BMX DECATHLON

REF: 8404855

BMX 20" WIPE 100

2021

BMX kolo pro mladé jezdce od 8 do 14 let (vysoké 130–160 cm) na začátky s jízdou po městě a v bikeparcích.

Na této stránce naleznete naše doporučení k seřízení, údržbě a opravám, stejně jako přehled kompatibilních doplňků a náhradních dílů.

Slovníček

Pegy

Pegy jsou kovové kolíky připevněné na osy kol. Umožňují jezdcům grindovat po překážkách, zábradlích a zídkách, ale také provádět mnoho triků na rovině. Nejsou to tedy jen opěrky na nohy pro dalšího pasažéra, jak si laici často myslí!

BMX DECATHLON
Rotor

Na klasickém kole jsou brzdy ovládány lankem s bowdenem, které spojuje brzdovou páčku se třmenem nebo čelistí brzd. Aby bylo možné s řídítky provádět maximum triků, mají BMX freestyle kola systém brzdění, který umožňuje řídítka nekonečně protáčet, přitom však zachovává účinnost brzdění. Tento systém využívá dvě dělená lanka, rotor a dvě fixační podložky umístěné na hlavové trubce. Rotor je komponent s ložisky, který je umístěný pod představcem, mezi oběma podložkami. Zajišťuje spolehlivé brzdění bez ohledu na pozici řídítek a počet jejich protočení. Dětské BMX Wipe 100 není vybaveno rotorem, ale antikompresním bowdenem.

rotor BMX Decathlon
Antikompresní bowden

"Antikompresní "bowden je delší než běžný brzdový bowden a umožňuje dvakrát protočit řídítka, tzn. otočit jimi o 720° (zatímco rotor umožňuje nekonečné protáčení řídítek), přičemž zachovává stejnou sílu brzdění. Tento mechanismus využívají pro nahrazení rotoru ti nejlepší profesionální jezdci!

antikompresní bowden
Brzdové čelisti v-brake

V-brake brzda se skládá ze dvou čelistí (jedna je z levé, druhá z pravé strany kola). Uprostřed jsou spojené pod pružnou gumičkou. Když potřebujete odmontovat kolo, musíte z čelistí vyháknout vodítko lanka. Demontáž kola pak bude jednoduchá.

Brzdové čelisti V-Brake
Vodítko brzdového bowdenu

Vodítko je malá nerezová trubička, kterou je vedeno brzdové lanko do čelisti V-Brake brzdy. Úhel umístění této trubičky je zvolený tak, aby jím lanko procházelo co nejlépe a zajišťovalo tak účinné brzdění. Pokud se vodítko poškodí, je ho možné vyměnit.

Vodicí trubička brzdového bowdenu

První použití

Jak nastavit správnou výšku sedla před první vyjížďkou?

Je důležité nastavit výšku sedlovky a řídítek podle výšky dítěte.  Z bezpečnostních důvodů je na sedlovce i řídítkách značka minimálního zapuštění do rámu, která nesmí být nikdy viditelná, tzn. vždy musí být ukryta v rámu.

Na BMX kole se většinou šlape vestoje a jezdec potřebuje maximální prostor, aby mu při skocích a tricích nic nepřekáželo v pohybu. Proto je sedlo na BMX kolech většinou v nejnižší poloze.

 

VÝŠKA: Pro snazší řízení, snazší odrazy a nácvik prvních triků (bunny hop, manual, bus driver, ...), je lepší dát sedlo co nejníže. Pokud díte BMX používá na běžné přesuny nebo ježdění s kamarády, můžete mu sedlo zvýšit, aby mohlo šlapat v sedě. Výšku sedla můžete samozřejmě vždy upravit podle situace.

 

VYSUNUTÍ SEDLA: Sedlo zasunuté dozadu uvolňuje mezi sedlem a řídítky větší prostor pro nohy při provádění různých triků, ale při jiných tricích, kdy je třeba sevřít sedlo mezi nohama (bus driver), může být příliš vzdálené sedlo problematické.

