ROCKRIDER ST520

Ref: 8350582

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 ČERNO-MODRÉ

2019

Horské kolo o velikosti 27,5" určené na celoroční projížďky v terénu dlouhé 2 až 3 h.

Umožňuje rychlou jízdu a současně dobrou ovladatelnost. Díky mechanickým kotoučovým brzdám se s ním bez obav můžete pustit z prudkých kopců, po křivolakých cestách i přes překážky.

Představení kola rockrider st 520

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 RR SHOP

První použití

Na jaký tlak nafouknout pláště?

Doporučený tlak je vždy uvedený na bočnici pláště.

Pro větší pohodlí a přilnavost pláště, nebo pokud vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v plášti lehce snížit. Nikdy však nehustěte pod doporučenou minimální hodnotu nahuštění. Pozor, snížení tlaku v pláštích zvyšuje riziko defektu na rozbitém povrchu.

Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.

Jak nastavit výšku řídítek

Vaše řídítka jsou ve výchozím nastavení nastavena nejníže (nejnataženější pozice, tedy nejsportovnější).

Pro větší pohodlí, můžete řídítka dát výš. Tedy vzpřímenější poloha.

K nastavení výšky představce slouží podložky. Postup je zobrazen na videu.

Jak zarovnat řídítka

Správné zarovnání řídítek je důležité, aby vás nebolely paže a ramena a jelo se vám lépe. Podívejte se na tomto videu, jak řídítka srovnat.

Jak nastavit výšku sedla

Postavte se vedle kola v úrovni sedla. Uvolněte rychloupínák. Sedlo nastavte do výšky své pánve.

Utáhněte a zajistěte rychloupínák pomocí páčky.

Pro přesnější postup se můžete podívat na naše video.

Správná výška sedla umožňuje účinnější šlapání a pomáhá předcházet bolestem (zejména kolen).

Jak nastavit vysunutí sedla

Podívejte se na tomto videu, jak vysunutí sedla nastavit.

Správně nastavené vysunutí sedla přispívá k většímu pohodlí a účinnějšímu šlapání.

Jak seřídit vidlici mého kola?

Vidlice U-FIT je vybavena nastavovacím kolečkem.
Točením ve směru hodinových ručiček zvyšujete tvrdost a proti směru ji snižujete.

Citlivost vidlice nastavte podle své hmotnosti (hodnoty jsou uvedeny uprostřed kolečka). Tímto způsobem si nastavíte vidlici na míru.

JAK SEŘÍDÍT VIDLICI ROCKRIDER ST520

Jak zajet brzdy?

Brzdové kotouče a destičky u nového kola, které právě opustilo prodejnu, ještě nemají stoprocentní brzdné vlastnosti.

Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.
Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet.

K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

Jak natočit brzdové páčky?

Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně natočit.

Správná poloha páček pomáhá předcházet bolestem zápěstí a ramen!

Jak vyměnit pedály?

Všechna naše horská kola mají pedály z pryskyřice. Pokud chcete pedály pohodlnější, přilnavější nebo nášlapné, můžete je vyměnit. .

Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům.Je to rychlé a snadné, na celý postup se můžete podívat na tomto videu!

vybavení-horské-kolo-st520-rockrider

Vybavení pro případ většího defektu

Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.

Mám problém

Kolo není vycentrované

Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.

To platí i pro výplet kola. Při jízdě můžete slyšet „praskání“ paprsků, způsobené zbytkovou energií z kroucení drátů při výrobě.

Pokud máte prohnutý ráfek (osmu), obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde vám kolo vycentrují. Můžete využít bezplatné servisní prohlídky po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.

Vzkaz pro rodiče:
Jsou-li určité triky (smyky, skoky, atd.) prováděny opakovaně, mohou způsobit uvolnění náboje v zadním kole a ohnutí ráfku. Pokud si všimnete, že dítě tyto triky opakovaně trénuje, upozorněte jej na to.

Prohnutí kol ST520
Mám defekt

Defekt může mít různé příčiny:
- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)
- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:

Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:
- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše
- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)
- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti.

Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?

Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:
Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět.

Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.

Defekt na horském kole ST100
Vidlice je příliš tuhá

Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:

1/ Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu NASTAVENÍ TUHOSTI VIDLICE

2- Proveďte základní údržbu: vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Na kluzáky vidlice používáme silikonový olej, který čistí a konzervuje stírací kroužky.
3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.

Přední rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:

1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny: Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí.

Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.

2/ Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.
Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.

PŘIPOMENUTÍ: Po dobu 6 měsíců od zakoupení kola nabízíme jeho bezplatnou garanční prohlídku a servis.

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY
Zadní rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:

1/ Zkontrolujte lanka a bowdeny:

1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.

1b. / Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.

Výměnu můžete provést sami podle videa v kapitole "VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY" nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde výměnu provedou.


2/ Zkontrolujte, že patka rámu není zkřivená ani ohnutá: 
Ohnutá patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svoji funkci. Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.

PŘIPOMENUTÍ: Po dobu 6 měsíců od zakoupení kola nabízíme jeho bezplatnou garanční prohlídku a servis.

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY
Brzdové páčky jdou stisknout příliš snadno až k řídítkům

Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek:

Povolujte kolečko a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha. Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.
Zkontrolujte opotřebení brzdových destiček a v případě potřeby vyměňte.Nebo se obraťte na jakýkoli servis v prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem pomohou.

Patka rámu je ohnutá nebo zlomená

Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.

Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.

Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.

Řetěz je přetržený

Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:

1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku. 

2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.

Údržba horského kola

Jak čistit kolo

Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.

Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.
Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.
Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Kolo opláchněte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.

Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.

Čistění a mazání převodů

K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.

Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva. Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.

Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.
Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.

Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.

Výměna řadicího lanka

Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé? 

Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, nůžky na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.

Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.

Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.

Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.

Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.

Demontáž zadního kola

Demontáž zadního kola je názorně vysvětlena v tomto videu.

Oprava defektu

Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.

Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch. Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady. Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.

Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.
Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.
Stlačováním směrem od středu záplaty k okrajům se snažte vymačkat případné vzduchové bubliny.Poté je duše připravena na další jízdu!

Výměna brzdových destiček kotoučových mechanických brzd

Na postup výměny destiček se můžete podívat na tomto videu.

Nastavení třmenu mechanické kotoučové brzdy

Na postup výměny destiček se můžete podívat na tomto videu.

UPOZORNĚNÍ:
Nikdy nesahejte prsty do blízkosti roztočeného brzdového kotouče - kotouč má velice ostré hrany a hrozí poranění!

Výměna patky rámu

Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.

Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.

Novou patku umístěte na rám.

Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.

Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.

Výměna řetězu

Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.

Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník.
Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.

Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku. Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče. Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.

Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.

SRAM-KAZETA 10 RYCHLOSTÍ

Abyste dojeli dále

Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k horskému kolu ST520 najdete zde.

Návod

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 ČERNO-MODRÉ
NÁVOD

Potřebujete návod a garanční knížku ke kolu?

NÁVOD

Návod na seřízení měniče SRAM

NÁVOD

Návod na seřízení měniče BTWIN

HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 ČERNO-MODRÉ

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za běžných podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.