Ref: 8501242
2022
BMX kolo pro mladé jezdce od 9 do 14 let (vysoké 135–160 cm) na začátky s jízdou po ulicích, v bikeparcích a městském terénu.
Na této stránce naleznete naše doporučení k seřízení, údržbě a opravám, stejně jako přehled doplňkových výrobků a náhradních dílů. BMX Wipe 500 je vybavené rotorem, který umožňuje nekonečné protáčení řídítek.
Na klasickém kole jsou brzdy ovládány lankem s bowdenem, které spojuje brzdovou páčku se třmenem nebo čelistí brzd. Aby bylo možné s řídítky provádět maximum triků, mají BMX freestyle kola systém brzdění, který umožňuje řídítka nekonečně protáčet, přitom však zachovává účinnost brzdění. Tento systém využívá dvě dělená lanka, rotor a dvě fixační podložky umístěné na hlavové trubce. Rotor je komponent s ložisky, který je umístěný pod představcem, mezi oběma podložkami. Zajišťuje spolehlivé brzdění bez ohledu na pozici řídítek a počet jejich protočení. BMX Wipe 500 s rotorem.
"Antikompresní "bowden je delší než běžný brzdový bowden a umožňuje dvakrát protočit řídítka, tzn. otočit jimi o 720° (zatímco rotor umožňuje nekonečné protáčení řídítek), přičemž zachovává stejnou sílu brzdění. Tento způsob vedení brzdového lanka využívají pro nahrazení rotoru ti nejlepší profesionální jezdci!
Jde o malou nerezovou trubičku, kterou je vedeno brzdové lanko do čelisti V-Brake brzdy. Trubička je umístěna tak, aby zajišťovala co nejlepší průchod lanka pro co nejúčinnější brzdění. Pokud se trubička poškodí, je možné ji vyměnit.
Je důležité nastavit výšku sedlovky podle výšky dítěte. Značka minimálního zasunutí sedlovky a řídítek do rámu by z bezpečnostních důvodů neměla být nikdy viditelná (sedlovka i řídítka musí být vždy zasunuté tak, aby značka nebyla zvenku vidět).
Na BMX kolech se většinou šlape vestoje, proto bývá sedlo často v nejnižší poloze.
Pokud díte kolo používá na běžné přesuny nebo na ježdění s kamarády, může si sedlo zvýšit, aby mohlo šlapat vsedě. Výšku sedla samozřejmě můžete kdykoliv upravit podle potřeby.
Správně nastavená řídítka musejí být kolmá k přednímu kolu.
Účinnost brzd ověříte tak, že kolo uchopíte za řídítka, rozjedete je po zemi a potom stisknete levou brzdovou páčku (zadní brzda) nebo pravou brzdovou páčku (přední brzda). Po stisknutí brzdové páčky by se mělo kolo s odpovídající brzdou přestat točit. Brzdové špalíky by při jízdě neměly třít o brzdnou plochu ráfku.
Pokud zjistíte, že brzdění není účinné (kolo se otáčí dál), nebo že se špalíky dotýkají ráfku i při jízdě, postupujte takto: Na každé brzdové páčce se nachází kolečko (stavitelný šroub). Pokud tímto kolečkem točíte ve směru hodinových ručiček, dojde k většímu utažení brzdového lanka (= silnější brzdění). Pokud kolečkem otáčíte proti směru hodinových ručiček, dojde k povolení brzdového lanka (= méně silné brzdění a oddálení špalíků od ráfku).
Pokud dotažení tímto způsobem nestačí, můžete lanko utáhnout o několik milimetrů přímo na brzdové čelisti. K tomu budete potřebovat inbus velikosti 5.
Je důležité správné seřízení brzd pravidelně kontrolovat.
Doporučený tlak, na jaký je vhodné pláště nahustit, je vždy uvedený na bočnici pláště (v jednotkách bar nebo psi). Doporučujeme tedy při huštění plášťů dodržovat tyto hodnoty. Doporučený tlak se může lišit podle typu pláště. Hlavně v zatáčkách je optimální přilnavost plášťů zcela zásadní. Vzhledem k nízké hmotnosti dětí pláště obvykle hustíme na 3 bary.
Montáž pegů:
1. Odstraňte krytku osy.
2. Našroubujte peg ručně až na doraz.
3. Dotáhněte peg šroubovákem (jako na obrázku). Šroubovák vytvoří dostatečně silnou páku.
Můžete použít přípravek typu "All in One", který uvolňuje zadřené části, čistí, promazává a chrání komponenty před vnějšími vlivy (seženete jej v prodejnách i e-shopu Decathlon). Je to velmi praktický přípravek „vše v jednom“. Avšak raději doporučujeme použití separátních výrobků - odmašťovač a olej.
Na mazání řetězů jízdních kol používejte k tomu určené oleje. Oleje jsou ve variantě ve spreji nebo v olejničce. Při použití spreje otáčejte klikami a sprej nastříkejte pouze na řetěz. Používáte-li olej v olejničce, nejprve si najděte na řetězu rychlospojku (jediný článek, který vypadá jinak a slouží k rozpojení řetězu). Od této rychlospojky aplikujte jednu kapku na každý nýt řetězu.
Oleji nechte několik minut čas, aby se dostal do mezer v řetězu. Přebytek maziva hadříkem setřete.
Před mazáním řetěz vždy řádně vyčistěte!