Jak nastavit řídítka na bmx kole? 

Řídítka musí být nastavena tak, aby umožňovala pohodlné použití kola v jakémkoli terénu. Dotýkají se při šlapání kolena řídítek? To by se nemělo stávat. Může to být způsobené špatným nastavením řídítek, nebo tím, že je kolo pro jezdce už příliš malé. BMX kola mají různé velikosti pro děti i dospělé. 

 

DOPŘEDU, NEBO DOZADU?

Řídítka na BMX kolech se většinou nastavují tak, aby byla zarovnána s vidlicí (nebo blízko této linie). Tato poloha nabízí dobrý kompromis mezi dynamikou a pohodlím a současně je nejuniverzálnější. Řídítka příliš vysunutá dopředu vedou k větší dynamice a menší stabilitě kola, což by mohlo být pro děti nebezpečné. Hmotnost jezdce je v takovém případě navíc nevhodně rozložená příliš dopředu. Příliš zasunutá řídítka (blízko k jezdci) překáží při šlapání vestoje a znesnadňují provádění triků. Naopak řídítka, která jsou oproti linii vidlice jen lehce posunutá dozadu (k jezdci), zajišťují pohodlnější jízdu. Pokud si nevíte rady, jak řídítka nastavit, vybavte se inbusovými klíči a umístěte je nejprve do roviny s vidlicí. Poté toto nastavení vyzkoušejte. Pak můžete řídítka posunovat dopředu i dozadu, dokud nenajdete polohu, která vám bude vyhovovat nejlépe.

 

ŠÍŘKA

Šířku řídítek není možné nastavit, na vhodnou šířku je třeba je zkrátit. Šířka řídítek by měla zhruba odpovídat šířce ramen jezdce. Správnou šířku zjistíte tak, že natáhnete ruce rovně před sebe směrem k řídítkům a uchopíte je. Taková je ideální poloha rukou na řídítkách. Příliš široká řídítka mohou způsobovat bolesti zad, naopak příliš úzká řídítka zhoršují stabilitu.

 

VÝŠKA

Výšku řídítek není možné nastavit. Je však možné je zvýšit přidáním podložek pod představec. Pozor, představec musí zůstat pevně spojený s vidlicí. Pokud potřebujete vyšší řídítka, můžete je také úplně vyměnit. Existuje mnoho velikostí přizpůsobených každé postavě.

 

Jak ověřit, že jsou v-brake brzdy správně seřízené?

Účinnost brzd ověříte tak, že kolo uchopíte za řídítka, rozjedete je po zemi a potom stisknete levou brzdovou páčku (přední brzda) nebo pravou brzdovou páčku (zadní brzda). Po stisknutí brzdové páčky by se mělo kolo s odpovídající brzdou přestat točit. Brzdové špalíky by při jízdě neměly třít o brzdnou plochu ráfku.

 Pokud zjistíte, že brzdění není účinné (kolo se otáčí dál), nebo že se špalíky dotýkají ráfku i při jízdě, postupujte takto:  Na každé brzdové páčce se nachází kolečko (stavitelný šroub).  Pokud tímto kolečkem točíte ve směru hodinových ručiček, dojde k většímu utažení brzdového lanka (= silnější brzdění). Pokud kolečkem točíte proti směru hodinových ručiček, dojde k povolení brzdového lanka (= slabší brzdění a oddálení špalíků od ráfku).

Správné seřízení brzd je důležité pravidelně kontrolovat.

jak seřídit brzdy V-Brake

Na jaký tlak nahustit pláště?

Doporučený tlak, na jaký je vhodné pláště nahustit, je vždy uvedený na bočnici pláště. Doporučujeme tedy při huštění plášťů dodržovat tyto hodnoty. Pro toto BMX kolo je doporučený tlak v pláštích 2,5–4 bar. Doporučujeme tlak 3,5 bar. 

Tlak se však může lišit podle typu pláště. Přilnavost pláště je obzvláště důležitá v zatáčkách a při skocích.

