Ref: 8560739
2020
Tlak v pneumatikách je záležitost, které bychom měli věnovat zvýšenou pozornost.
Samotná váha motoru a rámu kola působí na kola zatížením.
Kola v původní montáži s duší (Tubetype):
Abychom se vyhnuli riziku defektu a zajistili komfortní jízdní vlastnosti, doporučujeme nafouknout kola tlakem 1,8 bar.
Pokud máte raději pohodlnější jízdu a větší přilnavost, můžete hustit na nižší tlak. Pokud upřednostňujete větší výdrž baterie a účinnější odval kol při šlapání, můžete na tlaku trochu přidat.
Nikdy však nepřekračujte maximální a minimální hodnoty tlaku uvedené na bočnici pláště.
Příliš nízký tlak zvyšuje riziko propíchnutí duše a při najetí na překážku může způsobit poškození ráfku. Příliš vysoký tlak naopak může způsobit prasknutí duše či pláště nebo trvalou deformaci ráfku.
Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.
Bezdušové neboli TUBELESS provedení je dobrý způsob, jak naplno využít vlastností pláště. Při této montáži se hustí na nižší tlak (v řádu o 0,5 bar) než při montáži s duší. Díky menšímu nafouknutí se "kostra" pláště dostane do kontaktu se zemí. V kolu totiž chybí duše, která by ji zastavila.
Plášť se tak stává pružnějším a má lepší jízdní vlastnosti. Při tubeless montáži se snižuje tlak v pláštích, aby bylo možné naplno využít jejich vlastností, nesmí však být tak nízký, aby se ráfek při najetí na překážku dotýkal země a hrozilo tak riziko defektu
Dávejte proto pozor, abyste při bezdušové montáži nepřesáhli tlak 3 bar, mohlo by pak dojít k deformaci hliníkových ráfků a prudkému úniku těsnícího tmelu.
Správně nahuštěné pláště jsou při cyklistice naprosto zásadní. Proto tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.
Poznámka: Na rozdíl od ráfků tohoto kola pláště ROCKRIDER ALL TERRAIN LIGHT nejsou Tubeless Ready (tzn. neumožňují bezdušovou montáž).
Vidlice SUNTOUR umožňuje přesné nastavení podle vašeho stylu jízdy, terénu a vašich preferencí, hlavně však podle vaší hmotnosti.
Tato vidlice umožňuje pouze jeden druh nastavení: předpětí.
Předpětí pružiny přímo působí na tuhost vidlice. Pro jeho nastavení stačí otočit kolečkem umístěným vlevo na vidlici. Ve směru hodinových ručiček pružinu utáhnete a vidlice bude tužší. Proti směru hodinových ručiček pružinu uvolníte a vidlice bude měkčí. Kolečko na pravé straně vidlice se používá na uzamčení odpružení, což využijete hlavně při jízdě na rovném a dobře sjízdném povrchu. Zámek ale nepoužívejte v členitém terénu, hrozí riziko poškození.
Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není na 100% úrovni. Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.
Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet. K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.
Pokud na destičkách vidíte tenkou hladkou a lesklou vrstvičku, jsou bezpochyby vyhlazené. Jak to napravit, abyste je nemuseli hned vyhazovat? Lehce je zdrsněte pomocí jemnějšího brusného papíru (p120). Nezapomeňte si na tuto činnost vzít rukavice a respirátor nebo ochrannou masku. Poté destičky namontujte zpět a znovu je zajeďte podle návodu výše.
Řídítka jsou ve výchozím nastavení nastavena nejníže (nejnataženější pozice, tedy nejsportovnější).
Pro větší pohodlí, můžete řídítka dát výš. Tedy vzpříměnější poloha.
K nastavení výšky představce slouží podložky. Postup je zobrazen na videu.
Správné zarovnání řídítek je důležité, aby vás nebolely paže a ramena a jelo se vám lépe. Podívejte se na tomto videu, jak řídítka zarovnat.
Správné umístění brzdových páček je nezbytné pro bezpečnou a pohodlnou jízdu na kole. Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně natočit.
