trekové-kolo-černo-oranžové-Decathlon

REF: 8585010

TREKOVÉ KOLO 500 20" ČERNO-ORANŽOVÉ

2019

Toto trekové kolo jsme navrhli pro děti ve věku od 6 do 9 let (120 až 135 cm), které se chtějí vydat z města na stezky za každého počasí.

Na celoroční jízdu je toto 20" trekové kolo vybaveno odpruženou vidlicí, blatníky, stojánkem a nosičem.

Slovníček

Kolečko pro seřízení brzd

Každá brzda má kolečko (stavitelný šroub) na seřízení, které se nachází na brzdové páčce. Slouží k nastavení napětí brzdového lanka. Otáčením kolečka tedy nastavte vyhovující napětí lanka. (čím více je kolečko utažené, tím více je lanko napnuté). 

Kolečko na seřízení přehazovačky

Toto kolečko (stavitelný šroub) se nachází na zadní straně měniče. Slouží k nastavění napětí řadicího lanka. Pokud má řetěz potíže směrem nahoru, není lanko dostatečně napnuté. Je třeba je utáhnout otočením kolečka proti směru hodinových ručiček. Pokud jde řetěz špatně směrem dolů, je lanko příliš utažené. Povolíte jej otočením kolečka po směru hodinových ručiček. Dobrý kompromis většinou naleznete otočením o čtvrt otáčky. Řazení vyzkoušejte a případně otočení opakujte.

Vodítko brzdového bowdenu

Jde o malou nerezovou trubičku, kterou je vedeno brzdové lanko do čelisti V-Brake brzdy. Úhel umístění této trubičky je zvolený tak, aby jím lanko procházelo co nejlépe a zajišťovalo tak účinné brzdění. Pokud se trubička poškodí, je možné ji vyměnit.

Brzdové čelisti v-brake

V-Brake brzda se skládá ze dvou čelistí (jedné vlevo, druhé vpravo). Čelisti jsou uprostřed, v úrovni pružné gumičky spojené.

Když potřebujete odmontovat kolo, musíte vodítko lanka od čelisti odpojit. Demontáž kola pak bude jednodušší.

brzdove-čelisti-V-Brake
Šroub na utažení představce

Řídítka jsou přivařena k představci. Ten se přišroubuje jedním šroubem. Abyste dosáhli optimálního utažení, ujistěte se, že jste tento šroub utáhli na minimální točivý moment 22 Nm pomocí momentového klíče. Pokud utahujete pouze rukou, musí být utažení opravdu silné. Použijte inbus velikosti 6.

šroub-na-představci

První použití

Jak nastavit správnou výšku sedla před první vyjížďkou?

Je důležité nastavit výšku sedlovky a řídítek podle výšky dítěte. Značka minimálního zasunutí sedlovky a řídítek do rámu by z bezpečnostních důvodů nikdy neměla nikdy být viditelná (sedlovka i řídítka musí být vždy zasunuté tak, aby značka nebyla zvenku vidět).  

Správnou výšku sedla zjistíte tak, že dítě posadíte na sedlo, kliky otočíte do vertikální pozice a na spodní šlapku umístíte patu dítěte: pokud má dítě v této pozici nohu nataženou, je výška sedla nastavená správně. Ověřte také, že dítě se při sezení na sedle dokáže dotknout špičkami chodidel země. 

Jak ověřit, že jsou v-brake brzdy správně seřízené?

Účinnost brzd ověříte tak, že kolo uchopíte za řídítka, rozjedete je po zemi a potom stisknete levou brzdovou páčku (zadní brzda) nebo pravou brzdovou páčku (přední brzda). Po stisknutí brzdové páčky by se mělo kolo s odpovídající brzdou přestat točit. Brzdové špalíky by při jízdě neměly třít o brzdnou plochu ráfku.

 

Pokud zjistíte, že brzdění není účinné (kolo se otáčí dál), nebo že se špalíky dotýkají ráfku i při jízdě, postupujte takto:  Na každé brzdové páčce se nachází kolečko. Pokud tímto kolečkem točíte ve směru hodinových ručiček, dojde k většímu utažení brzdového lanka (= silnější brzdění). Pokud kolečkem otáčíte proti směru hodinových ručiček, dojde k povolení brzdového lanka (= méně silné brzdění a oddálení špalíků od ráfku)

 

Je důležité správné seřízení brzd pravidelně kontrolovat.

Seřízení-brzd-horská kola-dětská-Decathlon

Na jaký tlak je třeba hustit pláště tohoto 20" kola?

