 mm.

Pozor, toto kolo je kompatibilní s kazetou o max. velikosti 11–34.

Jak vyměnit převodník?

Jsou převodníky opotřebené? Chcete změnit počet zubů? Výměna převodníku je jednoduchá. Stačí pouze inbusovým klíčem odšroubovat šrouby, na kterých převodník drží. Poté našroubujte nový převodník. Toto kolo je kompatibilní s převodníky o minimální velikosti 34 zubů.

Jak vyměnit řadicí lanka a bowdeny?

Potřebujete vyměnit lanko a/nebo bowden přehazovačky? Podívejte se na video návod, který jsme pro vás připravili.

6 / Služby servisu

Všechny úkony zde popsané můžete provést sami, ale můžete se obrátit i na servis v jakékoli prodejně Decathlon. Více informací o službách servisu naleznete zde:

7 / Návody

8 / Záruky

  • Náš závazek

    TRIBAN poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

    Na ostatní díly platí záruka 2 roky.



    Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku do 6 měsíců od zakoupení kola.