Toto kolo umožňuje montáž držáku cyklocomputeru či GPS na představec. Můžete na něj přímo namontovat cyklocomputer / GPS značky GARMIN či SIGMA.
Poznámka: Pokud máte distanční podložky nad představcem, držák nebude možné správně upevnit a budete muset podložku lehce "oříznout" řezákem. Pokud máte distanční podložky pod představcem, půjde na něj držák upevnit výborně.
Správná výška sedla zaručuje pohodlnější sezení a větší účinnost šlapání na kole.
Stoupněte si vedle sedla. Uvolněte rychloupínák. Sedlo nastavte do výšky své pánve. Utáhněte a zajistěte rychloupínák pomocí páčky. Pro přesnější postup se můžete podívat na naše video.
Díky změně vysunutí sedla může být váš posed ještě pohodlnější a vaše šlapání účinnější. Podívejte se na tomto videu, jak vysunutí sedla nastavit.
Podívejte se na tomto videu, jak vyměnit pedály.
Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům.
Abyste se vyhnuli riziku propíchnutí či proražení duše a vylepšili přilnavost plášťů a pohodlí jízdy, můžete předělat svá kola na bezdušový systém.
Kola na vašem kole jsou Tubeless Ready, to znamená, že již mají v ráfku nepropustnou pásku. Pak již potřebujete jen Tubeless Ready pláště, Tubeless ventilky (PRESTA) a těsnicí roztok (chránící před defektem). Nezapomeňte si na tento úkon vzít rukavice a ochranné brýle pro případ, že by došlo k prasknutí pláště.
Pro předělání kola na tubeless postupujte podle tohoto návodu:
1. Odmontujte kolo
2. Sejměte plášť a původní duši z ráfku
3. Ověřte, že páska je v ráfku dobře přilepená a nejsou na ní žádné bublinky ani trhliny
4. Do otvoru v ráfku zevnitř zasuňte TUBELESS ventilek
5. Nasaďte na ráfek nový TUBELESS READY plášť
6. Přidejte 60–90 ml (podle šířky pláště) těsnicího roztoku
7. Silně nahustěte, aby plášť zapadnul do ráfku
Pozor, nikdy nehustěte na větší tlak než 3 bar, plášť by mohl prasknout nebo by mohlo dojít k poškození ráfku
Pokud se vám postup zdá příliš složitý, obraťte se na servis v nejbližší prodejně Decathlon, kde vám s tímto úkonem rádi pomohou.
Tlačítko On/Off slouží k zapnutí a vypnutí displeje. Pro volbu mezi jednotlivými režimy asistence využijte tlačítka + a -:
Režim 0 - Vypnuto
Režim 1 - Úsporný +60 %
Režim 2 - Normální +150 %
Režim 3 - Boost +300 %
Při každém režimu asistence, kromě režimu 0, je možné dlouhým stisknutím tlačítka + přejít na režim Chůze, který usnadňuje vedení kola při chůzi.
Všechny funkce displeje naleznete v návodu k elektrozařízení dole na stránce v sekci NÁVODY.
Kompletní nabití baterie z 0% na 100% kapacity trvá 6 hodin.
Jedná se o kolo s elektrickou asistencí, bez ní lze bez problémů pokračovat v jízdě.
Při jízdě však pocítíte přebytečná kila, která způsobuje právě osazení elektrické asistence.
Ano, nabíječka baterie byla vyvinuta tak, aby mohla být zapojena 24 hodin.
Ve chvíli, kdy je baterie nabita se nabíjení přeruší. Díky LED indikátoru zjistíte, zda je již nabíjení dokončeno.
Ne, lionové baterie nemají paměťový efekt a proto se mohou nabíjet v jakémkoli okamžiku. Můžete je tedy dobíjet kdykoliv.
Pro zajištění dlouhé životnosti a dobré funkčnosti se doporučuje baterii nabíjet pravidelně.
Ne, baterie nefunguje jako dynamo. Některé systémy dovolují opětovné nabíjení díky šlapání, ale efektivita je příliš nízká.
V případě, že životnost baterie je u konce, přineste ji do prodejny DECATHLON. Baterii přebereme a provedeme ekologickou recyklaci.