Kompatibilní příslušenství

1. Pegy

Vhodné pegy naleznete na odkazu níže.

pegy BMX Decathlon
Jak namontovat pegy na bmx?

Pegy nejprve namontujte na matice kol rukou. Pevné dotažení provedete prostrčením šroubováku či inbusového klíče otvory v pegu. 

jak namontovat pegy na BMX
2. Gripy na bmx černé

Jsou původní gripy již opotřebované? Vhodnou náhradu naleznete na odkazu níže. Vždy dbejte, aby byly v řidítkách přítomny záslepky.

gripy BMX
2. Gripy na bmx černo-žluté

Chcete kolo lehce ozvláštnit? V nabídce naleznete gripy s barevnými koncovkami.

gripy BMX žluté
3. Pláště na bmx: červené, žluté, černé...

Červené pláště kolo krásně rozzáří. Nabídku naleznete na odkazu níže.

pláště červené BMX

Údržba kola

Jak se starat o bmx kolo?

Můžete použít přípravek typu "All in One," který uvolňuje zadřené části, čistí, promazává a chrání komponenty před vnějšími vlivy  (seženete jej v prodejnách i e-shopu Decathlon). Je to velmi praktický přípravek „vše v jednom“. Řetěz promažete tak, že jej budete pomocí klik otáčet a nastříkáte přípravek" "po celé jeho délce. Poté jej nechte několik minut zaschnout. Pokud je řetěz hodně špinavý, otřete jej po celé délce kartáčem a/nebo hadříkem a poté na něj znovu nastříkejte přípravek"All In One".  

Lepší volbou je, ale použití separátních přípravků - odmašťovače a oleje. Řetěz vždy nejprve odmastěte, aby došlo k odstranění staré vrstvy oleje, která na sebe používáním nalepila mnoho nečistot a jemného písku. Následně naneste lehkou vrstvu oleje. Nechte chvíli působit a přebytek nakonec setřete.

Naše doporučení: dbejte na to, aby přípravek nepřišel do kontaktu s brzdovými špalíky, destičkami ani brzdnou plochou na ráfcích. V případě, že se tak stane odmastěte přípravkem ve spreji.

 Dlouhodobá ochrana kola: pravidelné používání přípravku snižuje riziko rezivění jednotlivých dílů.

jak-promazávat-řetěz-u-dětského-horského-kola

Jak vyměnit brzdové špalíky?

Brzdové špalíky V-Brake najdete v oddělení náhradních dílů. Postup jejich výměny je zobrazen na videu.

Jak vyměnit brzdové špalíky

Jak vyměnit brzdové špalíky?

Postup výměny naleznete na přiloženém videu. Špalíky se dělají s různými typy brzdné směsi. Pro použití za mokrých podmínek se nejlépe hodí špalíky s třemi typy směsí.

BMX Wipe 100 20"

Jak ověřit, v jakém stavu jsou pláště?

Stav plášťů doporučujeme kontrolovat před každou vyjížďkou.

Pokud je plášť vyfouklý, ověřte, že není v duši díra. Nejprve plášť nahustěte na maximum. Pokud se rychle opět vyfoukne, je třeba odmontovat kolo, sejmout plášť a vyměnit nebo opravit píchlou duši. 

Pokud se vyfoukne pomalu, zkontrolujte povrch pláště, zda v něm není zaražený střep, trn nebo jiný ostrý předmět. Poté odmontujte kolo, sejměte plášť zkontrolujte ho, a vyměňte nebo opravte píchlou duši. Nezapomeňte z pláště vyndat ostrý předmět, který defekt způsobil. 

PRAKTICKÝ TIP: Abyste snáze našli díru v duši, nafoukněte ji a ponořte ji do vody (v umyvadle, kbelíku...). Otáčejte s ní tak, aby byly všechny části postupně ponořené, a sledujte, odkud začnou vycházet bublinky – tam je duše propíchnutá.  Pokud se plášť po nafouknutí nevyfoukne, zkontrolujte tlak v plášti (viz níže). 