Naše doporučení: dbejte na to, aby přípravek nepřišel do kontaktu s brzdovými špalíky, destičkami ani brzdnou plochou na ráfcích. Po mazání řetězu ráfek otřete odmašťovačem.
Dlouhodobá ochrana kola: pravidelné používání přípravku snižuje hlučnost řetězu a riziko rezivění jednotlivých dílů.
Stav plášťů doporučujeme kontrolovat před každou vyjížďkou.
Pokud je plášť vyfouklý, ověřte, že není v duši díra. Nejprve plášť nahustěte na maximum. Pokud se rychle opět vyfoukne, je třeba odmontovat kolo, sejmout plášť a vyměnit nebo opravit píchlou duši.
Pokud se vyfoukne pomalu, zkontrolujte povrch pláště, zda v něm není zaražený střep, trn nebo jiný ostrý předmět. Poté odmontujte kolo, sejměte plášť a vyměňte nebo opravte píchlou duši. Nezapomeňte z pláště vyndat ostrý předmět, který defekt způsobil.
TIP: Otvor v duši snadno najdete tak, že duši pomocí pumpičky nahustíte a ponoříte ji do vody (v kbelíku, umyvadle...). Poté duší pod vodou postupně otáčejte a sledujte, kde z ní budou vycházet bublinky. Duši nemusíte vyhazovat, pokud je v ní malá dírka například po proražení trnem. Duši snadno zalepíte pomocí sady na opravu duší.
Pokud se plášť po nafouknutí nevyfoukne, zkontrolujte tlak v plášti.
VĚDĚLI JSTE, ŽE...? Životnost pryžového materiálu je ovlivněna také podmínkami použití a skladování. Pokud si na povrchu pláště všimnete prasklinek nebo původní vzorek již není znatelný, měli byste jej vyměnit za nový.
Pokud se vám kolo zdá po nějaké době používání špinavé (od bláta, deště, prachu...), je třeba je očistit.
Pokud na kole leží prach, jednoduše jej setřete suchým hadříkem. Pokud je kolo zašpiněné od bláta nebo jiných odolných nečistot, vezměte si na mytí kbelík s teplou vodou, houbu (nebo namočený hadřík) a mýdlo nebo šampon na kolo. Tak můžete omýt špinavé části kola (rám, vidlici, řídítka, kola).
Nezapomeňte na pravidelnou údržbu řetězu spočívající v řádném odmaštění a vyčištění řetězu (pro slabě znečištěný řetěz postačí odmašťovací přípravek ve spreji a čistý hadr; pro silně znečištěný řetěz doporučujeme použití pračky na řetěz a odpovídajícího odmašťovacího přípravku).
VĚDĚLI JSTE, ŽE...?
Silně nedoporučujeme mýt kolo vysokotlakým čističem: voda může poškodit určité části kola (hlavové složení, středové složení) a jeho používání pak může být pro dítě nebezpečné.
Po umytí kolo otřete suchým hadrem, aby jeho části nerezly. Nezapomeňte promazat pohyblivé části kola (řetěz).
Kolo doporučujeme skladovat na suchém místě. Je důležité, aby nestálo ve vlhkém prostředí.
Životnost kola záleží na jeho používání, údržbě i skladování.
Pokud je kolo skladováno a používáno ve vlhkém prostředí, tím spíše bude podléhat korozi a jeho životnost se zkrátí. Proto je důležité uložit kolo k uskladnění čisté a suché a na místo, kde nebude vystavené vlhkosti. .
Pokud dojde k defektu, ihned zastavte na bezpečném místě, aby nedošlo k poškození ráfku.
Kolo otočte koly vzhůru a postavte je na sedlo a řídítka.
Abyste mohli kolo vyndat, musíte povolit brzdy (ráfkové). Brzdy povolíte tak, že sevřete čelisti v jejich horní části k sobě a odepnete vodítko lanka.
Přední kolo stačí vyjmout z vidlice, poté je možné vyměnit duši (postupujte podle návodu na videu).
Při demontáži zadního kola je třeba měnič uvést do polohy na nejmenším pastorku. Poté kolo odšroubujte (plochým klíčem velikosti 15) a vyměňte duši (podle návodu na videu).
Jako poslední záchranu můžete vždy využít sprej na opravu defektu, který opraví píchlou duši bez nutnosti použít nářadí (neporadí si však s roztrženou duší).
Pokud je brzdová páčka příliš volná a při stisknutí se dotýká řídítek, je potřeba upravit napětí brzdového lanka pomocí kolečka (stavitelného šroubu). Vše je vidět názorně na videu:
Povolujte kolečko a matici až do bodu, kdy bude napětí lanka takové, že brzdová páčka půjde stisknout pevně, ale ne příliš ztuha.
Jakmile naleznete optimální napětí, zašroubujte matici proti páčce, aby zůstalo toto nastavení zachováno.
Pokud toto utažení nestačí, můžete lanko přitáhnout přímo na brzdové čelisti. Budete potřebovat inbus velikosti 5. Chytněte konec lanka, povolte inbusem šroub a lanko o pár milimetrů přitáhněte. Šroub opět dotáhněte.
Btwin poskytuje doživotní záruku na rám, řídítka a představec tohoto kola (při používání za normálních podmínek).
Na ostatní díly platí záruka 2 roky.
Během prvních jízd je zcela běžné, že některé komponenty povolí. Proto nabízíme bezplatnou garanční servisní prohlídku po dobu 6 měsíců od zakoupení kola.