Je nutné skladovat baterii na suchém, tmavém místě při teplotě mezi 10 a 25 °C.
Nenechávejte baterii vybitou na méně než 10 % kapacity pro eliminování kompletního vybití baterie, mohlo by dojít k jejímu poškození při dalším použití.
Před uskladněním ji nabijte ideálně na 60 % kapacity a alespoň jednou za půl roku ji dobíjejte, aby nedošlo k jejímu vážnému poškození nebo snížení její kapacity.
Kontaktujte svou nejbližší prodejnu a domluvte se s našim ochotným personálem.
Na baterii poskytujeme záruku 2 roky nebo 500 cyklů nabití (1 cyklus = 1 nabití na 100 % + 1 vybití na 100 % anebo 2 nabití na 50 % + 2 vybití na 50 %). Po uplynutí těchto 500 cyklů zaručujeme výdrž baterie stále na úrovni více než 80 % kapacity nové baterie.
> ELEKTRICKÝ
1. ZKONTROLUJTE ZAPOJENÍ BATERIE DO NABÍJEČKY A NABÍJEČKY DO ZÁSUVKY
Ověřte, že používáte originální nabíječku, která byla v balení s kolem.
Baterii napojte na nabíječku a tu zapojte do sítě.
LED kontrolka svítí červeně = baterie se nabíjí.
LED kontrolka svítí zeleně = baterie je nabitá.
LED kontrolka bliká = s baterií nebo nabíječkou je nějaký problém.
Nabití úplně vybité baterie trvá 6 hodin.
2. ZKONTROLUJTE KONEKTORY
Konektory nabíječky i baterie musejí být čisté. Mezi nabíječku a baterii se nesmí dostat žádná nečistota.
3. MŮŽE SE STÁT, ŽE ZÁVADA JE POUZE NA KONTROLKÁCH NA BATERII
V tom případě se obraťte se na servis v prodejně DECATHLON.
POSLEDNÍ KONTROLKA BLIKÁ (nejvzdálenější od tlačítka).
Baterie je vybitá a je nutné ji nabít. Připojte baterii k nabíječce.
4. KONTROLKA BLIKÁ
Baterie nebyla dlouho nabíjena a upozorňuje na nízký stav. Co nejdříve ji zapojte do nabíječky, aby nedošlo k jejímu vážnějšímu poškození a snížení její kapacity.
BLIKÁ JINÁ KONTROLKA
Baterie zaznamenala nějakou závadu. Tato závada může být dočasná nebo trvalá. Obraťte se na servis v prodejně DECATHLON, který provede kompletní diagnostiku baterie a kola.
Na displeji se může objevit chybový kód.
Seznam všech chybových kódů naleznete v návodu k elektrokolu. Ke každému kódu je zde uveden způsob odstranění problému.
Pokud problém stále přetrvává nebo jej nejste schopni sami vyřešit, obraťte se na servis ve vaší nejbližší prodejně Decathlon.
1. Dbejte na dodržování zásad správného používání a skladování.
Výdrž baterie elektrokola závisí na mnoha faktorech:
> NALOŽENÍ KOLA: Pokud je kolo přetížené, má baterie nižší výdrž.
> PROJÍŽDĚNÉM TERÉNU: Při stoupání do kopců se výdrž snižuje.
> TLAKU V PLÁŠTÍCH: Nejlepší výdrž zajistí správně nahuštěné pláště.
> VENKOVNÍ TEPLOTĚ: V chladném počasí se výdrž výrazně snižuje (až o 50 %).
> REŽIMU ASISTENCE: Při nízkém stavu baterie se doporučuje použít úspornější režim asistence.
> DODRŽOVÁNÍ SPRÁVNÉHO POSTUPU U NABÍJENÍ A SKLADOVÁNÍ BATERIE.
2. Vlivem stárnutí baterie dochází ke snížení její kapacity.
Její výdrž tedy časem klesá. Pro kontrolu stavu baterie se obraťte na servis prodejny DECATHLON.
> MECHANICKÝ
Během prvních jízd na novém kole je zcela běžné, že se některé díly povolují a usazují.
