HORSKÉ KOLO_20_pouces_decathlon_rouge_rockrider

REF: 8405038

HORSKÉ 20PALCOVÉ KOLO ROCKRIDER 900 ČERVENÉ

2020

Horské kolo pro děti od 6 do 9 let (vysoké 120 až 135 cm), které již mají s jízdou na kole zkušenosti.

Má odpruženou vidlici, která umožňuje snadný přejezd překážek a jízdu v kamenitém terénu. Díky 6 rychlostem se s ním děti mohou vydat i do kopců.

Slovník

Šroub pro seřízení brzd

Každá brzda má stavěcí šroub na seřízení, které se nachází na brzdové páčce. Slouží k nastavení napětí brzdového lanka. Otáčením šroubu tedy nastavte vyhovující napětí lanka (čím více je šroub utažený, tím více je lanko napnuté).

Šroub pro seřízení přehazovačky

Tento šroub se nachází na zadní straně měniče. Slouží k nastavění napětí řadicího lanka. Pokud má řetěz potíže směrem nahoru, není lanko dostatečně napnuté. Pomocí utahování stavitelného šroubu lanko postupně dotáhnete. Pokud jde řetěz špatně směrem dolů, je lanko příliš utažené. Povolíte jej povolením šroubu. Dobrý kompromis většinou naleznete otočením o čtvrt otáčky. Cílem je, aby řetěz řadil po šroubovacím vícekolečku plynule bez nadměrného hluku.

Kotoučové brzdy

Toto kolo má mechanickou kotoučovou brzdu na předním kole a ráfkovou brzdu na zadním kole.

kotoučové-brzdy
Šroub na utažení představce

K utažení představce na hlavovém sloupku vidlice horského kola slouží dva boční šrouby.
Výrobcem předepsaná síla dotažení je 5-6 Nm. Při použití běžného inbusu dotahujeme přiměřenou silou, aby nedošlo ke stržení šroubu. Pokud máte k dispozici vhodný momentový klíč, použijte ten. Horní šroub stahuje celé hlavové složení k vidlici a vymezuje jeho vůli. Dotahujeme ho do bodu, kdy začne šroub zabírat. Po dotažení těchto tří šroubů musí být stále možné řidítky volně zatáčet.
Pokud si nejste správností seřízení jistí, obraťte se na servis.

šroub-na-představci

První použití

Jak nastavit správnou výšku sedla před první vyjížďkou?

Je důležité nastavit výšku sedlovky a řídítek podle výšky dítěte. Značka minimálního zasunutí sedlovky do rámu nesmí být z bezpečnostních důvodů nikdy z venku viditelná. Při vysunutí sedlovky nad tuto hranici může dojít k poškození rámu. Výšku řidítek lze mírně upravit viz videonávod.

Správnou  výšku sedla zjistíte tak, že dítě posadíte na sedlo, kliky otočíte do vertikální pozice a na spodní pedál umístíte patu dítěte: pokud má dítě v této pozici přirozeně nohu nataženou, je výška sedla nastavená správně. Ověřte také, že dítě se při sezení na sedle dokáže dotknout špičkami chodidel země.

HORSKÉ 20PALCOVÉ KOLO ROCKRIDER 900 ČERVENÉ

Jak zjistím, že zadní ráfková brzda je seřízená správně?

Účinnost brzd ověříte tak, že kolo uchopíte za řídítka, rozjedete je po zemi a potom stisknete levou brzdovou páčku (zadní brzda) nebo pravou brzdovou páčku (přední brzda). Po stisknutí brzdové páčky by se mělo kolo s odpovídající brzdou přestat točit. Brzdové špalíky nesmí při jízdě třít o ráfek.


Pokud zjistíte, že brzdění není účinné (kolo se otáčí dál), nebo že se špalíky dotýkají ráfku i při jízdě, postupujte takto:  Na každé brzdové páčce se nachází stavěcí šroub. Pokud tímto šroubem točíte ve směru hodinových ručiček, dojde k většímu utažení brzdového lanka (= silnější brzdění). Pokud šroubem otáčíte proti směru hodinových ručiček, dojde k povolení brzdového lanka (= méně silné brzdění a oddálení špalíků od ráfku).

