DÁMSKÉ HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520

Ref: 8587688

DÁMSKÉ HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 MODRO-RŮŽOVÉ

2020

Toto horské kolo o velikosti 27,5" je přizpůsobené ženské anatomii. Je určené na první kratší vyjížďky v terénu za suchého počasí.

Při jeho navrhování jsme mysleli především na pohodlí, proto má geometrii umožňující vzpřímený posed, ergonomické sedlo a 27,5'' kola pro jistější jízdu v terénu. Navíc jsme je vybavili kotoučovými brzdami a rychlými řadicími páčkami.

První použití

Na jaký tlak nafouknout pláště?

Doporučený tlak v pláštích je kolem 1,8 bar. Pokud máte raději pohodlnější jízdu a větší přilnavost plášťů, a/nebo vážíte méně než 70 kg, můžete tlak v pláštích cca o 10 % snížit. Nikdy však nehustěte pod 1,6 bar (doporučený minimální tlak). Snížení tlaku v pláštích zvyšuje riziko defektu při jízdě po rozbitém povrchu. Tlak v pláštích pravidelně kontrolujte.

NA JAKÝ TLAK NAFOUKNOUT PLÁŠTĚ ROCKRIDER-ST520

Jak nastavit výšku řídítek?

Vaše řídítka jsou ve výchozím nastavení nastavena nejníže (nejnataženější pozice, tedy nejsportovnější).

Pro větší pohodlí, můžete řídítka dát výš. Tedy vzpříměnější poloha.

Vše, co musíte udělat, je přehodit podložky nad představcem kola podle kroků popsaných v tomto videu.

JAK NASTAVIT VÝŠKU ŘÍDÍTEK ROCKRIDER-ST520

Srovnání řídítek

Správné zarovnání řídítek je důležité, aby vás nebolely paže a ramena a jelo se vám lépe. Podívejte se na tomto videu, jak řídítka zarovnat. 

JAK ZAROVNAT ŘÍDÍTKA ROCKRIDER-ST520

Jak nastavit výšku sedla?

Výška sedla se u horského kola ST 520 nastavuje pomocí rychloupínáku.

Postavte se vedle kola v úrovni sedla. Povolením páčky uvolněte rychloupínák. Výšku sedla nastavte tak, aby bylo ve výšce vaší pánve.

Pomocí páčky utáhněte a zajistěte rychloupínák.

Postup je zobrazen na videu.

JAK NASTAVIT VÝŠKU SEDLA ROCKRIDER-ST520

Jak nastavit vysunutí sedla?

Díky změně vysunutí sedla může být váš posed ještě pohodlnější a vaše šlapání účinnější. Podívejte se na tomto videu, jak vysunutí sedla nastavit.

JAK NASTAVIT VYSUNUTÍ SEDLA ROCKRIDER-ST520

Jak seřídit vidlici mého kola?

Vidlice U-FIT je vybavena nastavovacím kolečkem. Točením ve směru hodinových ručiček zvyšujete tvrdost a proti směru ji snižujete. Citlivost vidlice nastavte podle své hmotnosti (hodnoty jsou uvedeny uprostřed kolečka). Tímto způsobem si nastavíte vidlici na míru.

JAK SEŘÍDIT VIDLICI ROCKRIDER ST520

Jak zajet brzdy?

Úplně nové kolo, které právě opustilo prodejnu, má nové brzdové destičky a kotouče, jejichž brzdný výkon není na 100% úrovni. Příliš silné a dlouhotrvající brzdění za studena (například při sjezdu) by pak mohlo způsobit přehřátí a "vyhlazení" brzdových destiček.

Tím by se brzdy staly nadále nepoužitelné – abyste tomuto problému předešli, doporučujeme ihned po nákupu nové brzdy tzv. zajet. K zajetí destiček postačí cca desetkrát přerušovaně zabrzdit. Zabrzděním zde rozumíme silné zpomalení cca z 25 na 5 km/h, při němž však nedojde k zastavení kola, a to pomocí pouze jedné brzdy.

Pokud na destičkách vidíte tenkou hladkou a lesklou vrstvičku, jsou bezpochyby vyhlazené. Jak to napravit, abyste je nemuseli hned vyhazovat? Lehce je zdrsněte pomocí jemnějšího brusného papíru (p120). Nezapomeňte si na tuto činnost vzít rukavice a respirátor nebo ochrannou masku. Poté destičky namontujte zpět a znovu je zajeďte podle návodu výše.