Doporučený tlak, na jaký je vhodné pláště nahustit, je vždy uvedený na bočnici pláště. Doporučujeme tedy při huštění plášťů dodržovat tyto hodnoty. Doporučený tlak se může lišit podle typu pláště. Dětská kola obvykle hustíme na hodnotu okolo 3 barů.

Abyste ověřili, zda jsou pláště správně nahuštěné, posaďte dítě na kolo a sledujte, co se s plášti stane. Pokud pod vahou dítěte lehce klesnou, jsou nahuštěné správně.

Kompatibilní příslušenství

1. Přední a zadní blatník
Jak namontovat blatníky na trekové kolo?

Postupujte podle přiloženého obrázkového návodu.

Přední:
Drátěnou vzpěru přišroubujte nejprve k blatníku, pak blatník uchyťte šroubem na vidlici kola. Nakonec uchyťte drátěnou vzpěru pomocí šroubku k vidlici kola.

Zadní:
Uchyťte drátěnou vzpěru šroubkem k blatníku. Blatník šroubkem uchyťte do otvoru mezi klikami a zadním kolem. Nakonec blatník přišroubujte ke vzpěře nad zadním kolem.

jak-namontovat-blatníky-na-trekové-kolo

Údržba dětského kola

Jak promazávat řetěz u dětského trekového kola?

Můžete použít přípravek typu "All in One," který uvolňuje zadřené části, čistí, promazává a chrání komponenty před vnějšími vlivy (seženete jej v prodejnách i e-shopu Decathlon). Je to velmi praktický přípravek „vše v jednom“. Avšak doporučujeme raději použít separátní přípravky - odmašťovač a olej.

Celý postup začíná řádným vyčistěním a odmaštěním řetězu.

Na mazání řetězů jízdních kol používejte k tomu určené oleje. Oleje jsou ve variantě ve spreji nebo v olejničce. Při použití spreje otáčejte klikami a sprej nastříkejte pouze na řetěz. Používáte-li olej v olejničce, nejprve si najděte na řetězu rychlospojku (jediný článek, který vypadá jinak a slouží k rozpojení řetězu). Od této rychlospojky aplikujte jednu kapku na každý nýt řetězu.

Oleji nechte několik minut čas, aby se dostal do mezer v řetězu. Přebytek maziva hadříkem setřete.

Naše doporučení: dbejte na to, aby přípravek nepřišel do kontaktu s brzdovými špalíky, destičkami ani brzdnou plochou na ráfcích. Po mazání řetězu ráfek otřete odmašťovačem.

Dlouhodobá ochrana kola: pravidelné používání přípravku snižuje hlučnost řetězu a riziko rezivění jednotlivých dílů.

jak-promazávat-řetěz-u-dětského-horského-kola

Jak kolo mýt a čistit?

Pokud se vám kolo zdá po nějaké době používání špinavé (od bláta, deště, prachu...), je třeba je očistit.

 

Pokud na kole leží prach, jednoduše jej setřete suchým hadříkem. Pokud je kolo zašpiněné od bláta nebo jiných odolných nečistot, vezměte si na mytí kbelík s teplou vodou, houbu (nebo namočený hadřík) a mýdlo nebo šampon na kolo. Tak můžete omýt špinavé části kola (rám, vidlici, řídítka, kola).

 

POZOR! Silně nedoporučujeme mýt kolo vysokotlakým čističem: voda může poškodit určité části kola (hlavové složení, středové složení) a jeho používání pak může být pro dítě nebezpečné. 

 

Po umytí kolo utřete suchým hadrem, aby jeho části nerezly.

Pohyblivé části kola (řetěz, hlavové složení, středové složení) nezapomeňte promazat. 

Jak vyměnit brzdové špalíky?

Brzdové špalíky V-Brake najdete v oddělení náhradních dílů.

Přesný je zobrazen na videu.

Jak vyměnit brzdové špalíky?

Videonávod: jak vyměnit brzdové špalíky?

V tomto videu zjistíte, jak postupovat při výměně brzdových špalíků.

Trekové kolo 500 20" černo-oranžové

Jak ověřit, v jakém stavu jsou pláště?

Je velmi důležité před každou vyjížďkou ověřit, v jakém stavu jsou pláště kola.

Pokud je plášť vyfouklý, ověřte, že není v duši díra: Nahustěte jej na maximum.

Pokud se rychle opět vyfoukne, je třeba odmontovat kolo, sejmout plášť a vyměnit nebo opravit píchlou duši.  

Pokud se vyfoukne pomalu, zkontrolujte povrch pláště, zda v něm není zaražený střep, trn nebo jiný ostrý předmět. Poté odmontujte kolo, sejměte plášť a vyměňte nebo opravte píchlou duši. Nezapomeňte z pláště vyndat ostrý předmět, který defekt způsobil. 