Pokud o ráfek tře jeden špalík: Nejdříve zkontrolujte, zda je špalík nastaven vzhledem k ráfku rovně. Pokud tomu tak není, povolte inbusem šroub a špalík srovnejte.
V případě, že jedno ramínko brzdy od ráfku neodskakuje, postupuje následovně. Na spodní části brzdové čelisti se nachází malý šroubek s křížovou hlavičkou. Postupným utahováním dojde k odskočení špalíku od ráfku. Správnost seřízení ověříte stisknutím brzdové páčky. Obě ramínka V-brzdy se musí hýbat stejně rychle.

Je důležité správné seřízení brzd pravidelně kontrolovat. Špalíky se bržděním opotřebovávají.

Seřízení-brzd-horská kola-dětská-decathlon

Na jaký tlak je třeba hustit pláště tohoto kola?

Doporučený tlak, na jaký je vhodné pláště nahustit, je vždy vyražený na bočnici pláště. Doporučujeme tedy při huštění plášťů dodržovat tyto hodnoty. Doporučený tlak se může lišit podle typu pláště. 

Abyste ověřili, zda jsou pláště správně nahuštěné, posaďte dítě na kolo a sledujte, co se s plášti stane. Pokud pod vahou dítěte lehce klesnou, jsou nahuštěné správně.

Kompatibilní příslušenství

1. Přední a zadní blatník
Jak namontovat blatníky na horské kolo?

Přední blatník montuje do přemostění vidlice. Do ruky si vezmeme šroubek a na něj navlečeme podložky. Šroubek prostrčíme otvorem v přemostění vidlice. Z druhé strany na šroub nasadíme blatník, zajistíme ho šroubkem a řádně dotáhneme. Dle potřeby upravíme sklon přední a zadní poloviny blatníku a šroubek v jejich polovině lehce přitáhneme.

Zadní blatník nasadíme na sedlovou trubku a přitáhneme, aby se neprotáčel.

jak-namontovat-blatníky-na-horské-kolo
2. Stojánek
Jak namontovat stojánek?

Nožičku stojánku přiložíme na vyznačené místo ze spodu rámu. Na šroub nasadíme podložku a šroub prostrčíme otvorem rámu. Pomocí inbusu šroub napevno dotáhneme k nožičce. Výšku stojánku nastavíme zmáčknutím červeného tlačítka na nožičce a vhodným vysunutím. 

montáž-stojánku
3. Jak namontovat na dětské horské kolo košík na láhev?

montáž-košíku-na-lahev-na-dětské-horské-kolo

Údržba dětského horského kola

Jak promazávat řetěz u dětského horského kola?

Celý postup začíná řádným vyčistěním a odmaštěním řetězu.

Na mazání řetězů jízdních kol používejte k tomu určené oleje. Oleje jsou ve variantě ve spreji nebo v olejničce. Při použití spreje otáčejte klikami a sprej nastříkejte pouze na řetěz. Používáte-li olej v olejničce, nejprve si najděte na řetězu rychlospojku (jediný článek, který vypadá jinak a slouží k rozpojení řetězu). Od této rychlospojky aplikujte jednu kapku na každý nýt řetězu.

Oleji nechte několik minut čas, aby se dostal do mezer v řetězu. Přebytek maziva hadříkem setřete.

Naše doporučení: dbejte na to, aby přípravek nepřišel do kontaktu s brzdovými špalíky, destičkami ani brzdnou plochou na ráfcích. Po mazání řetězu ráfek otřete odmašťovačem.

Dlouhodobá ochrana kola: pravidelné používání přípravku snižuje hlučnost řetězu a riziko rezivění jednotlivých dílů.

jak-promazávat-řetěz-u-dětského-horského-kola

Jak kolo mýt a čistit?

Podrobný návod, jak na údržbu, najdete na našem blogu.

Jak ověřit, v jakém stavu jsou pláště?

Je velmi důležité před každou vyjížďkou ověřit, v jakém stavu jsou pláště kola.

Pokud je plášť vyfouklý, ověřte, že není v duši díra: Nahustěte jej na maximum.

Pokud se rychle opět vyfoukne, je třeba odmontovat kolo, sejmout plášť a vyměnit nebo opravit píchlou duši.  