Jak natočit brzdové páčky?

Správné umístění brzdových páček je nezbytné pro bezpečnou a pohodlnou jízdu na kole. Podívejte se na tomto videu, jak brzdové páčky správně umístit.

JAK NATOČIT BRZDOVÉ PÁČKY ROCKRIDER ST520

Jak vyměnit pedály?

Podívejte se na tomto videu, jak vyměnit pedály.

Pokud chcete na kolo namontovat nášlapné pedály, nejprve si natrénujte zacvakávání a vycvakávání tretry z pedálu, abyste se pak při jízdě vyhnuli pádům. 

JAK VYMĚNIT PEDÁLY ROCKRIDER ST520

vybavení-st520-rockrider

Vybavení pro případ většího defektu

Abyste byli připraveni na píchnuté kolo, přetržený řetěz nebo jiný defekt, nezapomeňte se na vyjížďky na horském kole dobře vybavit. Připravili jsme pro vás výběr výrobků, které vám mohou při technických potížích přímo v terénu pomoci.

Mám problém

Kolo není vycentrované

Je normální, že při prvních jízdách na novém kole se díly ještě usazují. Můžete slyšet například praskání paprsků, které je způsobené kroucením drátů při výrobě. Toto kolo je vybavené koly s dvoustěnnými ráfky, které jsou odolnější. Neměly by se tedy ohnout.


Vzkaz pro rodiče: Jsou-li určité triky (smyky, skoky, atd.) prováděny opakovaně, mohou způsobit uvolnění náboje v zadním kole a ohnutí ráfku. Pokud si všimnete, že dítě tyto triky opakovaně trénuje, upozorněte je na to.

Prohnutí kol ST520
Mám defekt

Defekt se bohužel může stát každému z nás.

- Povrch a terén (trní, střepy, hřebík...)

- nebo nevhodné použití kola (přejetí výrazné překážky: kamenů, schodů, obrubníku, výmolu...) jsou nejčastější příčiny proděravění duše propíchnutím (malý otvor) nebo skřípnutím (množství úzkých prasklinek). Pokud však dochází k defektu opakovaně, může být příčina následující:

- Chyba při výrobě kola, kdy z ráfku trčí špička paprsku, která způsobuje proděravění duše

- Nevhodná kombinace pláště a duše (propouštějící vzduch)

- Špatně opravený předchozí defekt a přítomnost cizího tělesa (trnu, střepu, kovové štěpiny...) v ráfku či plášti. Proto je důležité vždy správně určit příčinu defektu a před provedením opravy odstranit všechny cizí částice. Nevíte si rady, jak odmontovat či namontovat kolo, nebo jak opravit či vyměnit duši?

1- Nejjednodušší způsob je nemuset na kolo vůbec sahat a opravit defekt provizorně pomocí spreje na opravu defektu:

Našroubujte konec trubičky na ventilek píchnutého kola (ventilek směřuje dolů), stiskněte a držte pro vstříknutí celého množství pěny. Plášť získá zpět svůj tvar a tvrdost a vy se můžete bez obav vrátit na kole zpět



Návod na samostatnou výměnu či opravu duše naleznete ve video tutorialech níže.

 

Defekt na horském kole ST100
Vidlice je příliš tuhá

Pro „změkčení“ vidlice doporučujeme:
1- Zkontrolujte nastavení tuhosti: podívejte se na kapitolu JAK SEŘÍDIT VIDLICI 
2- Proveďte základní údržbu: vidlice vyžaduje pravidelné promazávání. Na kluzáky vidlice používáme silikonový olej, který čistí a konzervuje stírací kroužky.
3- Nechte provést kompletní údržbu vidlice v servisu.

NASTAVENÍ TUHOSTI VIDLICE ROCKRIDER ST520

Přední rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení přesmykače postupujte následovně: 1- Zkontrolujte lanka a bowdeny. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně. Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.

Výměnu můžete provést sami podle tohoto videa, nebo se s kolem dostavit do servisu v jakékoli prodejně Decathlon. POZNÁMKA: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY

Zadní rychlosti se špatně přehazují

Pro zlepšení plynulosti řazení přesmykače postupujte následovně: 1- Zkontrolujte lanka a bowdeny. Špatně nasazené konce bowdenů mohou bránit správnému vypnutí lanka a narušit plynulé přehazování rychlostí. Je-li konec bowdenu špatně nasazen, ručně jej nasaďte správně. Pokud přesmykač nereaguje na změny prováděné otočnou rukojetí, lanko a bowden jsou pravděpodobně zablokovány. Výměna lanka a bowdenu je nezbytná.