 

Pokud se plášť po nafouknutí nevyfoukne, zkontrolujte tlak v plášti (viz níže). 

 

VĚDĚLI JSTE, ŽE...? Životnost pryžového materiálu je ovlivněna také podmínkami použití a skladování. Pokud si na povrchu pláště všimnete prasklinek, měli byste jej vyměnit za nový.

Jak kolo skladovat?

Kolo doporučujeme skladovat na suchém místě. Je důležité, aby nestálo ve vlhkém prostředí.

Životnost kola záleží na jeho používání, údržbě i skladování.

Pokud je kolo skladováno a používáno ve vlhkém a slaném prostředí (vzduch u moře), tím spíše bude podléhat korozi a jeho životnost se zkrátí.  

Proto je důležité uložit kolo k uskladnění čisté a suché a na místo, kde nebude vystavené vlhkosti. 

 

POZOR!  Kola s odpruženou vidlicí nedoporučujeme skladovat zavěšená za přední kolo. Zavěste je raději za zadní kolo, zachováte tak delší životnost jeho vidlice.

Řešení problémů

Co dělat v případě defektu? Jak vyměnit duši?

Pokud dojde k defektu, ihned zastavte na bezpečném místě, aby nedošlo k poškození ráfku. 

Kolo otočte koly vzhůru a postavte je na sedlo a řídítka.

Abyste mohli kolo vyndat, musíte povolit brzdy (ráfkové). Brzdy povolíte tak, že sevřete čelisti v jejich horní části k sobě a odepnete vodítko lanka. 

Přední kolo stačí vyjmout z vidlice, poté je možné vyměnit duši (postupujte podle návodu na videu). 

Při demontáži zadního kola je třeba měnič uvést do polohy na nejmenším pastorku. Poté kolo odšroubujte a vyměňte duši (podle návodu na videu). 



Jako poslední záchranu můžete vždy využít sprej na opravu defektu, který opraví píchlou duši bez nutnosti použít nářadí (neporadí si však s roztrženou duší). Vždy nejprve musíte najít zdroj průrazu. Pokud jde o trn, vyndejte ho.

Jak vyměnit duši?

Co dělat, když přehazovačka špatně řadí?

Pokud neprobíhá řazení rychlostí hladce, příčinou je špatné vedení měniče po pastorcích.

Zkontrolujte lanko a bowdeny:

Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka měniče a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.

Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Zkontrolujte lanko, zda nejsou některé drátky v lanku přetrhány. Díky tomu může lanko v bowdenu zadrhávat. Další příčinou může být ucpaný bowden prachem a blátem, čímž je znemožněno hladké klouzání lanka. V obou případech bude nutné bowden a lanko vyměnit.

Je také možné, že problémy s řazením způsobuje zkřivená patka rámu. Ke zkřivení mohlo dojít při pádu kola na zem. V takovém případě není možné přehazovačku seřídit. Dle stupně poškození je třeba patku narovnat nebo vyměnit – obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde servis provedou vyškolení technici.

Je také možné, že měnič není správně seřízený. V takovém případě otočte kolo a postavte je na sedlo a řídítka, abyste mohli volně otáčet klikami (nebo využijte servisní stojan). Pomocí páčky přehazovačky přehoďte řetěz na nejmenší pastorek. Stavitelný šroub pro seřízení se nachází na zadní straně měniče (je do něho usazen poslední konec bowdenu). Tento šroub umožňuje utáhnout (měnič se zvedne) nebo povolit lanko přehazovačky (měnič klesne).  Kolečkem upravte seřízení tak, aby se rychlosti přehazovaly plynule a správně.

Co dělat, když se brzdová páčka dotýká řídítek?

Pokud je brzdová páčka příliš volná a při stisknutí se dotýká řídítek, je potřeba upravit napětí brzdového lanka pomocí stavitelného šroubu.

Povolujte stavitelný šroub a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha.
Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.

Pokud je lanko natolik volné, že tento způsob dotažení lanka nebude dostatečný, je možné ho dotáhnout přímo na brzdových čelistech. Na V-brzdových čelistech povolte inbusem velikosti 5 šroub, který napíná lanko. Podle potřeby lanko o pár milimetrů přitáhněte. Šroub dotáhněte tak, aby se lanko nemohlo vyvléknout. Párkrát promáčkněte brzdovou páku a zkontrolujte, zda nejsou páčky moc tuhé. Nakonec kolo roztočte a zkontrolujte, zda není špalíky přibržďováno.

Trekové kolo 500 20" černo-oranžové

Naše závazky

Rockrider poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

Pro ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.