Pokud se vyfoukne pomalu, zkontrolujte povrch pláště, zda v něm není zaražený střep, trn nebo jiný ostrý předmět. Poté odmontujte kolo, sejměte plášť a vyměňte nebo opravte píchlou duši. Plášť před nasazením důkladně zvenčí zkontrolujte a prohmatejte ho i z vnitřní strany.


Pokud se plášť po nafouknutí nevyfoukne, zkontrolujte tlak v plášti (viz níže). 

Pro bezpečnou jízdu je důležité, aby plášť neměl nadměrně opotřebovaný vzorek.


VĚDĚLI JSTE, ŽE...? Životnost pryžového materiálu je ovlivněna také podmínkami použití a skladování. Pokud si na povrchu pláště všimnete prasklinek, měli byste jej vyměnit za nový.

Jak kolo skladovat?

Kolo doporučujeme skladovat na suchém místě. Je důležité, aby nestálo ve vlhkém prostředí.

Životnost kola záleží na jeho používání, údržbě i skladování.

Pokud je kolo skladováno a používáno ve vlhkém a slaném prostředí (vzduch u moře), tím spíše bude podléhat korozi a jeho životnost se zkrátí.  

Proto je důležité uložit kolo k uskladnění čisté a suché a na místo, kde nebude vystavené vlhkosti. 

 

POZOR!  Kola s odpruženou vidlicí nedoporučujeme skladovat zavěšená za přední kolo. Zavěste je raději za zadní kolo, zachováte tak delší životnost jeho vidlice.

Jak ověřit opotřebení kotoučových brzd?

Když si všimnete, že brzdy již nejsou tak reaktivní, jako byly na počátku, možná je na čase vyměnit brzdové destičky. 

Stejně jako v autě se totiž i brzdové destičky na kole časem opotřebují a musejí být vyměněny. Jejich stav ověříte následovně: na destičce musí zůstávat alespoň 1 mm silná vrstva brzdicí směsi. 

Řešení problémů

Co dělat v případě defektu? jak vyměnit duši?

Pokud dojde k defektu, ihned zastavte na bezpečném místě, aby nedošlo k poškození ráfku. 

Kolo otočte koly vzhůru a postavte je na sedlo a řídítka.

Abyste mohli kolo vyndat, musíte povolit brzdy (ráfkové). Brzdy povolíte tak, že sevřete čelisti v jejich horní části k sobě a odepnete vodítko lanka. 

Přední kolo stačí vyjmout z vidlice, poté je možné vyměnit duši (postupujte podle návodu na videu). 

Při demontáži zadního kola je třeba měnič uvést do polohy na nejmenším pastorku. Poté kolo odšroubujte a vyměňte duši (podle návodu na videu). 


Jako poslední záchranu můžete vždy využít sprej na opravu defektu, který opraví píchlou duši bez nutnosti použít nářadí (neporadí si však s roztrženou duší).

Jak vyměnit duši?

Co dělat v případě defektu? jak vyměnit duši?

Pokud dojde k defektu, ihned zastavte na bezpečném místě, aby nedošlo k poškození ráfku. 

Kolo otočte koly vzhůru a postavte je na sedlo a řídítka.

Abyste mohli kolo vyndat, musíte povolit brzdy (ráfkové). Brzdy povolíte tak, že sevřete čelisti v jejich horní části k sobě a odepnete vodítko lanka. 

Přední kolo stačí vyjmout z vidlice, poté je možné vyměnit duši (postupujte podle návodu na videu). 

Při demontáži zadního kola je třeba měnič uvést do polohy na nejmenším pastorku. Poté kolo odšroubujte a vyměňte duši (podle návodu na videu). 


Jako poslední záchranu můžete vždy využít sprej na opravu defektu, který opraví píchlou duši bez nutnosti použít nářadí (neporadí si však s roztrženou duší).

Jak vyměnit duši?

Co dělat, když přehazovačka špatně řadí?

Pokud neprobíhá řazení rychlostí hladce, příčinou je špatné vedení měniče po pastorcích.

Zkontrolujte lanko a bowdeny:

Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka měniče a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.

Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Zkontrolujte lanko, zda nejsou některé drátky v lanku přetrhány. Díky tomu může lanko v bowdenu zadrhávat. Další příčinou může být ucpaný bowden prachem a blátem, čímž je znemožněno hladké klouzání lanka. V obou případech bude nutné bowden a lanko vyměnit.

