Ref: 8582845
2020
Horské kolo o velikosti 27,5" určené na celoroční projížďky v terénu dlouhé 2 až 3 h.
Model ST 530 umožňuje dynamické zrychlení a rychlé brzdění, abyste se vždy stihli přizpůsobit změnám terénu! Díky jednopřevodníku a hydraulickým kotoučovým brzdám dostane vaše jízda na horském kole nový rozměr.
Doporučený tlak v pláštích je kolem 1,8 bar.
Pro pohodlnější jízdu a větší přilnavost pláště, a/nebo pokud vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v pláštích snížit o 10 %. Nikdy však nehustěte pod 1,6 bar (minimální doporučený tlak). Snížení tlaku však zvyšuje riziko proděravění pláště na rozbitém povrchu.
Tlak v plášti pravidelně kontrolujte.
Řídítka jsou při montáži kola nastavena na nejnižší možnou pozici (nejsportovnější).
Pro větší pohodlí a napřímenější pozici je můžete nastavit výš.
K nastavení výšky představce slouží podložky. Postup je zobrazen na videu.
Podívejte se na tomto videu, jak řídítka zarovnat.
Rám tohoto kola je vybavený rychloupínákem.
Postavte se vedle kola v úrovni sedla. Otáčením páčky uvolněte rychloupínák. Výšku sedla nastavte tak, aby bylo ve výšce vaší pánve.
Pomocí páčky utáhněte a zajistěte rychloupínák.
Postup je zobrazen na videu.
Podívejte se na tomto videu, jak vysunutí sedla nastavit.
Vidlice U-FIT je vybavena nastavovacím kolečkem.
Točením ve směru hodinových ručiček zvyšujete tvrdost a proti směru ji snižujete.
Citlivost vidlice nastavte podle své hmotnosti (hodnoty jsou uvedeny uprostřed kolečka). Tímto způsobem si nastavíte vidlici na míru.
Brzdové kotouče a destičky u nového kola, které právě opustilo prodejnu, ještě nemají stoprocentní brzdné vlastnosti. Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.
Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet. K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.
Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně natočit.
Na postup výměny pedálů se můžete podívat na tomto videu.
Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům.
Abyste předešli riziku propíchnutí či proražení duše, můžete kola tohoto horského kola předělat na bezdušové (tubeless) provedení.
Zároveň tím získáte lepší jízdní vlastnosti a snížíte váhu kol.
K této montáži budete potřebovat:
- Speciální Tubeless pláště:
DECATHLON: Plášť na horská kola ALL TERRAIN 9 GRIP 27,5×2,10 TUBELESS READY / ETRTO 54-584 (8386245)
- Pásku do ráfku o šířce 21 mm:
ALLTRICKS: Páska do ráfku NOTUBES YELLOW TAPE 21 mm na 5 ráfků
-Jeden pár Tubeless ventilků Schrader:
ALLTRICKS: PÁR TUBELESS VENTILKŮ NO FLATS JOE'S SCHRADER 36 MM (AUTO)
-Těsnicí roztok (proti defektu):
DECATHLON: TĚSNICÍ ROZTOK NA TUBELESS MONTÁŽ (8550735)
POSTUP:
1. Odmontujte kolo
2. Sejměte plášť, původní duši a pásku z ráfku
3. Nasaďte do ráfku pásku TUBELESS
4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek
5. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS READY plášť
6. Do ventilku nalijte těsnicí roztok
7. Kolo silně nahustěte, aby patka pláště zapadla do ráfku
Pokud se vám zdá postup příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.
Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.
Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.
To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, které způsobuje jejich usazování.
Toto kolo má kola s dvoustěnnými ráfky, která jsou odolnější. Neměly by se tedy ohnout.
Pokud by k tomu došlo, využijte garanční prohlídku nabízenou zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola, ráfek vám bude bezplatně opraven.
Vzkaz pro rodiče:
Jsou-li určité triky (smyky, skoky, atd.) prováděny opakovaně, mohou způsobit uvolnění náboje v zadním kole a ohnutí ráfku. Pokud si všimnete, že dítě tyto triky opakovaně trénuje, upozorněte je na to.
Defekt se bohužel může stát každému z nás.
- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)
- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:
- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše
- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)
- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti. Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?
1- Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:
Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět
2- Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.
Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:
1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI
2- Proveďte základní údržbu:
Vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Na kluzáky vidlice používáme silikonový olej, který čistí a konzervuje stírací kroužky. Po nanesení oleje propružte vidlici a přebytečný olej setřete hadrem.
3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému napnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.
1b. Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Dovezte své kolo do servisu DECATHLON a nechte si seřídit převody.
Nezapomeňte: garanční prohlídku a kompletní seřízení kola nabízíme zdarma do 6 měsíců od zakoupení kola.
2/ Zkontrolujte, zda není zkřivena patka měniče: zakřivení způsobí přetočení zadního měniče, který tak nemůže správně fungovat.
Postavte se za kolo a zkontrolujte rovnou pozici měniče vzhledem ke kazetě.
Je-li patka zkřivena, obraťte se na servis DECATHLON, kde vám provedeme výměnu, nebo následujte postup uvedený na videu v kapitole "PATKA RÁMU JE OHNUTÁ"
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů.
Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek, může jít o opotřebené brzdové destičky, nebo bude nutné odvzdušnit celý brzdový systém.
UPOZORNĚNÍ:
Bez speciální odvzušňovací sady nelze odvzdušnění provést, proto doporučujeme kolo dovézt do nejbližšího Decathlon servisu.
Obraťte se na jakýkoli servis v prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem pomohou.
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.
Stoupněte si za kolo a zkontrolujte pohledem zarovnání měniče.
Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:
1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku.
2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.
Tato videa obsahují názorné návody na opravu či výměnu jednotlivých dílů.
- Montáž / demontáž zadního kola - Oprava defektu
- Výměna duše - Nastavení výšky řídítek
- Oprava řetězu - Výměna patky rámu
Podívejte se i na ostatní videa na našem kanálu na Youtube, kde naleznete mnoho dalších užitečných informací.
Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.
Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.
Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.
Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Kolo oplachujte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.
Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.
K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.
Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva.
Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.
Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.
Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.
Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.
Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé?
Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, nůžky na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.
Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.
Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.
Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.
Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.
Demontáž zadního kola je názorně vysvětlena v tomto videu.
Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.
Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch.
Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady.
Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.
Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.
Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.
Prstem přitlačujte záplatu směrem od středu k obvodu záplaty, abyste vytlačili maximální množství vzduchu.Poté je duše připravena na další jízdu!
Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.
Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.
Novou patku umístěte na rám.
Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.
Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.
Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.
Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník.
Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.
Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku.
Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče.
Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.
Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.
Na tuto výměnu budete potřebovat: brzdové destičky, plochý šroubovák a inbusový klíč 3 mm.
Nejprve odmontujte kolo. Poté velkým šroubovákem oddalte destičky a navraťte písty do původní polohy.
Následně uvolněte závlačku, která destičky drží, a vyjměte destičky ze třmenu. Připravte nové destičky, vložte mezi ně pružinu.
Vložte nové destičky do třmenu brzdy a upevněte je pomocí závlačky.
Nasaďte zpět kolo a vizuálně zkontrolujte, že jsou destičky na správném místě a nedotýkají se kotouče.
Budete potřebovat inbusový klíč 5 mm.
Odšroubujte třmen brzdy, roztočte kolo a stiskněte brzdovou páčku. Před našroubováním třmenu zpět je důležité nechat brzdovou páčku stisknutou.
Nakonec vizuálně zkontrolujte, že kotouč a destičky jsou stále v kontaktu.
UPOZORNĚNÍ:
Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!
Své kolo ROCKRIDER ST 530 můžete vybavit blatníky
Své kolo Rockrider 530 můžete vybavit zadním stojánkem 500
Své kolo Rockrider ST 530 můžete vybavit košíkem na láhev 500
Své kolo Rockrider ST 530 můžete vybavit nosičem 500 ONESECONDCLIP
Své kolo Rockrider ST 530 můžete vybavit bezdrátovým tachometrem 500
Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu ST 530 najdete zde.
Potřebujete návod ke kolu ST530?
Potřebujete návod k přehazovačce?
Potřebujete návod k páčkám řazení?
ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za běžných podmínek).
Na ostatní díly platí záruka 2 roky.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.