Jde například o „praskání“ paprsků kola při jízdě. To je způsobené zbytkovou energií z kroucení drátů při výrobě.
Kolo by však rozhodně nemělo být vychýlené ze své osy. Pokud tomu tak je, využijte bezplatné garanční prohlídky poskytované našimi servisy po dobu 6 měsíců od zakoupení kola, v jejímž rámci vám naši technici kolo vycentrují.
Pro zlepšení plynulosti řazení postupujte následovně:
1/ Zkontrolujte lanko a bowden:
1a. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jeho nasazení opravte.
1b. Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Pak je nezbytná výměna lanka i bowdenu.
Výměnu můžete provést sami podle tohoto videa, nebo se můžete s kolem dostavit do servisu v nejbližší prodejně Decathlon, kde výměnu provedou. Vaše kolo se od kola na videu v jedné věci liší: máte jediný bowden, který vede od otočné páčky přehazovačky k měniči pod spodní rámovou trubkou.
2/ Ověřte, že patka rámu není ohnutá či zkřivená:
Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci. Podívejte se na kolo zezadu a zkontrolujte zarovnání měniče.
Pokud je patka ohnutá či zkřivená, obraťte se na servis Decathlon, kde vám patku vyměníme.
PŘIPOMENUTÍ: bezplatnou garanční prohlídku seřízení celého kola nabízíme po dobu 6 měsíců od jeho zakoupení.
Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů a případnému vypláchnutí vazelíny z ložisek.
Aby vám kolo a jeho komponenty vydržely co nejdéle a jezdilo se vám co nejlépe, je zásadní nezapomínat na údržbu kola. Kromě estetické stránky (čisté kolo je samozřejmě hezčí než kolo špinavé) může zanedbání údržby vést i k vážnějším problémům, které mohou způsobit nehodu: zadřená lanka, zrezivělé díly, unikání vzduchu, předčasné opotřebení…
Díky pravidelné údržbě se vám bude na kole dobře jezdit a jeho komponenty déle vydrží, takže snížíte i jeho ekologickou náročnost.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí.
Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.
Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.
Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou. Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má. Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.
Oplachování provádějte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí kola.
Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.
Při mytí elektrického kola je důležité ponechat baterii na kole. Baterie totiž brání proniknutí vody ke konektorům!
Nikdy nepoužívejte vysokotlaký čistič, voda by se mohla dostat do kuličkových ložisek a trvale poškodit elektrické součásti kola.
Správné skladování horského kola je nezbytné pro jeho dlouhou životnost, a to zejména, pokud se jedná o elektrokolo.
Po každé vyjížďce tedy doporučujeme:
> Očistit kolo od bláta a písku, které by mohly způsobit korozi kola.
> Osušit a promazat převody (vyhněte se však brzdám) pro jejich ochranu před reznutím.
> Uložit kolo na suché a chladnější místo.
Pro uskladnění kola v zimním období přidáváme pár dalších doporučení:
> Přehoďte přehazovačku na nejmenší pastorek, aby došlo k uvolnění napětí lanek.
> Baterii nabijte ideálně na 60 %.
> Kolo můžete natřít tenkou vrstvou vazelínového oleje, zejména paprsky a náboje, ráfky, řídítka a představec. Použijte k tomu čistý hadřík, na nějž nakapete malé množství oleje – ten ochrání namazané díly před prachem.
> Pokud kolo skladujete zavěšené, pověste jej raději za rám, protože při pověšení za kolo působí na plášť přílišný tlak a mohou se něm pak objevit praskliny.
Pozor: Chladnější místo neznamená místo studené! Vyhýbejte se s kolem příliš vysokým i příliš nízkým teplotám. Nevystavujte kolo slunci a v zimě dávejte pozor na mráz.
Garáž je vhodným místem pro uskladnění kola pouze pokud je v ní sucho a v zimě v ní nemrzne – v opačném případě kolo radši uskladněte uvnitř domu.
Pro maximální prodloužení životnosti baterie vám doporučujeme:
- Používat vždy nejúspornější možný režim (horské kolo přece jen není skútr!)