Je také možné, že problémy s řazením způsobuje zkřivená patka rámu. Ke zkřivení mohlo dojít při pádu kola na zem. V takovém případě není možné přehazovačku seřídit. Dle stupně poškození je třeba patku narovnat nebo vyměnit – obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde servis provedou vyškolení technici.

Je také možné, že měnič není správně seřízený. V takovém případě otočte kolo a postavte je na sedlo a řídítka, abyste mohli volně otáčet klikami (nebo využijte servisní stojan). Pomocí páčky přehazovačky přehoďte řetěz na nejmenší pastorek. Stavitelný šroub pro seřízení se nachází na zadní straně měniče (je do něho usazen poslední konec bowdenu). Tento šroub umožňuje utáhnout (měnič se zvedne) nebo povolit lanko přehazovačky (měnič klesne).  Kolečkem upravte seřízení tak, aby se rychlosti přehazovaly plynule a správně.

Co dělat, když přehazovačka špatně řadí?

Pokud neprobíhá řazení rychlostí hladce, příčinou je špatné vedení měniče po pastorcích.

Zkontrolujte lanko a bowdeny:

Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka měniče a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně.

Pokud měnič nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Zkontrolujte lanko, zda nejsou některé drátky v lanku přetrhány. Díky tomu může lanko v bowdenu zadrhávat. Další příčinou může být ucpaný bowden prachem a blátem, čímž je znemožněno hladké klouzání lanka. V obou případech bude nutné bowden a lanko vyměnit.

Je také možné, že problémy s řazením způsobuje zkřivená patka rámu. Ke zkřivení mohlo dojít při pádu kola na zem. V takovém případě není možné přehazovačku seřídit. Dle stupně poškození je třeba patku narovnat nebo vyměnit – obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde servis provedou vyškolení technici.

Je také možné, že měnič není správně seřízený. V takovém případě otočte kolo a postavte je na sedlo a řídítka, abyste mohli volně otáčet klikami (nebo využijte servisní stojan). Pomocí páčky přehazovačky přehoďte řetěz na nejmenší pastorek. Stavitelný šroub pro seřízení se nachází na zadní straně měniče (je do něho usazen poslední konec bowdenu). Tento šroub umožňuje utáhnout (měnič se zvedne) nebo povolit lanko přehazovačky (měnič klesne).  Kolečkem upravte seřízení tak, aby se rychlosti přehazovaly plynule a správně.

Co dělat, když se brzdová páčka dotýká řídítek?

Pokud je brzdová páčka příliš volná a při stisknutí se dotýká řídítek, je potřeba upravit napětí brzdového lanka pomocí stavitelného šroubu.

Povolujte stavitelný šroub a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha.
Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.

Pokud je lanko natolik volné, že tento způsob dotažení lanka nebude dostatečný, je možné ho dotáhnout přímo na brzdových čelistech. Na V-brzdových čelistech povolte inbusem šroub, který napíná lanko. Podle potřeby lanko o pár milimetrů přitáhněte. Šroub dotáhněte tak, aby se lanko nemohlo vyvléknout. Párkrát promáčkněte brzdovou páku a zkontrolujte, zda nejsou páčky moc tuhé. Nakonec kolo roztočte a zkontrolujte, zda není špalíky přibržďováno.

Co dělat, když se brzdová páčka dotýká řídítek?

Pokud je brzdová páčka příliš volná a při stisknutí se dotýká řídítek, je potřeba upravit napětí brzdového lanka pomocí stavitelného šroubu.

Povolujte stavitelný šroub a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha.
Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.

Pokud je lanko natolik volné, že tento způsob dotažení lanka nebude dostatečný, je možné ho dotáhnout přímo na brzdových čelistech. Na V-brzdových čelistech povolte inbusem šroub, který napíná lanko. Podle potřeby lanko o pár milimetrů přitáhněte. Šroub dotáhněte tak, aby se lanko nemohlo vyvléknout. Párkrát promáčkněte brzdovou páku a zkontrolujte, zda nejsou páčky moc tuhé. Nakonec kolo roztočte a zkontrolujte, zda není špalíky přibržďováno.

Náhradní díly

Hledáte kompatibilní díly s vaším produktem? 

HORSKÉ 20PALCOVÉ KOLO ROCKRIDER 900 ČERVENÉ

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.