Návod ke kolu elops 540 – petrolejově modré
Návody ke kolu ELOPS 540
REF: 8556297
2020
Kód: 8556297.
Užijte si pohodlnou jízdu na kole ve městě! Kolo Elops vás nadchne svou "praktickou" stránkou a úrovní výbavy.
Je vybaveno kvalitními komponenty. Má nízký rám, nosič, košík, 7 integrovaných rychlostí, dvoustěnné ráfky a automatické osvětlení poháněné nábojovým dynamem.
Pokud používáte své městské kolo denně, každý týden kontrolujte stav plášťů a jednou za měsíc je dohustěte.
Doporučený tlak je mezi 3,5 bar (pohodlná jízda) a 4,5 bar (rychlá jízda).
Pokud máte nožní pumpu s manometrem, je kontrola tlaku při huštění velmi jednoduchá. Pokud pumpu s manometrem nemáte, stačí stisknout plášť mezi prsty: musí být pevný, ale současně musí pod tlakem prstů lehce povolit. Čím je plášť tvrdší, tím rychleji pojede, ale více také ucítíte všechny nerovnosti na cestě. Naproti tomu podhuštěný plášť může způsobit poškození ráfku a je více náchylný k defektu.
POZOR: Dbejte na to, aby tlak v pláštích nikdy neklesl pod 3,5 bar. Tato hodnota zaručuje nejlepší odolnost vůči defektu a optimální poměr mezi pohodlnou a rychlou jízdou.
Pokud své městské kolo skladujete venku, bude rychleji docházet ke korozi řetězu a zámku na kole. Proto je důležité je pravidelně čistit a promazávat.
Jak se promazává řetěz? Pomocí pedálu otáčejte řetězem a po celé délce na něj "nastříkejte" přípravek.
Jak se promazává zámek? Rovně jej podržte a dovnitř zámku "stříkněte" přípravek, vraťte do něj klíč a několikrát s ním otočte. Zbytek maziva otřete savým papírem.
K promazávání je ideální přípravek „all-in-one“.
Při jízdě ve městě, pokud zrovna neprší, se kolo neušpiní tolik jako horské kolo v přírodě. Není jej tedy nutné mýt příliš často.
Každé dva měsíce mu dopřejte pořádnou očistu: vezměte si kbelík teplé vody a šampón na kolo a houbou umyjte rám, řídítka, blatníky atd. K umývání kola nepoužívejte vysokotlaký čistič, mohlo by dojít k poškození některých dílů. Po umytí kolo otřete suchým hadříkem, aby nerezlo. Při mytí můžete rovnou zkontrolovat, zda jsou všechny šrouby řádně utažené. Občas se při jízdě po dlážděných ulicích stává, že vlivem otřesů dochází k postupnému povolování šroubů.
Řetěz promažte nakonec, až je kolo umyté.
Více informaci jak pečovat o kolo se dozvíte na blogu v odkazu níže
Brzdové špalíky jsou díly podléhající opotřebení. Podle četnosti použití, hmotnosti jezdce a terénu, v němž kolo jezdí, se tak dříve nebo později opotřebují. Proto je důležité pravidelně jejich stav kontrolovat a v případě potřeby je vyměnit.
Také je třeba kontrolovat, zda jsou dobře utažené. Pokud máte jakékoli pochyby, dostavte se s kolem do servisu Decathlon: naši technici vám brzdy seřídí, aby fungovaly dobře a spolehlivě.
Nefunkční osvětlení na kole může mít několik příčin:
1- Ověřte, že je dynamo ve správné poloze vůči plášti kola
2- Ověřte, že je dynamo správně zapojené
3- Ověřte elektrické spoje (nezapomeňte, že pokud osvětlení nefunguje, tak oba tvoří krátký okruh)
Ve videu se dozvíte, jak tato ověření provést.
Pokud osvětlení nadále nefunguje, obraťte se na servis Decathlon.
Kvalita brzdění závisí na několika faktorech.
Nesprávné fungování brzd se projevuje hlukem při brzdění nebo příliš volnými brzdovými páčkami.
Postupujte podle návodu níže:
1- Zkontrolujte polohu brzdových špalíků. Měly by kopírovat profil ráfku, ale neměly by se dotýkat pláště. Ideální mezera mezi špalíkem a ráfkem je 1 mm, přičemž zadní část špalíku by měla být od ráfku ještě o 0,5 mm dále (aby špalík nebyl úplně rovnoběžný s ráfkem, protože právě to způsobuje při brzdění hluk).
2- Seřiďte brzdy.
3- Pokud jsou brzdové špalíky opotřebené, vyměňte je. Podle četnosti používání kola může být výměna špalíků nutná více nebo méně často. Brzdové špalíky na sobě mají drážky, které slouží k účinnému odvodu vody. Pokud jsou tyto drážky už úplně nebo téměř vyhlazené, je nejvyšší čas špalíky vyměnit! Postup je popsaný v sekci „Opravy a údržba výrobku“, hledejte návod „Jak vyměnit brzdové špalíky“.
Kolo má rychlosti integrované v náboji zadního kola (Nexus).
Výhodou tohoto systému je, že nevyžaduje častou údržbou a jeho nastavení a používání je velmi snadné.
Je však třeba dávat pozor na to, že při změně převodu je třeba přerušit šlapání, aby řazení fungovalo správně, nedocházelo k praskání a náhlému přeskakování převodů.
V případě, že půjdou rychlosti řadit špatně, bude třeba je seřídit. Postup je znázorněn na videu.
Pokud hluk pochází z předního kola, může to být způsobené:
1- brzdovými špalíky, které se dotýkají ráfku. Podívejte se na rady ke správné poloze brzdových špalíků v sekci BRZDY ŠPATNĚ BRZDÍ.
2- blatníkem, který se dotýká pláště.
Pokud hluk vychází ze zadního kola, může to být způsobené:
1- brzdovými špalíky, které se dotýkají ráfku. Podívejte se na rady ke správné poloze brzdových špalíků v sekci BRZDY ŠPATNĚ BRZDÍ.
POZOR: Předtím, než začnete brzdy seřizovat, ujistěte se, že je kolo správně v ose. Pokud ne, uvolněte zadní kolo plochým klíčem č. 15 a srovnejte je do osy s rámem.
2- blatníkem, který se dotýká pláště (viz video)
Pokud hluk nezmizí, zastavte se s kolem v nejbližším servisu v prodejně Decathlon, kde technici provedou důkladnější diagnostiku.
Náhradní díly ke kolu Elops 540 se sníženým rámem v servisu a na decathlon.cz