- Nabíjet baterii pomocí originální nabíječky a dbát na dobrý stav této nabíječky
- Skladovat horské kolo s baterií nabitou zhruba na 60 % (Nenechávat baterii nabíjet i přes dosažení 100 % a naopak neskladovat kolo s úplně vybitou baterií)
- Parkovat kolo ve stínu nebo v místech, kde je chládek.
Kotoučové brzdy vyžadují pravidelnou výměnu destiček. Může se stát, že dojde k většímu či menšímu opotřebení brzd, což zasáhne i brzdové destičky.
Pokud si všimnete, že brzdy už nejsou schopné zabrzdit tak prudce jako dříve, účinnost brzdění je menší nebo brzdy začnou skřípat, může to být způsobené opotřebením brzdových destiček. Zkontrolujte vrstvu brzdné směsi zbývající na destičce – pokud je menší než 1–2 mm, destičku je třeba vyměnit.
Destičky můžete vyměnit sami podle postupu uvedeného na tomto videu, nebo se stavte v servisu v nejbližší prodejně Decathlon, kde výměnu destiček provedou.
Vidlice je jedním z nejnamáhanějších komponentů na horském kole. Je třeba pečlivě dbát na její údržbu, aby poskytovala pohodlí a bezpečí, zejména při jízdě v obtížném terénu. Proto doporučujeme provádět pravidelnou údržbu vidlice.
Pro maximální prodloužení její životnosti je třeba starat se o několik věcí:
> Po každé vyjížďce odstraňte nečistoty z kluzáků a prachovek. Tím snížíte riziko, že se nečistoty dostanou do ramen vidlice. Můžete je také nastříkat silikonovým mazivem, aby stírací kroužky nevysychaly. Přebytečné mazivo však otřete, aby se na něm nezachytával prach.
> Po každých 50 h jízdy můžete vidlici odmontovat a celou ji vyčistit a znovu promazat. Tento úkon je složitější, protože vyžaduje demontáž celé vidlice. Doporučujeme se s ním proto obrátit na servis v jakékoli prodejně Decathlon, aby nedošlo k poškození vidlice vlivem neobratné manipulace.
Opotřebený řetěz vede ke špatnému řazení rychlostí a předčasnému opotřebení kazety i převodníku.
Jeho opotřebení můžete zjistit pomocí měrky na řetěz. Nasaďte měrku výřezem mezi libovolné dva články napnutého řetězu a druhou stranu měrky položte na řetěz. Pokud zobák kalibru úplně zapadne mezi články řetězu, je to známka opotřebení řetězu, který musí být vyměněn, aby nedošlo k poškození kazety a převodníku.
Řetěz doporučujeme vyměnit již při opotřebení na 50 %. Pokud je úroveň opotřebení již 75 %, je třeba vyměnit nejen řetěz, ale i kazetu a převodník. Proto je lepší stav řetězu pravidelně kontrolovat, aby nedošlo k poškození celého převodového ústrojí.
Pokud své horské elektrokolo využíváte jako formu fyzické aktivity a pohybu, používejte při jízdě všechny pastorky na kazetě a nechte si vždy pomáhat jen tím nejúspornějším možným režimem elektrické asistence. Často se stává, že je třeba vyměnit celou kazetu, protože dojde k předčasnému opotřebení nejmenšího pastorku vlivem přílišného využívání nejsilnějšího režimu boost nebo přílišného využívání tohoto pastorku oproti ostatním.
Připomenutí: Horská elektrokola potřebují zesílený řetěz určený k montáži na elektrokola.
ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).
Na ostatní díly platí záruka 2 roky.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.
Váš názor nás velice zajímá, ať už je pozitivní, nebo negativní. Proč je váš názor důležitý:
Můžete se vyjádřit
kdykoli
Můžete vyjádřit svůj názor ohledně kvality výrobku!
Pomůžete ostatním sportovcům
Váš názor bude užitečný pro ostatní sportovce při jejich nákupech!
Přispějete ke zlepšování našich výrobků
Vaše názory bereme v úvahu pro zlepšování našich stávajících i budoucích výrobků!