Výměnu můžete provést sami podle tohoto videa. 3- Dostavte se s kolem do servisu v jakékoli prodejně Decathlon, kde vám přehazovačku seřídí.

4- Zkontrolujte, že není ohnutá nebo zkřivená patka rámu. Pokud je tomu tak, podívejte se na kapitolu PATKA RÁMU JE ROZBITÁ   

Poznámka: Pokud na kole pravidelně jezdíte v mokrém a blátivém terénu nebo pokud jej často myjete velkým množstvím vody, budete muset lanka a bowdeny měnit častěji. Mytí kola vysokotlakým proudem vody silně nedoporučujeme, protože tak dochází k zanášení nečistot dovnitř bowdenů.

VÝMĚNA LANKA PŘEHAZOVAČKY

Brzdové páčky jdou stisknout příliš snadno až k řídítkům

Pokud je brzdová páčka příliš volná a/nebo se při stisknutí dotýká řídítek, upravte napětí brzdového lanka pomocí kolečka na brzdové páčce. Povolujte kolečko a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.

Patka rámu je rozbitá

Ohnutá či zkřivená patka způsobuje vychýlení měniče, který pak nemůže správně plnit svou funkci.

Stoupněte si za kolo a zkontrolujte pohledem zarovnání měniče. Pokud je patka ohnutá či zlomená, je potřeba ji vyměnit. Můžete to provést sami podle návodu v tomto videu, nebo se obraťte na servis v jakékoli prodejně Decathlon.

PATKA RÁMU ROCKRIDER

Řetěz je přetržený

Rozbil se vám řetěz? Máte dvě možnosti, jak tento problém vyřešit:

1- Opravte jej sami podle návodu uvedeného na tomto videu. Budete potřebovat nýtovač řetězu a rychlospojku. 

2- Obraťte se na servis v jakékoli prodejně Decathlon, kde opravu provedou naši technici.

OPRAVA ŘETĚZU

Údržba horského kola

Čištění horského kola

Ke správnému vyčištění kola budete potřebovat čisticí přípravek na kola, houbičku a kartáč.

Před aplikací čistícího přípravku opláchněte kolo vodou.

Poté použijte k aplikaci houbičku a kartáč, aby se přípravek dostal všude, kam má.

Důležité je nechat přípravek před opláchnutím nějakou dobu působit.

Kolo oplachujte z rozumné vzdálenosti, aby nedošlo k poškození mechanických částí.

Nakonec kolo osušte čistým suchým jemným hadříkem.

ČIŠTĚNÍ HORSKÉHO KOLA

Čištění a promazávání převodů

K čištění a promazání převodů budete potřebovat odmašťovací sprej, vhodný kartáček a mazivo.

Nejprve zakryjte brzdový kotouč čistým hadříkem, aby na něm neulpěla ani kapka mastného maziva.

Poté na celé převodové ústrojí naneste odmašťující přípravek a pomocí kartáče jej rozetřete na kazetu, řetěz i kladky měniče.

Nechte několik minut působit a poté z rozumné vzdálenosti opláchněte.

Nyní počkejte, než všechny dílu uschnou. Poté se můžete pustit do promazávání.

Lahvičku s olejem protřepejte a naneste jej na vnitřní stranu řetězu pro větší účinnost.

ČIŠTĚNÍ A PROMAZÁVÁNÍ PŘEVODŮ

Výměna řadicího lanka

Je lanko přehazovačky špinavé, zrezlé nebo poškozené? Je řazení rychlostí obtížné, tuhé nebo nahodilé? 

Pak je třeba lanko vyměnit! Na výměnu budete potřebovat kleště, šroubovák, nůžky na kabely, inbusový klíč a novou sadu řadicích lanek a bowdenů.

Nejprve je potřeba vyndat lanko z bowdenu. Začněte tím, že odšroubujete koncovku z páčky přehazovačky a nastavíte přehazovačku na největší pastorek. Poté odstřihněte konec lanka, vytáhněte celé lanko a poté i bowden.

Následně změřte potřebnou délku bowdenu přiložením na kolo. Odstřihněte potřebnou délku a na oba konce nasaďte koncovky. Pak můžete bowden nasadit.