VĚDĚLI JSTE, ŽE...?  Životnost pryžového materiálu je ovlivněna také podmínkami použití a skladování. Pokud si na povrchu pláště všimnete prasklinek, měli byste jej vyměnit za nový.

Jak ověřit, v jakém stavu jsou pláště?

Je velmi důležité před každou vyjížďkou ověřit, v jakém stavu jsou pláště kola.

Pokud je plášť vyfouklý, ověřte, že není v duši díra: Nahustěte jej na maximum.

Pokud se rychle opět vyfoukne, je třeba odmontovat kolo, sejmout plášť a vyměnit nebo opravit píchlou duši.  

Pokud se vyfoukne pomalu, zkontrolujte povrch pláště, zda v něm není zaražený střep, trn nebo jiný ostrý předmět. Poté odmontujte kolo, sejměte plášť a vyměňte nebo opravte píchlou duši. Nezapomeňte z pláště vyndat ostrý předmět, který defekt způsobil. 

 

Pokud se plášť po nafouknutí nevyfoukne, zkontrolujte tlak v plášti (viz níže). 

 

VĚDĚLI JSTE, ŽE...? Životnost pryžového materiálu je ovlivněna také podmínkami použití a skladování. Pokud si na povrchu pláště všimnete prasklinek, měli byste jej vyměnit za nový.

Jak kolo čistit?

Pokud se vám kolo zdá po nějaké době používání špinavé (od bláta, deště, prachu...), je třeba je očistit.

Pokud na kole leží prach, jednoduše jej setřete suchým hadříkem. Pokud je kolo zašpiněné od bláta nebo jiných odolných nečistot, vezměte si na mytí kbelík s teplou vodou, houbu (nebo namočený hadřík) a mýdlo nebo šampon na kolo. Tak můžete omýt špinavé části kola (rám, vidlici, řídítka, kola).


VĚDĚLI JSTE, ŽE...?

Silně nedoporučujeme mýt kolo vysokotlakým čističem: voda může poškodit určité části kola (hlavové složení, středové složení) a jeho používání pak může být pro dítě nebezpečné.

Po umytí kolo otřete suchým hadrem, aby jeho části nerezly. Pohyblivé části kola (řetěz, hlavové složení, středové složení) nezapomeňte promazat.

Jak kolo skladovat?

Kolo doporučujeme skladovat na suchém místě. Je důležité, aby nestálo ve vlhkém prostředí.

Životnost kola záleží na jeho používání, údržbě i skladování.

Pokud je kolo skladováno a používáno ve vlhkém prostředí, tím spíše bude podléhat korozi a jeho životnost se zkrátí.  Proto je důležité skladovat kolo čisté a suché a na místě, kde nebude vystavené vlhkosti.

Řešení problémů

Co dělat v případě defektu? jak vyměnit duši?

Pokud dojde k defektu, ihned zastavte na bezpečném místě, aby nedošlo k poškození ráfku. 

Kolo otočte koly vzhůru a postavte je na sedlo a řídítka.

Abyste mohli kolo vyndat, musíte povolit brzdy (ráfkové). Brzdy povolíte tak, že sevřete čelisti v jejich horní části k sobě a odepnete vodítko lanka. 

Přední kolo stačí vyjmout z vidlice, poté je možné vyměnit duši (postupujte podle návodu na videu). 

Zadní kolo odšroubujte a vyměňte duši (podle návodu na videu). 



Jako poslední záchranu můžete vždy využít sprej na opravu defektu, který opraví píchlou duši bez nutnosti použít nářadí (neporadí si však s roztrženou duší).

Jak vyměnit duši?

Co dělat, když se brzdová páčka dotýká řídítek?

Pokud je brzdová páčka příliš volná a při stisknutí se dotýká řídítek, je potřeba upravit napětí brzdového lanka pomocí kolečka (stavitelného šroubu).


Povolujte kolečko a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha.

Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.

Naše závazky

Btwin poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).

Na ostatní díly platí záruka 2 roky.

Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.