Nasaďte lanko k páčce a protáhněte je bowdenem. Jakmile je hotovo, vraťte na páčku koncovku a upevněte lanko u měniče. Pro nastavení řazení můžete lanko více utáhnout, pokud se špatně řadí rychlosti směrem nahoru, nebo je povolte, pokud je problém s řazením rychlostí směrem dolů.

Nakonec zbývající lanko odstřihněte a pomocí kleští na jeho konec nasaďte koncovku.

VÝMĚNA ŘADICÍHO LANKA

Demontáž zadního kola

Návod jak demontovat zadní kolo najdete v následujícím videu.

DEMONTÁŽ ZADNÍHO KOLA

Oprava defektu

Na opravu defektu budete potřebovat: pumpičku, lavor s vodou, hadřík a sadu na opravu duší.

Duši lehce nafoukněte. Ponořte duši do vody, abyste zjistili, kudy uniká vzduch.

Jakmile dírku nebo dírky najdete, osušte duši hadříkem a okolí dírky zdrsněte brusným papírem, který je součástí opravné sady.

Tím připravíte duši na lepení – díky drsnému povrchu k ní lepidlo mnohem lépe přilne.

Kolem díry naneste dostatečné množství lepidla a vyčkejte 3 až 5 minut.

Nakonec na díru přiložte záplatu a několik minut ji držte přitisknutou.

Poté je duše připravena na další jízdu!

OPRAVA DEFEKTU

Výměna brzdových destiček kotoučových mechanických brzd

Návod na výměnu brzdových destiček najdete v následujícím videu.

VÝMĚNA BRZDOVÝCH DESTIČEK KOTOUČOVÝCH MECHANICKÝCH BRZD

Nastavení třmenu mechanické kotoučové brzdy

Návod na seřízení mechanické kotoučové brzdy najdete ve videu.

NASTAVENÍ TŘMENU MECHANICKÉ KOTOUČOVÉ BRZDY

Výměna patky rámu

Pro výměnu tohoto dílu budete potřebovat novou patku rámu vhodnou pro vaše kolo (podívejte se na kapitolu "NÁHRADNÍ DÍLY") a inbusový klíč 5 mm.

Pomocí vhodného nářadí odmontujte kolo a poškozenou patku rámu.

Novou patku umístěte na rám.

Odstraňte část staré patky z měniče, poté pomocí 5mm inbusu našroubujte novou patku.

Nakonec namontujte k nové patce měnič a ověřte správné fungování řazení rychlostí.

VÝMĚNA PATKY RÁMU

Výměna řetězu

Na výměnu řetězu budete potřebovat: nýtovač řetězu, nový řetěz a rychlospojku.

Přehoďte řetěz na nejmenší pastorek a nejmenší převodník (1x8)

Nejprve rozpojte rychlospojku pomocí speciálních kleští, poté řetěz vyvlékněte z přehazovačky.

Nový řetěz navlékněte na nejmenší pastorek a nejmenší převodník, tím snadno zjistíte jeho optimální délku.

Řetěz musí být v této pozici napnutý, natáhněte jej k horní kladce měniče.

Když víte, jakou délku má řetěz mít, pomocí nýtovačky jej na tuto délku zkraťte.

Nakonec na řetěz napojte rychlospojku a otočte převodníkem, aby se rychlospojka dostala nahoru. Zatlačte na ni rukou a ujistěte se, že drží na správném místě.

VÝMĚNA ŘETĚZU

Kompatibilní příslušenství

KOMPATIBILNÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ
Sada blatníků na horská kola

Své kolo ROCKRIDER ST 520 můžete vybavit blatníky

SADA BLATNÍKŮ NA HORSKÁ KOLA
Stojánek 500 spodní

Své kolo Rockrider 520 můžete vybavit spodním stojánkem 500

STOJÁNEK 500 SPODNÍ
Košík na láhev 500 černý

Své kolo Rockrider ST 520 můžete vybavit košíkem na láhev 500

KOŠÍK NA LÁHEV 500 ČERNÝ
SRAM-KAZETA 10 RYCHLOSTÍ

Náhradní díly

Potřebujete vyměnit určité díly za nové? Náhradní díly k dámskému horskému kolu ST 520 najdete zde.

Návod

DÁMSKÉ HORSKÉ KOLO ROCKRIDER ST 520 MODRO-RŮŽOVÉ

Naše závazky

ROCKRIDER poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.